bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
از قدیم گفتن تره به تخمش می‌ره، حسنی به باباش. ما دیروز یه چیزی نوشتیم در مورد حسنی، امروز یکی این رو فرستاده و می‌گه شما باید از این ضرب‌المثل قدیمی بهره می‌بردید که به‌شدت در مورد حسنی شما مصداق پیدا می‌کنه.
امین بندری:
از قدیم گفتن تره به تخمش می‌ره، حسنی به باباش. ما دیروز یه چیزی نوشتیم در مورد حسنی، امروز یکی این رو فرستاده و می‌گه شما باید از این ضرب‌المثل قدیمی بهره می‌بردید که به‌شدت در مورد حسنی شما مصداق پیدا می‌کنه. بنده خدا نمی‌دونست که ما از قدیم کل ضرب‌المثل‌ها رو می‌دونستیم، حالا در مورد این ضرب‌المثل باید براتون یه کم واکاوی کنم تا بهتر متوجه بشید:
تره: نوعی سبزی خوراکی. بعضی‌ها آن را برای بعضی دیگر خرد نمی‌کنند.
تخم: دانه؛ بذر. علم گیاه‌شناسی ثابت کرده که تره، الکی از زمین نمی‌روید. باید تخمش را بکاری، تازه تخم خودش، نه تخم یک چیز دیگر. مثل تخم کینه.
می‌ره(می‌رود): رفتن در ادب پارسی دو معنی دارد؛ به مثال زیر توجه کنید:
- مراد که رفته سربازی؛ به کی رفته؟

حسنی: شما را نمی دانم، ولی ما از همان بچگی سرنوشتمان با حسنی گره خورده. اولش که دوم (یعنی کلاس دوم) آن‌قدر دوست داشتنی بود که مرغ و خروس و گوسفند و ببعی از دوری‌اش به فغان آمده بودند و مدام می‌پرسیدند: «حسنک کجایی؟» بعدش هم ما که بزرگ‌تر شدیم و رفتیم دبیرستان حسنک هم ترقی کرد و وزیر شد. باز هم آن‌قدر محبوب بود که دشمن و بدخواه پیدا کرد. برایش پاپوش درست کردند سرش را بردند بالای دار.
یک حسن دیگر هم بود که کچل بود و کلی داستان داشت. گرچه به کتب درسی راه پیدا نکرد، ولی خدمات بی‌شائبه‌ای ارائه داد. بعد هم سر و کله‌ی یک حسنی دیگر پیدا شد که عده‌ای می‌گفتند بهش نگویید حسنی، بگویید یه دسته گل، تر و تمیز  و تپل مپل. یک عالمه پیام بهداشتی داشت.

مفهوم ضرب المثل: هر چیزی به چیزی که از آن به وجود آمده شباهت دارد. تره به بذرش و حسنی به پدرش. البته منظور از حسنی همه‌ی حسنی‌ها و غیرحسنی‌هاست. یعنی کلاً آدمی‌زاد دو پا یا به مادرش  شبیه است یا به بابایش و مثلاً شبیه دختر عمه‌ نامزد عمو کوچیکه‌اش نمی‌شود.
پاورقی: اصل ضرب‌المثل این بوده: تره به تخمش می‌ره، حسنی به بابا، مامانش. ولی آن کسی که آمده مکتوبش کند خودکارش تمام شده مامانش را از قلم انداخته. با عرض پوزش از تمام مامان‌های دوست داشتنی سرزمین آفتاب و مهتاب.
حالا این حسنی ما به یکی دیگه رفته که اگه تو آئینه نگاه خودش کنه، سقط می‌شه. طرف اگه تو مبحث ژن‌شناسی ببرن بخوان دی‌ان‌ای رو آزمایش کنن نسلش به انسان‌های دوره چهارم زمین‌شناسی برمی‌گرده، از فلاکت و بدبختی ما شده آقای رئیس!!! این حسنی به این به‌حساب رئیس رفته که اگه خوب بهش دقت کنی تا هفت شب خوابت نمی‌بره. حالا اگه دوست داره تو بایگانی یه هر جای دیگه کار کنه... خلاصه حسنی نگو بلا بگو. 

برچسب ها: بامدادیه ، طنز ، حسنی
نام:
ایمیل:
* نظر: