bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
دولت و چوب بی‌تدبیری مسوولان؛
این روزها فضای کشور را یک نگاه واکنشی نسبت به بودجه‌ 1397 در بر گرفته و به‌ویژه بخشی از اصلاح‌طلبان در این مورد اظهار نظر کرده‌اند، آنها نگران آینده اقتصادی کشور بوده و بر این باور هستند که نمی‌توان با این شیوه پیش رفت.
پشیمانم، راهبرد اصلاح‌طلبان نیستبامداد جنوب:
بامداد جنوب: این روزها فضای کشور را یک نگاه واکنشی نسبت به بودجه‌ 1397 در بر گرفته و به‌ویژه بخشی از اصلاح‌طلبان در این مورد اظهار نظر کرده‌اند، آنها نگران آینده اقتصادی کشور بوده و بر این باور هستند که نمی‌توان با این شیوه پیش رفت. این گروه با شعار «پشیمانم» مطالب و مواضع مختلفی را ارائه کرده‌اند، با این حال برخی از افراد شناخته شده جریان اصلاح‌طلبی این شعار را قبول ندارند، به‌ویژه آنهایی که از دولت حقوق دریافت می‌کنند. 
یکی از این افراد، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی است که می‌گوید نگاه صفر و صدی در عرصه سیاست نگاه اشتباهی است، اصلاح‌طلبان در ضمن حمایت از دولت، به‌دنبال شفاف‌سازی، بیان انتقادات و پیگیری مطالبات جامعه هستند، پشیمانی بابت حمایت از دولت، شعار اصلاح‌طلبان نیست.

سیدرحیم ابوالحسنی در واکنش به ایجاد موج اعلام پشیمانی جهت حمایت از دولت در فضای مجازی اظهار کرد: من این موضوع را مرتبط با بودجه نمی‌دانم و معتقدم هم‌زمانی ارائه بودجه از سوی دولت و این موج پشیمانی با یکدیگر رابطه علّی ندارد. بعد از انتخاب وزرایی مثل وزیر کشور، وزیر کار یا وزیر آموزش و پرورش و تاخیر در انتخاب وزیر علوم یک دلسردی در میان برخی حامیان دولت به وجود آمد. برای مثال تشکل‌های دانشگاهی به‌دنبال این بودند که امثال فرجی دانا به‌عنوان وزیر علوم معرفی شود اما در نهایت فرد دیگری انتخاب شد. این جریان معتقد بود که روحانی با حمایت و مشارکت فعال اصلاح‌طلبان روی کار آمده اما فقط حدود 30 درصد کابینه به اصلاح‌طلبان تعلق گرفته است. بنابراین بر این اعتقاد بودند که روحانی زیر قول‌هایش زده است و این موج پشیمانی به راه افتاد.

این فعال سیاسی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به این‌که پشیمانی حرف اصلاح‌طلبان نیست، تاکید کرد: تاکنون هیچ حزب اصلاح‌طلب، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی که به‌صورت نمادین در راس جریان اصلاح‌طلب حضور دارد، چنین اظهارنظری نکرده‌اند. چون همه می‌دانند روحانی در چه شرایطی قرار دارد و برخورد تند برخی جریان‌ها در ساختار قدرت به روحانی را مشاهده کرده‌اند.

ابوالحسنی خاطر نشان کرد: ایجاد موج پشیمانی در فضای مجازی را نباید به حساب اصلاحات گذاشت، زیرا مسائل مطرح شده در فضای مجازی معلوم نیست از کجا می آید. فضای مجازی مزایای زیادی دارد اما یکی از معایب آن آسان شدن جنگ روانی است. در فضای مجازی به‌راحتی می‌توان شعار یک جریان سیاسی را به جریان مقابل آن نسبت داد. پشیمانی را من از جانب اصلاح‌طلبان نمی‌دانم و سخنان اخیر رئیس دولت اصلاحات درباره تداوم حمایت اصلاحات از دولت روحانی هم همین دیدگاه من را تائید می‌کند. من معتقدم اگر یک اصلاح‌طلب به قدرت برسد و دولت اصلاحات تشکیل شود، باید نیروهای خارج از دولت با جامعه پیوند داشته باشند و همواره به‌دنبال نقادی دولت، شفاف‌سازی و آگاهی رسانی به مردم باشند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی درباره این اتفاق می‌گوید: آنچه تحت عنوان کمپین پشیمانم در مورد رای به روحانی به راه افتاده، با برنامه‌ریزی جریان رادیکال صورت گرفته است. معتقدم پشت ماجرای فضای روانی که علیه دولت شکل گرفته، جریال رادیکال است که هر تلاشی را کرد تا روحانی پیروز انتخابات نشود و به اولین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای بدل شود. رقبا دارند زمینه‌چینی می‌کنند تا حداقل در ۱۴۰۰ گفتمان اصلاحات و روحانی پیروز انتخابات نشود. برخی از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور نیز به‌شدت به این کمپین واکنش نشان دادند؛ حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی، آن را «پویش فرمایشی» نامید و تصریح کرد که این کمپین با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید در مورد کارهای کرده و نکرده خود به تک تک مردم ما پاسخگو باشند. آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند.

یکی دیگر از کسانی که به شدت به حمایت از رئیس‌جمهور پرداخت و با بدبینی درباره کمپین مذکور سخن گفت کسی بود که با «تکرار» خود یکی از عوامل پیروزی روحانی و جلب نظر تعداد زیادی از رای‌دهندگان بود. سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، موجی را که علیه دولت حسن روحانی با کمپین «پشیمانیم» به راه افتاده را یک دسیسه و این موج را «هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده» خواند و در جمع اعضای مجمع روحانیون مبارز کاشان تاکید کرد که از حمایت خود پشیمان نیست و همچنان بر این امر اصرار دارد.
محمد کیانوش‌راد عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم با اشاره به این‌که به جای عکس‌العمل احساسی باید راه‌حل‌های اجرائی موثر برای مشکلات کشور ارائه شود، بیان می‌کند: عبور از روحانی به معنای عبور از یک روش اصلاح تدریجی برای اداره کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: