bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم ملی کشورمان و کره جنوبی در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 موضوع همزمانی این رویداد ملی با مناسبت مذهبی و آیینی تاسوعای حسینی به یکی از داغ ترین موضوعات روزهای اخیر تبدیل شده است.
سیدمالک حسینی:
با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم ملی کشورمان و کره جنوبی در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 موضوع همزمانی این رویداد ملی با مناسبت مذهبی و آیینی تاسوعای حسینی به یکی از داغ ترین موضوعات روزهای اخیر تبدیل شده است. از پیشنهاد تغییر زمان بازی تا تحریم آن مطرح شد و همه تلاش داشتند به نوعی این اطمینان را بدهند که حساسیت این روز را درک کرده و در تلاشند تا از همزمانی دو رویدادی که یکی نماد عزاداری و ماتم سرایی  و دیگری می تواند با پیروزی تیم ملی به روزی شاد بدل شود جلوگیری کنند اما روز گذشته مهدی تاج، رییس فدارسیون فوتبال در برنامه زنده "ورزش و مردم" شرکت کرد و در مقابل دوربین تلویزیون با تشریح اینکه چه تلاش هایی کرده اند اعلام داشت تغییر زمان بازی غیر ممکن است  فیفا رسما با این تقاضا مخالفت کرد اما قول مساعد داده اند در سال های بعد این ملاحظات را برای بازی های کشورمان در نظر داشته باشند. 

رییس فدراسیون فوتبال کشورمان همچنین تاکید کرد به رغم آنکه استفاده از نمادهای مذهبی در ورزشگاه محل برگزاری بازی های مقدماتی جام جهانی تخلف بوده و مشمول جریمه می باشد اما ما این جریمه را پذیرفته ایم و روز مسابقه ورزشگاه را سیاه پوش خواهیم کرد. چند هفته پیش از این اما موضوعی دیگر در حوزه اقتصاد – سیاسی و البته اکنون باید گفت امنیتی کشورمان به بحثی داغ و حساسیت برانگیز بدل شد. تعامل کشورمان با گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، موضوع بسیار تخصصی و فنی که به لطف منتقدین تندرو به حوزه های عمومی تر کشیده شده و نقل محافل شبانه مردم گردید. این موضوع یعنی تعامل با FATF با موضوع همزمانی دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان باروز تاسوعای حسینی با تمام تباین ها و تمایزها یک اشتراک ویژه دارند، موضوعی که من اسم آن را الزامات تعامل با جامعه جهانی می دانم . یک نگاه خاص در کشور ما شکل گرفته است که همه توافقات، نهادها، کنوانسیون ها، معاهدات و سازمان های بین المللی را محصول نگاه غربی و در مسیر تحقق مطامع آنها تفسیر می کند. این نوع نگاه همواره در نقد و مخالفت یا آنچه گفته شد حرفهایی برای گفتن دارد اما کمتر دیده شده است که برای جایگزین آن پیشنهاد عملی ومنطقی داشته باشد. از جمله این موارد مخالفت با تعامل موثر کشورمان با گروه ویژه اقدام مالی است. گروه اقدام مالی یا همان FATF، (Financial Action Task Force) گروه بین‌الدولی بوده که در سال 1989 در جهت تهیه و تدوین استانداردهای مبارزه با پولشویی و سپس مبارزه با تامین مالی تروریسم تشکیل شده و ‌با حدود 200 کشور و سازمان عضو همکاری کرده و در تعامل است.

 در واقع این گروه به کشورها و موسسات بین المللی استانداردی اعطا می کند که برای همه موسسات و بانک های بزرگ و حتی متوسط و کوچک با فعالیت بین المللی و ملی حایز اهمیت است زیرا در صورت داشتن این استاندارد آنها مطمئن می شوند که کشورها و یا نهادهایی که FATF آنها را تایید کرده است از نظر پولشویی و تامین مالی تروریسم دچار اشکال و تخلف نیستند و به تعبیر دیگر عدم داشتن این تاییده و استاندارد به کشورها ، بانک ها و موسسات مالی این هشدار را می دهد که آنها مشکوک به همکاری در تامین مالی تروریسم یا پولشویی هستند پس کار کردن با آنها دارای ریسک بالا بوده و عموما بانک ها و موسسات مالی با چنین کشورهایی همکاری مالی نخواهد داشت. حال بسیاری از منتقدین تندرو می گویند نباید با FATF  تعامل داشت اما نمی گویند برای رفع مشکل متهم بودن به تامین مالی تروریسیم و پولشویی چه باید کرد، اتهامی که همه به اتفاق می گویند اگر رفع نشود هیچ بانک یا موسسه مالی بین المللی با نظام مالی کشورمان کار نخواهد کرد. اما همانطور که در موضوع فوتبال می پذیریم که الزامات و قواعد بین المللی را رعایت کنیم در سایر موارد نیز این پذیرش اجتناب ناپذیر است مگر آنکه آنقدر توانمند و قدرتمند شویم و بتوانیم اجماع بین المللی برای پیشنهادهایمان در نظام بین المللل ایجاد کنیم که جریان غرب گرا را مقهور سازیم. البته همانگونه که در فوتبال با پرداخت جریمه حاضر به عدول از ارزش هایمان نشده ایم در موضوعاتی مانند تعامل با FATF نیز توافقات حاصله - هر چند با سختی و مشکلات زیاد – متضمن منافع و امنیت ملی کشورمان بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: