bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
با حضور ده نمایش از سراسر کشور؛
فرامرز کلانتری با بیان این‌که جشنواره تئاتر منطقه 3 سوره ماه، 15 تا 17 شهریور‌ماه به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود، تصریح کرد: نمایش «حلبی‌آباد» عصر امروز در تالار بوستان اهواز به روی صحنه می‌رود.
بامداد جنوب- فرشته قهرمانی: جشنواره تئاتر «سوره ماه»، از رویدادهای هنری است كه فضای ساده و بی‌آلایشی دارد و تلاشش بر این است كه هنرمندان تئاتری سراسر كشور را در كنار هم جمع كند و میدان رقابتی برای این هنرمندان مهیا سازد. ایجاد فضای رقابتی بین هنرمندان استانی عرصه تئاتر، برای ارتقای تئاتر كشور بسیار موثر است و جشنواره تئاتر سوره ماه این شرایط را فراهم می‌كند كه هنرمندان سراسر كشور بتوانند با كارهای هم آشنا شوند و تعامل خوبی با هم برقرار كنند. این جشنواره از روز گذشته کار خود را در اهواز شروع کرده است.

در جشنواره منطقه 3 سوره ماه، 10 گروه نمایشی از استان‌های بوشهر، خوزستان، اصفهان، ایلام، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری حضور دارند. 18 نمایش منتخب جشنواره سوره ماه استان‌های حاضر در مرحله منطقه‌ای سوره ماه در خوزستان بعد از برگزیده شدن در استان‌های خود، به دبیرخانه مرکزی جشنواره سوره ماه معرفی شدند که از میان آنها 10 نمایش برتر برای رقابت در سوره ماه منطقه 3 انتخاب شده‌اند.

«حلبی‌آباد» با 10 نمایش به رقابت می‌پردازد
نمایش «حلبی‌آباد به کارگردانی فرامرز کلانتری از استان بوشهر از جمله آثار راه یافته به جشنواره منطقه‌ای سوره ماه است که در کنار نمایش‌های «چشم اگر داشتم به افقی که تو خیره شدی، خیره می‌شدم» به کارگردانی مریم دوستی ایرانی، «اینجا خونه منه» به کارگردانی احسان جانمی از اصفهان، «نصف‌النهار مبدا» به کارگردانی سعید خیراللهی از ایلام، «کاست محزون» به کارگردانی مسلم سلیمانیان چالش‌تری، «جاده‌ای به سوی کعبه» به کارگردانی رضا ولی‌پور دهکردی از چهارمحال و بختیاری، «آری، زن‌ها همیشه منتظرند» به کارگردانی بهمن پارسا‌آرا و «جفت هیچ» به کارگردانی افق ایرجی از استان مرکزی، «زمستان بود» به کارگردانی علی دلیر از استان کهگیلویه و بویراحمد و «دارگیس» به کارگردانی مهدی آشوغ از استان خوزستان با هم به رقابت خواهند پرداخت.

فرامرز کلانتری از جمله کسانی است که حدود 30 سال در عرصه تئاتر به‌صورت مستمر فعالیت داشته است. حضور در چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر، جشنواره دفاع مقدس و سوره ماه، کسب مقام بازیگری اول در جشنواره کشوری تئاتر، بازیگری اول جشنواره دفاع مقدس، نویسندگی برتر جشنواره سازمان‌های کودک، کسب مقام اول نقش‌های کوتاه در سطح استان بوشهر از جمله موفقیت‌های هنری این هنرمند بوشهری است. وی اکنون با «حلبی‌آباد» در جشنواره منطقه‌ای سوره ماه حضور یافته است.

نویسنده و کارگردان نمایش حلبی‌آباد در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در مرحله منطقه‌ای جشنواره سوره ماه حوزه هنری، این نمایش به همراه 10 نمایش منتخب از هفت استان دیگر حضور دارند.

فرامرز کلانتری با بیان این‌که جشنواره تئاتر منطقه 3 سوره ماه، 15 تا 17 شهریور‌ماه به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود، تصریح کرد: نمایش «حلبی‌آباد» عصر امروز در تالار بوستان اهواز به روی صحنه می‌رود.

«حلبی‌آباد» راوی قصه سیاه و سفید جامعه است
نویسنده و کارگردان نمایش منتخب سوره ماه استان بوشهر در سال جاری با اشاره به داستان این نمایش گفت: حلبی‌آباد راوی قصه‌ای سیاه و سفید از جامعه‌ پیرامون ما است که در حال مدرنیزه شدن است اما انسان‌های سنتی این نمایش نمی‌خواهند عادات و سنت‌های خود را به فراموشی بسپارند.

کلانتری در پایان با تشکر از حمایت‌های معاون فرهنگی حوزه هنری استان بوشهر و مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان تصریح کرد: حمایت همه‌جانبه از گروه‌های هنری که در خارج استان به‌عنوان نماینده جامعه هنری استان حضور دارند، می‌تواند به اعتلای بیشتر نام استان بوشهر کمک شایانی کند.

لازم به ذکر است غلامرضا فرج‌زاده، احمدرضا قربانی و شقایق زنگویی بازیگران این نمایش هستند و غلامرضا احمدی، محمد بیشکی و هادی کازرونی (موسیقی) پوریا بهرام‌نژاد (طراح پوستر و بروشور)، کاظم زنده‌بودی (طراح صحنه) و حجاب احمد شمسی (طراح نور) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

فضای جشنواره تئاتر به سمت افزایش اجراهای عمومی برود
مهرداد رایانی که از داوران این جشنواره است، به حوزه هنری گفته است: فضای جشنواره تئا‌تر سوره ماه باید به سمت افزایش اجراهای عمومی برود، چراکه تجدید نظر در رویكرد جشنواره و برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی كارهای برتردر طول سال باعث می‌شود تا مخاطب عام هم حضور فعال‌تری داشته باشد و فقط این جشنواره به عده كمی درطول زمان برگزاری محدود نشود.

رایانی با مطرح كردن این پرسش كه چرا برگزیده‌های دوره‌های گذشته جشنواره كه سرمایه این جشنواره هستند، دیگر در حوزه هنری فعالیتی ندارند، بیان کرد: مسوولان حوزه هنری و برگزار كنندگان جشنواره تئا‌تر سوره ماه باید به این پرسش پاسخ دهند كه این سرمایه‌هایی كه برای تربیت كردن آنها كلی زمان گذاشتند، چرا الان هیچ اسمی از آنها در حوزه هنری نیست، در حالی‌كه با امكانات وسیع این نهاد انقلابی باید برای حضور آنها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تری صورت می‌گرفت.

وی در خصوص وجود رپرتوار تئا‌تر ماه استان‌ها كه امسال برای اولین‌بار و با حمایت مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و مركز هنرهای نمایشی در حوزه هنری برگزار شد، گفت: این برنامه كه با پیشنهاد بنده پایه‌گذاری شد، می‌تواند در طول یك هفته زمان اجرا به دیده شدن كارهای منتخب برای مخاطبانی كه فرصت حضور در جشنواره را نداشتند، كمك كند. همچنین این برنامه نشانگر نوعی حمایت از جشنواره است كه باعث می‌شود هنرمندان نسبت به این جشنواره نگاه حرفه‌ای‌تر داشته باشند.

این كارشناس تئاتر ادامه داد: تئا‌تر سوره ماه باید با رویكردی ویژه به سمت یك ارائه متفاوت‌تر از نمایش‌های خود پیش برود و شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند كه در طول سال با فعال كردن هنرمندان در سایر استان‌ها، چراغ جشنواره تئا‌تر سوره ماه را روشن نگه دارد.

دعوت از پیشکسوتان تئاتر در جشنواره سوره ماه
این نویسنده تئا‌تر تعریف كردن بخش ویژه برای دعوت از پیشكسوتان تئا‌تر در جشنواره تئا‌تر سوره ماه را نیازمند فراهم كردن مقدماتی دانست و گفت: برای سوق دادن جشنواره به این سمت باید منابع مالی را گسترش داد، چون وجود آدم‌های حرفه‌ای نیازمند دستمزدهای حرفه‌ای است و همچنین باید امكانات و سالن‌هایی با گنجایش وسیع‌تر را برای این منظور اختصاص داد، چون نام‌های بزرگ، مخاطبان زیادی را با خود به همراه دارند كه با این سالن‌های محدود حوزه هنری این امر شدنی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: