bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
گزارش یک امروز روزنامه بامدادجنوب در مورد به چالش کشیده شدن شهرداران برازجان و گناوه توسط تعدادی از اعضای شورای این شهرها است.
بامدادجنوب- کریم جعفری: گزارش یک امروز روزنامه بامدادجنوب در مورد به چالش کشیده شدن شهرداران برازجان و گناوه توسط تعدادی از اعضای شورای این شهرها است. شهردار برازجان با 49 سوال در صحن شورا به سوالاتی که به وسیله چهار نفر از اعضای شورا طرح شده بود، پاسخ گفت و در گناوه هم با توجه به فشارهایی که از طرف افکار عمومی وارد کرد، فعلا طرح سوال به حاشیه رفته است.

اینکه طرح سوال از شهردار حق هر یک از اعضای شورا که منتخب مردم هستند، است شکی نیست، اما در مورد زمان طرح سوال و دلایل آن ذهن مخاطب به‌خصوص مردم دچار نوعی پردازش است که می‌گوید این سوالات به‌خاطر خیر و صلاح آنها نیست و دلایل دیگری دارد. در حالی که در آستانه انتخابات قرار داریم و کمتر از هشت ماه دیگر دوره این شوراها به سر می‌آید، به‌نظر می‌رسد برخی از اعضا تلاش می‌کنند با زیر سوال بردن شهردار و ایجاد یک جو خبری و روانی، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و به این ترتیب برای خود یک پشتوانه رای جمع کنند. 

این محرزترین دلیل نزدیک در مورد طرح سوال است، هر چند در مورد گناوه علاوه بر این مورد، شهروندان و آنهایی که مطلع هستند دلایل و عوامل دیگری را هم مطرح می‌کنند. این چند خط نوشته هم صرفا در حمایت و طرفداری از هیچ شهرداری نیست، کما اینکه ما انتقادات تند و صریحی نسبت به عملکرد شهرداران داشته و داریم و در این مورد همچنان خواهیم داشت، اما سوال عمده و اصلی ما این است که چرا برخی از اعضای شورا در این برهه زمانی یادشان به طرح سوال افتاده است؟ در حالی که استیضاح شهردار در زمان کنونی برای شهرهای بزرگی مانند برازجان و گناوه می‌تواند مشکلات بسیاری – با توجه به سختی انتخاب هر دو شهردار فعلی – به وجود بیاورد و هیچ سرپرستی هم با توجه به تعدد مشکلات موجود جرات تصمیم‌گیری نهایی را نداشته باشد، نمی‌توان شهر را بدون مجری رها کرد.

اینکه چرا دست فلان آقا در امور اجرایی شهرداری قطع شده و اینکه چون فلان آقا مورد حمایت فلان سرمایه‌دار بوده و باید مجتمع مسکونی بدون پارکینگ احداث کرده که جای پارکینگ پاساژ قرار داشته باشد و اکنون نمی‌تواند، پس شهردار باید استیضاح شود. 
نیازی نیست در این مورد بیشتر بنویسیم و برخی عوامل دیگر را هم مطرح کنیم، که اگر نیاز شد بامدادجنوب نشان داده هیچ ابایی از این کار ندارد، اما ماموریت اصلی شورای شهر آیا فقط گیر دادن به شهردار است؟ اگر مساله این است پس چرا برخی از شهرداران که بودجه‌اشان هم بودجه شورا را ندارد حاضر به تمکین قانون نبوده و مراجع قانونی باوجود طرح سوال از شهردار – در یک مورد 70 سوال مطرح شده در نزد بامدادجنوب محفوظ است – حاضر به اجرای قانون نیستند؟
در این مورد بسیار بیشتر می‌توان نوشت، اما دوستان در شوراهای شهر این را یادشان باشد که با این اقدامات نمی‌توانند رای‌آوری داشته باشند. شوراها به‌عنوان بازوی اجرایی شهردار باید طرح‌ها و ایده‌های جدی، اجرایی و مطالعاتی به شهردار بدهند اما ما دیده‌ایم که در بسیاری از مواقع این اتفاق روی نداده و حتی در برخی موارد مانند شهرداری کنگان رویه‌ای به‌شدت سیاسی پیگیری شده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: