bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۵
خلیج‌فارس و به ویژه جزیره نفتی خارگ، چشم اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود، سخنی که روز چهارشنبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفری یک‌روزه به این جزیره بر آن تاکید کردند.
کریم جعفری:
خلیج‌فارس و به ویژه جزیره نفتی خارگ، چشم اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود، سخنی که روز چهارشنبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفری یک‌روزه به این جزیره بر آن تاکید کردند. رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از بسیاری از مدیران بوشهری جزیره خارگ و ظرفیت‌ها و شاید هم اهمیت آن را درک می‌کند. از سال گذشته تاکنون این دومین سفر وی به استان بوشهر است که هر دو بار هم به مناطق مهم و راهبردی استان مانند عسلویه و خارگ سفر کرده است.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که در طول سال‌های گذشته جزیره‌ای با اهمیت و جایگاه خارگ کمتر مورد توجه مسوولان کشوری قرار گرفته است، مشکلاتی که دامان‌گیر این جزیره شده را بارها به‌عنوان گزارش یا عکس یک روزنامه در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌ایم، اما این سفر بهانه‌ای دوباره برای آن است که شرایط را بار دیگر بررسی کنیم. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اعتراف بسیاری از کسانی که با ایشان کار کرده‌اند ذهنی محاسبه‌گر، فعال و پویا به‌خصوص در حوزه اقتصادی و صنعتی دارد و بسیاری از صنایع و تاسیسات کشور را می‌شناسد. شناختی که وی از این مجموعه‌ها دارد باعث شده تا ارزیابی‌های خوبی هم از برآیندهای موجود داشته باشد.

آیت‌الله هاشمی که در دوران جنگ و دفاع جانشین فرمانده کل قوا بود و هفته‌ای چند روز را در مناطق جنگی سپری می‌کرد، اهمیت خارگ و حفاظت از آن در این دوران پرخطر را بیشتر از ما می‌داند، روزهایی که اسکه‌های صادراتی نفت در این جزیره هدف موشک‌های ضدسطحی جنگنده‌های عراقی قرار گرفتند و صدام همه تلاشش را کرد تا شاید مانع از صادرات نفت توسط ایران شود را هیچ‌کس از یاد نمی‌ّبرد، اما تداوم صادرات نفت از خارگ در آن روزهای سخت، واقعا مدیریت بسیار خوبی می‌خواست که ایرانی‌ها با همت عالی از آن بیرون آمدند.
اما حالا نه تنها خارگ، بلکه همه استان بوشهر با مشکل و یک بیماری دامنه‌دار به‌نام جذب اعتبار و بودجه مواجه شده‌اند. استان بوشهر که نزدیک به 50درصد درآمد کشور را تامین می‌کند، در رتبه بسیار بد و عجیب 31 در میان استان‌های کشور نشسته است. قرار هم نیست کسی را به دلیل اهمال، سستی، سوء مدیریت و بی‌عرضگی به‌ چالش کشیده و مورد بازخواست قرار بدهیم، اما واضح است که بوشهری‌ها در طول سال‌های گذشته از آنچه داده‌اند، هیچ نگرفته‌اند. در گزارشی که هفته آینده منتشر خواهیم کرد، دلیل کمبود اعتبارات سال 1396 را به‌صورت مبسوط مورد اشاره قرار خواهیم داد. 

متاسفانه در این رفت و آمدها هم به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که همه چیز خوب است و هیچ مشکلی نیست، یعنی نه تنها مشکلی نیست، بلکه نیازی به گفتن هم نیست و استان بوشهر نه بیکاری دارد، نه کمبود اعتبار، نه مشکل معیشتی. این رفت و آمدها باید بهانه‌ای باشد برای بیان کمبودها، نداشتن‌ها و نداری‌ها، محملی باشد برای گرفتن حق و حقوقی که فقط باید گرفته شود وگرنه در این کشور کسی قرار نیست کرامت به‌خرج دهد و چیزی به کسی دهد. هر یک از استان‌های کشور که مدیری در سطح ملی داشته‌اند موفق به گرفتن بیشترین اعتبارات برای زادگاه خود شده‌اند و ما بوشهری‌ها همچنان باید کاسه چکنم، چکنم دستمان باشد.
هر چند این روزها آیت‌الله هاشمی نمی‌تواند بودجه‌ای برای استان ما جلب کند، اما دستکم در حوزه دانشگاه آزاد این توانایی را دارد که اندکی گشایش را به خرج دهد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: