bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۴
مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در حال تکوین است. هر یک از طرف‌ها در مورد ابعاد، مشکلات و آینده مذاکرات صحبت می‌کنند. در حالی که امید می‌رود طرف‌های حاضر در پایتخت اتریش دیدارهای خود را افزایش دهند، منابع هر دو طرف بر این مساله تاکید دارند که ضرب‌الاجل دهم تیرماه، به‌هیچ عنوان برای آنها اولویت ندارد و آنها در‌صدد هستند تا توافقی خوب کسب کنند.
بامداد24: مراحل نهایی و حساس مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در حال تکوین است. هر یک از طرف‌ها در مورد ابعاد، مشکلات و آینده مذاکرات صحبت می‌کنند. در حالی که امید می‌رود طرف‌های حاضر در پایتخت اتریش دیدارهای خود را افزایش دهند، منابع هر دو طرف بر این مساله تاکید دارند که ضرب‌الاجل دهم تیرماه، به‌هیچ عنوان برای آنها اولویت ندارد و آنها در‌صدد هستند تا توافقی خوب کسب کنند.

در همین حال وزیر امورخارجه امریکا که به‌تازگی دوره نقاهت خود را پشت سر گذاشته است، روز گذشته در حالی که می‌لنگید، دیداری دو ساعت و نیمه را با وزیر خارجه ایران در وین برگزار کرد؛ دیداری که هنوز ابعاد و موضوعات آن مشخص نشده اما انتظار می‌رود بخش‌های سخت‌تری از توافق‌ نهایی که باید نگارش شوند، در این مذاکره مورد توافق قرار گرفته باشد.

این دیدار که سومین دیدار محمدجواد ظریف و جان کری پس از تفاهمنامه لوزان به‌شمار می‌رود، پس از آن برگزار شد که وزرای خارجه اروپایی نیز خود را به‌ وین و سالن مذاکرات رساندند تا در متن تحولات قرار بگیرند. در دیدار کری و ظریف که ظهر روز شنبه با نیم‌ساعت تاخیر از زمان اعلام شده قبلی انجام شد، معاونان آنها ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح روز شنبه بعد از ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمده‌ایم. مطمئن هستیم اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به یک توافقی می‌رسیم که به‌نفع همه خواهد بود. البته زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است و این‌که به یک نتیجه مناسب برسیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که جان کری، وزیر خارجه امریکا گفته است، شرط رسیدن به توافق خوب آن است که ایران به تعهدات بیانیه لوزان پایبند باشد، گفت: در لوزان نسبت به راه حل‌ها تفاهم کردیم و در مورد آن راه حل‌ها کار را ادامه می دهیم. آنچه که ضروری است، آن است که طرف مقابل واقعیت‌ها را بپذیرد و براساس واقعیت‌ها پیش برود و بر همان اساس تعهدات خودش را انجام دهد.

از سوی دیگر روز گذشته لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه نیز خود را به‌ هتل محل مذاکرات رساند تا از تحولات لحظه‌ به لحظه، عقب نماند. فابیوس روز گذشته پس از ورود به هتل محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که به توافقی که تامین‌کننده امنیت باشد، رای خواهد داد. به گفته وی، فرانسه این توافق را به سه شرط ممکن می‌داند؛ اول توافقی که دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران و در صورت لزوم تاسیسات نظامی در آن ممکن باشد، دوم تحقیق و توسعه ایران برای مدت طولانی محدود شود و سوم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل به‌طور خودکار علیه این کشور اعمال شود.

فابیوس با تاکید بر ضرورت پذیرش این سه شرط از سوی ایران ادامه داد: البته هنوز این شروط از سوی همه اعضا پذیرفته نشده است اما با وجود این اینها سه گام اساسی است برای یک توافق محکم که ما می‌خواهیم. او مدعی شد که این سه شرط حاکمیت ایران را نقض نمی‌کند. این در حالی است که قرار بود شامگاه گذشته دیداری میان ظریف و فابیوس برگزار شود که این دیدار تا لحظه تنظیم این گزارش صورت نگرفته است.

همچنین گفته می‌شود امروز فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم راهی وین خواهد شد تا به مذاکره‌کنندگان بپیوندد. همچنین قرار است فردا دوشنبه هم وزیر امور خارجه روسیه راهی وین شود. سرگئی لاوروف در حالی به گفته برخی منابع روس به مذاکره‌کنندگان خواهد پیوست که هنوز خبری از احتمال حضور وزیر امور خارجه چین به این جمع مخابره نشده است. وزرای خارجه آلمان و انگلیس هم راهی وین خواهند شد. 

همچنین روز گذشته اعلام شده که مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم به محل مذاکرات رفته است اما گزارشی مبنی بر دیدار وی با یکی از سه وزیر حاضر در هتل گزارش نشد. این اولین‌بار ظرف دو سال گذشته است که یوکیا آمانو به‌صورت مستقیم به مذاکرات می‌پیوندد. 

از سوی دیگر، کالین کال، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور امریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که هم‌اکنون در وین‌-‌پایتخت اتریش در جریان است، افزود: ضرب‌الاجل واقعی سیاسی برای حصول توافق نهایی با ایران 9 ژوییه (18 تیر) است، نه پایان ماه جاری. 

بر‌اساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که تمرکز هم‌چنان روی 30 ژوئن قرار دارد، اگر‌چه برای انجام یک‌سر تنظیمات ممکن است به چند روز بیشتر زمان نیاز باشد. از این رو اظهارات کال اولین اعلام امریکا مبنی بر این است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور به خود بیش از یک هفته زمان می‌دهد تا به توافق برسد.

ابوعلی زرین قلم
نام:
ایمیل:
* نظر: