bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور و برخی از مقامات کشوری و لشکری از چند دستاورد مهم کشور در حوزه دفاعی و صنعتی رونمایی شد. در میان دستاوردها، ساخت موتور توربوجت و سامانه پدافند هوایی و بردبلند باور 373 بیش از همه خودنمایی می‌کرد.
کریم جعفری:
روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور و برخی از مقامات کشوری و لشکری از چند دستاورد مهم کشور در حوزه دفاعی و صنعتی رونمایی شد. در میان دستاوردها، ساخت موتور توربوجت و سامانه پدافند هوایی و بردبلند باور 373 بیش از همه خودنمایی می‌کرد. این دو دستاورد از آنجایی بسیار مهم و راهبردی تلقی می‌شوند که هر دو پایه و اساسی برای توسعه کشور و همچنین بی‌نیازی در حوزه‌های دفاعی محسوب می‌شود.
در سال 1389 بود که روس‌ها تحت فشار غربی‌ها از تحویل سامانه پدافندی اس300 به ایران خودداری کردند و بلافاصله فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء که آن هم چند سالی از تشکیل آن می‌گذشت از ساخت نمونه ایرانی چنین سامانه‌ای در آینده نزدیک خبر داد. به نظر نگارنده، باور 373 قدمتی بیش از سخنان تیمسار اسماعیلی دارد و بر اساس نیازهای آن روز چنین خبری اعلام شد. این اعلام موضع باعث شد تا باور 373 در مواقع مختلف مورد حدس و گمان قرار گیرد و حتی در یک‌بار گفته شد که نمونه اس300 است.

آنچه اما روز گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ساختاری بسیار متفاوت داشت. یک سامانه جستجوگر که به‌نظر می‌رسد باید از آرایه فازی بهره‌بگیرد و یک لانچر پرتاب شامل دو فروند موشک از نوع صیاد3 که مدل به‌سازی و پیشرفته شده موشک استاندارد به‌شمار می‌رود. در مورد ابعاد و مختصات این موشک باید متخصصان حوزه موشکی نظر بدهند و سواد ما قد نمی‌دهد، اما بهره‌ّبرداری از این دستاورد مهم و بومی نشان داد که برای رسیدن به افق‌های تعریف شده در خودکفایی در صورت مدیریت صحیح می‌توان گام‌های بسیاری برداشت.
بدون شک در حوزه هوایی هیچ کشوری توان مقابله مستقیم با جنگ‌افزارهای امریکایی‌ را ندارد و سیاست خوب دفاعی کشور برای توسعه زیرساخت‌های پدافندی برای مقابله با هواگردهای امریکایی و هر دشمن دیگر که در واقع بالابردن هزینه‌های حمله به ایران است تاکنون جواب داده و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه این سامانه‌های بومی و همچنین استقرار آن در گلوگاه‌های کور پدافندی کشور باشیم.

موتور توربوجت اوج دیگر دستاوردی بود که روز گذشته رئیس‌جمهور از آن رونمایی کرد. موتور هواپیماها چه توربوجت و چه توربوفن نقش اصلی در ساختار هر پرنده دارد و تحریم‌های امریکا که باعث شد ایران نتواند هواپیمای مسافربری از ایرباس اروپایی خریداری کند، به این دلیل بود که بخش عمده موتور هواپیما ساخت شرکت‌های آمریکایی بود آنها اجازه استفاده این موتورها در ایران را نمی‌دادند. موتورهای توربوجت می‌تواند در انواع هواپیماها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و زمینه‌ای مفید جهت اورهال و توانمندسازی جنگنده‌های نیروی هوایی باشد. در بعد دیگر، دستیابی به تکنولوژی ساخت موتور جنگند با توانایی بالا می‌تواند طرح‌های بومی کشور برای ساخت جنگنده‌ را بسیار جلو انداخته و در حوزه ساخت جنگنده نیز به خودکفایی برسیم. 
امیدواریم که این محصولات مهم و راهبردی که روز گذشته از آن بهره‌برداری شد، بتواند افق‌های جدیدی را حوزه دفاعی و صنعتی کشور باز کند. باور به توانمندی متخصصان کشور از یک‌سو و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌تواند آینده روشنی را برای تامین امنیت شهروندان ایرانی به‌عنوان نخستین نیاز انسانی بسازد. بدون شک در حوزه دفاعی ناگفته‌های بسیاری هست که هنوز از آن رونمایی نشده و سیاستی در کشور وجود دارد که معمولا از این دستاوردها بعد از گذشت یک تاریخ خاص رونمایی شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: