bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
نگاهی به كارنامه جنبش‌ها و جریان‌های سیاسی زنان درگذشته و حتی پیش از انقلاب، از حضور پر‌رنگ و موثر زنان حکایت می‌کند.
بامداد24/مریم خوئینی:


 نقش زنان به‌عنوان نیروهای موثر سیاسی در مرحله به‌وجود آمدن انقلاب اسلامی نیز کاملا مشهود بود. در آن زمان، زنان با شیفتگی تمام در صحنه حضور داشتند. می‌توان گفت، شركت در اجتماعات برای آنها شكل وظیفه و تكلیف به خود گرفته بود اما در حال حاضر رفته رفته این اشتیاق کمتر شده است. زنان دیگر تمایلی برای حضور در عرصه‌های کلان تصمیم‌گیری ندارند. این رویداد دلیل زیادی می‌تواند داشته باشد، چرا‌که فضای سیاسی و اجتماعی ما، فضای سالمی برای رقابت چه برای مردان و چه زنان نیست. برای حذف رقیب اخلاق را هم زیر پا له می‌کنند.

فاطمه راكعي، دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: حضور زنان در عرصه جامعه در سمت‌ها‌ی بالای مدیرتی ‌و تصمیم‌سازی همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده، با این حال در دهه اخیر ‌با پیشرفت علمی‌ و موفقیت‌های که زنان در جوامع امروزی کسب کردند، همه به این نتیجه رسیده‌اند، اگر زنان حضوری پر‌رنگ در جامعه نداشته باشند، جامعه‌ بشری به آرمان‌های مد نظر خود نخواهند رسید. ‌چرا‌که زنان در توسعه پایدار نقش بی‌بدیل  ایفا می‌کنند.

راکعی ادامه داد: این امر باعث می‌شود نه تنها زنان بلکه مردانی هم که مسائل اجتماعی برایشان مهم است برای حضور ‌جدی زنان ‌در عرصه اجتماعی و سیاسی تلاشی گسترده را آغاز کنند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اما یک مساله دیگری  هم وجود دارد، شاهد هستیم که زنان خود عموما اگاهی به موفقیت و توانمندی‌های خودشان دارند اما  انگیزه لازم را برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های کلان ندارند، چرا‌که حضور در عرصه سیاسی مشکلات خودش را دارد؛ نخست فکر می‌کنند حضورشان در عرصه اجتماعی نمی‌گذارد که به‌خوبی به وظایف خانواده رسیدگی کنند، دوم این‌که زنان عادت کرده‌اند که فعالیتشان ‌منحصر به امور خانه و خانه‌داری باشد، چرا‌که می‌بینند وارد شدن به عرصه سیاست مستلزم ‌هزینه‌های زیاد مادی و معنوی است. 

راکعی ادامه داد: رقابت کردن در عرصه انتخابات پیش رو با مردان که قبلا در این عرصه حضور داشته و طرفدارانی نیز دارند، دشوار است، به‌خصوص در شهرستان‌ها ‌برای این‌که بتوانند رقابت کنند نیاز به توان مادی نسبتا بالای دارند، زیرا برای این‌که بتوانند خودشان را معرفی کنند، فعالیت داشته باشند باید هزینه‌ زیادی متقبل شوند، چراکه ناسالم بودن و غیر اخلاقی بودن فضای سیاسی رقابت دشوار شده است.
راکعی ادامه داد: رقبای سیاسی برای حذف رقیب از رفتارهای غیر اخلاقی استفاده می‌کنند. شایعه‌سازی می‌کنند، تهمت می‌زنند، هر چند این رفتارها عادی شده است ولی برای زنان گران تمام می‌شود.
وی با اشاره به حضور کمرنگ زنان در مجلس نهم گفت: در انتخابات پیش رو، به کمک جمعیت زنان مسلمان نو‌اندیش و مجمع زنان اصلاح‌طلب‌ و بسیاری از نهادها فعال زنان تلاش می‌کنیم تا زنان را برای حضور در مجلس ترغیب کنیم و در صددیم حدود سی در صد فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را به بانوان اختصاص داده شود. به همین منظور لابی‌های هم انجام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: