bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
روز گذشته خبرهای متعددی در مورد تغییر برخی وزرای کابینه تدبیر و امید منتشر شد، خبرهایی که از چند هفته پیش به صورت شایعه منتشر شده بود و اکنون با قطعی شدن استعفای حمید گودرزی و علی جنتی از قوه به فعل تغییر ماهیت داد.
کریم جعفری:
روز گذشته خبرهای متعددی در مورد تغییر برخی وزرای کابینه تدبیر و امید منتشر شد، خبرهایی که از چند هفته پیش به صورت شایعه منتشر شده بود و اکنون با قطعی شدن استعفای حمید گودرزی و علی جنتی از قوه به فعل تغییر ماهیت داد. هر چند تحلیل‌ها در مورد چرایی این استعفا بسیار است، اما آنچه در پشت ذهن رئیس دولت تدبیر و امید می‌گذرد، از واقعیت‌های دیگری حکایت دارد، حسن روحانی بسیار زیرک‌تر و هوشیارتر از آن است که به‌سادگی در دام افتاده و خود را در برابر موج برخواسته در حمایت از علی جنتی قرار دهد.

استفعای حمید گودرزی، شایعه استعفای فانی و نعمت‌زاده که بدون شک در روزها و شاید هم هفته‌های آینده شاهد عملی شدن آن خواهیم بود، بیانگر آن است که ترمیم کابینه حسن روحانی با اهداف خاصی صورت گرفته است و او از هم‌اکنون می‌خواهد وزرایی را در کنار خود داشته باشد که پس از انتخابات مشکل چندانی برای گرفتن رای برای آنها از مجلس نداشته باشد و از هم‌اکنون هم بر کار سوار باشند.
با توجه به شواهد موجود، در دولت آینده با تغییرات جدی دیگری مانند تغییر در وزارت کشور مواجه خواهیم بود، باید گفت آنچه روحانی در ذهن می‌پروراند، داشتن کابینه‌ای با طول عمر پنج ساله است. این کار پیام‌های مهمی به هواداران و مخالفان دارد. از یک‌سو هواداران را مطمئن می‌سازد که دولت برنامه‌ای طولانی‌مدت دارد و آنها می‌تواند روی این پشتوانه حساب کنند، از سوی دیگر به مخالفان یادآوری می‌کند که چندان در فکر ترقه‌انداختن زیر پای دولت نباشند، این دولت در بزنگاه تغییر می‌کند و قرار هم نیست که برای فرد یا افرادی هزینه کند.

هر چند رفتن علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد هزینه‌های گزافی را بر دولت تحمیل کرده است، اما روحانی به‌خوبی بر این نکته واقف است که برخی اوقات باید بهترین‌ها را کنار گذاشت تا شاکله سالم بماند. البته ای کاش همین آقای روحانی فکری برای برخی از مدیران رده‌های میانی در وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر وزارتخانه‌ها هم می‌کرد. بسیاری از مدیران ضعیف در سطح استانداری‌ها هم باقی مانده‌اند که به‌جز هزینه چیز دیگری برای دولت ندارند و ضرورت دارد تا پیش از آنکه دیر شود، تصمیمات جدی برای آن در نظر گرفته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: