bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
این روزها مصادف با هفته بسیج است. نهادی که از قلب انقلاب اسلامی بیرون آمد و همانگونه که رهبر انقلاب روز گذشته در بیانات خود در جمع هزاران نفر از اعضای این نهاد گفتند، برای تشکیل آن به حضرت امام (ره) الهام شده بود.
کریم جعفری:
این روزها مصادف با هفته بسیج است. نهادی که از قلب انقلاب اسلامی بیرون آمد و همانگونه که رهبر انقلاب روز گذشته در بیانات خود در جمع هزاران نفر از اعضای این نهاد گفتند، برای تشکیل آن به حضرت امام (ره) الهام شده بود، وگرنه نیرویی که در طول دهه اول انقلاب و سال‌های جنگ حماسه‌ها آفرید به این سادگی تشکیل نمی‌شد و کسی که دستور شکل‌گیری آن را داد از ذهنی بسیار فعال و محاسبه‌گر برخوردار بوده است.
عمر بسیج به اندازه عمر انقلاب اسلامی است. در حالی که در طول چهار دهه از عمر انقلاب فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم، این نهاد همچنان حضور دارد. اوج فعالیت بسیج به اعتراف همه در طول دوران دفاع مقدس بود، دورانی که همه بسیجی‌وار برای دفاع از کشور وارد عرصه شدند و جان و مال خود را برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در طبق اخلاص گذاشتند تا به این مُلک آسیبی نرسد.

بسیج در حالی که در طول دهه اول انقلاب یک فرهنگ با ساختارهای فکری و انقلابی بود، اکنون توسط عده‌ای معدود تشکیلاتی شده و اگر ویژگی‌های مدنظر آنها را داشته باشد در چارچوب می‌گنجد. گروهی بسیج را از تفکر به تشکل درآورده و سعی دارند آن را ملبس به لباس خاص کنند، در حالی که بسیج بیش و پیش از آن که یک چارچوب تعریف شده عملیاتی داشته باشد، یک تعریف دارد و آن هم تلاش برای پیشرفت و توسعه کشور است.
به‌نظر نگارنده تمام کسانی که برای پیشرفت کشور در حال تلاش هستند، بسیجی هستند و اگر کسی بگوید که هدف بنیانگذار این نهاد انقلابی چیزی به‌غیر از این بوده، می‌تواند ادله خود را ارسال کند. بسیج در همین تفکر می‌تواند بسیج سازندگی باشد، بسیجی که به‌شدت فعالیت می‌کند تا کشور را از رکود و بن‌بست خارج کند. بسیجی که انقلابی باشد و هر کجا کشور را در خطر ببیند وارد عمل شود بسیار موفق‌تر از بسیجی است که فقط عضویت در آن مهم است.
به‌عنوان فردی که در حوزه مقاومت فعال بوده و در فضای مجازی مدافعان حرم حضوری جدی دارم یک نکته را باید خدمت همه عرض کنم و آن اینکه در همین فضا بسیاری از جوانانی که به شکل و شمایل هیچ نسبتی با بسیج ندارند سوال می‌پرسند که چگونه می‌توان برای عضویت در مدافعان حرم ثبت‌نام کرد و به سوریه اعزام شد. این یعنی تفکر بسیجی که بسیاری گمان می‌کنند در کشور فراموش شده است.

نباید از بسیج به‌عنوان یک ابزار صرفا نظامی استفاده کرد، این تفکر باید در همه ابعاد گسترش بیابد، بسیج متعلق به یک جناح، حزب و یا گروه نیست، بسیج اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. عده‌ای می‌کوشند در بسیج خودی و غیرخودی کنند، توصیه داریم که دست از این کار بشویند، بسیج محل جذب حداکثری برای محافظت از کشور است و نه دفع حداکثری. اینکه فرد یا افرادی عضو بسیج باشند و از این رهگذر امتیازاتی به آنها داده شود باعث می‌شود تا عده‌ای برای استفاده از این فرصت «بسیجی موقتی» شوند و به آرمان‌های بلند آن اعتقادی نداشته باشند. 
این هفته را بر همه بسیجیان، آنهایی که در دورترین مناطق برای پیشرفت ایران عزیز تلاش می‌کنند تبریک می‌گوئیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: