معضل تبلیغات و مزاحمتهای ارتباطی بر بسترهای ثابت و سیار سالها است گریبان مشترکان تلفنی کشور را گرفته و در شرایطی که برخی ناظران در دولتهای مختلف، توجهی به این موضوع نداشتند اما برخی هم درصدد ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن برآمدند که در نهایت نتیجهای در بر نداشت و اتفاقا به شکلی معکوس، همسو با رشد فضای ارتباطی بیش از پیش دامان مشترکان را گرفت.
پیامکها و تماسهای تبلیغاتی از جمله این موارد است که به شکلی سرسامآور توسط اپراتورهای تلفن همراه به کار گرفته میشود و هدفی جز سودجویی در پشت آنها نیست.
برخلاف اینکه دولت گذشته اقداماتی برای ساماندهی پیامکهای انبوه و تبلیغاتی انجام داد و سامانهای برای تنظیم این پیامکها در نظر گرفت تا با نظر مشترکان ارتباطی، سرویسهای مدنظرشان فعال شود اما از تبلیغات تلفنی غافل ماند.
وزارت ارتباطات هم طی بیانیههای مختلف از مشترکان درخواست کرد تا در صورت مشاهده روالی خارج از جریان ترسیم شده (پیامکهای تبلیغاتی مزاحم)، مراتب را به سامانه جامع 195 که به منظور بررسی شکایات مردمی در نظر گرفته شده، مخابره کنند تا جلوی سودجویی و مزاحمتها گرفته شود.
آبان ماه سال جاری نیز آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام آمار مربوط به شکایات مردمی از شمارههای ارسال کننده پیامکهای تبلیغاتی و مزاحم به سامانه 195 گفت: تاکنون 32 هزار و 155 نفر شکایات خود را ارسال کردهاند که منجر به مسدودسازی دو هزار و 773 شماره شد.
مشترکان تلفن همراه بدانند با توجه به اینکه در حال حاضر پیامکهای انبوه از سه طریق شمارههای تلفن ثابت، تلفن همراه و سرشمارههای تبلیغاتی ارسال میشود، مشترکان میتوانند شماره ارسال کننده پیامک را برای شمارههای تلفن ثابت به همراه کد مانند ********021 و ********026 و برای سرشمارههای تبلیغاتی به شکل ***1000 و ***2000 و ***3000 و ***5000 برای سامانه 195 ارسال کنند.