bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
شاید این سه کلمه در وهله اول برای خیلی‌ها پذیرشش سخت باشد‌ اما واقعیت‌های میدانی صحت این گفته را تایید می‌کنند.
 دو روز پیش در صفحه اقتصاد به پیشنهاد چند تن از صیادان که در طول دوره صید امسال و سال گذشته سهمشان از دریا و میگو به نصف کاهش یافته، سعی کردیم هشداری منطقی در این مورد به همه کارگزاران و مسوولان امر بدهیم و تاکید کنیم که اگر دیر بجنبید، سرنوشت تلخی مانند خاویار شمال در انتظار میگوی باکیفیت و پرمشتری بوشهر است.

البته در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با پدیده شوم صید قاچاقی میگو برخورد نمی‌شود؟ اصولا آدم بدبینی نیستم اما وقتی که برخی شواهد و قرائن را کنار هم قرار می‌دهم به یک نقطه یقینی می‌رسم که به‌نظر می‌رسد چندان هم بی‌راه نباشد و آن وجود دست‌های پنهان در این مورد باشد. میگوی استحصال شده از دریا کیفیتی چند برابری با میگوهای پرورشی دارد و به طبع مشتری بیشتری هم دارد و اگر میگوی خلیج‌فارس که طعم و رنگش مثال‌زدنی است نابود شود، آن وقت مردم ناچار هستند.... .
البته زمانی این مساله را می‌توانم با یقین بیشتری تایید کنم که شما مطلع باشید برخی‌ها در استان به دنبال سه هزار هکتار زمین برای احداث حوضچه‌های پرورش میگو هستند و عملا دست کسانی در کار است که در برخی اوقات هیچ ربطی هم به این صنعت ندارد. قصد باز کردن بیشتر مساله را ندارم‌ اما وقتی که پازل را کنار هم ردیف می‌کنم به معنی جدیدی از زمین‌خواری در استان می‌رسم که قرار است همه داشته‌های استان را به برخی از مولتی‌میلیاردرهای سیاسی بفروشد و عملا بوشهری‌ها کارگر، نوکر و باغبان این جماعت باشند.

شک نداشته باشید که همه چیز بر اساس حساب و کتاب صورت می‌گیرد تا میگو، این سرمایه مردمی در اختیار عده‌ای اندک قرار بگیرد. میگو در صورتی که حمایت شود، می‌تواند بدون آن‌که زحمت زیادی برای آن کشیده شود و تنها به اذن ایزد یکتا در خلیج فارس پرورش پیدا کرده و سر وقت صید شود. این‌که نهادهای نظارتی با قاچاقچیان میگو در فصل تخم‌ریزی برخورد نمی‌کنند فقط به این خاطر است تا ذخایر میگوی استان به پایان برسد و همین صیادان که امروز نوکر خودشان هستند، با فروش لنج‌هایشان نوکر برخی طرف‌های خاص شوند و سر حوضچه میگو برای دیگران کار کرده و عملا میلیاردها تومان پول بی‌زبان را از استان خارج کنند.

نگارنده امیدوار است که همه این نکاتی که گفته صحت نداشته باشد‌ اما این مساله وقتی برای جامعه صیادان استان که بخش عمده‌ای از اقتصاد را در دست دارند تامین می‌شود که شاهد برخورد جدی با صید قاچاقی میگو، نظارت دقیق بر امر صیادی، توقیف شناورهای و صیادان متخلف، اقدام به تخم‌ریزی بچه میگو در فصل مناسب در آب‌های استان و همچنین تلاش برای نهادینه کردن مساله صیادی باشند.
البته با این اوصاف، سال دیگر همین زمان شاهد صید بسیار بسیار کمتر میگو در سطح استان خواهیم بود و اداره کل شیلات استان از همین امروز باید به فکر تامین سرمایه برای صدها قایق و لنج صیادی باشد. در این زمینه همچنین لازم است که آموزش‌های لازم هم داده شود تا صیادان نسبت به دریا به‌عنوان یک سرمایه ملی توجه جدی‌تری داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: