bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
نتایج انتخابات ترکیه اعلام شد؛
روز گذشته بالاخره در انتخاباتی نفس‌گیر که کسی فکر نمی‌کرد چنین پیش رود، رجب طیب اردوغان توانست بار دیگر پیروز انتخاباتی شود که مدت‌هاست برای او تکراری شده است.
پیروزی دیگر در پرونده آقای خاصبامداد جنوب- سید علی موسوی:
روز گذشته بالاخره در انتخاباتی نفس‌گیر که کسی فکر نمی‌کرد چنین پیش رود، رجب طیب اردوغان توانست بار دیگر پیروز انتخاباتی شود که مدت‌هاست برای او تکراری شده است. سناریو انتخابات و پیروزی فاصله‌دار اردوغان تقریبا در تمامی این سال‌ها برای همه تکراری شده مساله‌ای که نشان از اطمینان مردم به وی و حزبش دارد، اطمینانی که بیشتر به‌واسطه موفقیت‌های چشمگیر اقتصادی حاصل شده است.

تلوزیون ملی ترکیه به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که اردوغان توانسته پس از شمارش 7/97 درصد آرا پیروزی قطعی خود را به‌دست آورد. مساله‌ای که اردوغان تا پیش از انتخابات به هوادارانش قول آن را داده بود. رئیس‌جمهور فعلی ترکیه توانسته است با کسب بیش از 52درصد آرا این پیروزی را کسب کند مساله‌ای که گمان می‌رفت با ورود یکی از رقبای سرسخت اردوغان به چنین شکلی پیش نرفته و حتی این انتخابات به دور دوم نیز کشیده شود. در این بین اما انتخابات اخیر ترکیه به‌واسطه حضور چهره‌های سرشناس و تاحدودی پر حاشیه تب و تاب ویژه‌ای به خود گرفته بود، به‌عنوان مثال حضور «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر زندانی حزب دمکراتیک‌ خلق‌ها از جنجالی‌ترین مسائل مربوط بود و یا حتی حضور پر رنگ شخصی به نام «محرم اینجه» نامزد چپ گرای حزب جمهوری‌خواه خلق که گفته شده بود رقابت نزدیکی با اردوغان دارد و می‌تواند حزب عدالت و توسعه را بعد از مدت‌ها از یکه‌تازی در عرصه سیاسی ترکیه کنار بزند. در این بین شاید نکته جالب انتخابات حضور یک خانم از حزب تازه تالسی «خوب» بود که در روزهای نخست نیز سر و صدای زیادی به پا کرد.

در این میان اردوغان نیز که خرسند از پیروزی است در نطق اعلام پیروزی خود گفت: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهور و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند. وی اظهار کرد: ملت ترکیه بر اساس نتایج غیررسمی من را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند. امید دارم که هیچ‌کس از طریق زیر سوال بردن این انتخابات و نتایج آن با هدف پنهان کردن ناکامی‌های خود، به دمکراسی آسیب نزند. اردوغان تصریح کرد: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهور و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند و در انتخابات پارلمانی اکثریت را به ائتلاف ما دادند که این مسوولیت بزرگی است. وی در ادامه ضمن قدردانی از حامیان خود، به سایر کاندیداها در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهور تبریک گفت. بر اساس گزارش روزنامه حریت، اردوغان در اظهارات خود همچنین به میزان مشارکت بالا در انتخابات که به‌گفته او نزدیک به ۹۰ درصد است، اشاره کرد. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از ناظران و برگزارکنندگان انتخابات قدردانی کرد. مولود چاووش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم با بیان این‌که در این انتخابات ملت ترکیه پیروز شده است، متعهد شد که حزب عدالت و توسعه به کار خود در راستای خدمت به میهن ادامه دهد.
در همین حال پیام‌های تبریک سران کشورهای مختلف نیز در حال ارسال به اردوغان است. به‌عنوان مثال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به اردوغان انتخاب مجدد او به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه را تبریک گفت. در بیانیه کاخ کرملین آمده است، نتایج رای‌گیری در ترکیه دال بر قدرت سیاسی گسترده اردوغان و حمایت گسترده از شیوه او در اجرای سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و تقویت جایگاه سیاست خارجی این کشور است. در این بیانیه آمده است، رئیس‌جمهور روسیه با اردوغان به مذاکره هدفمند و تلاش مشترک در خصوص برنامه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه می‌دهد و این در جهت منافع دو ملت و تضمین امنیت و ثبات در اوراسیاست. 
عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان نیز پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهور را تبریک گفت و در تماس تلفنی با اردوغان برای مرحله آینده و ملت ترکیه آرزوی توفیق و شکوفایی و پیشرفت کرد. البشیر ابراز امیدواری کرد، مرحله آینده شاهد همکاری استراتژیک بین دو کشور باشد. اردوغان نیز بر عزم خود برای اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور در راستای تحقق توسعه در سودان تاکید کرد. خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رهبران جمهور آذربایجان، مجارستان، آلبانی و فلسطین در تماس‌هایی با اردوغان موفقیت او و حزب حاکم ترکیه در انتخابات را تبریک گفتند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان پیش از پایان شمارش آرا به‌عنوان اولین رهبر خارجی به اردوغان تبریک گفت. او در تماس تلفنی با همتای ترک خود اظهار کرد: ترکیه در دوران رهبری اردوغان رشد و توسعه داشته است. اقتصاد ترکیه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و آنکارا توانسته است جایگاه بین‌المللی خود را تحکیم بخشد. در این تماس تلفنی رهبران دو کشور نسبت به بهبود روابط میان آنکارا و باکو متعهد شدند. 

علی‌اف در گفت‌وگوی خود با اردوغان از او دعوت کرد که سفری رسمی به جمهوری آذربایجان داشته باشد که رئیس‌جمهور ترکیه این دعوت را پذیرفت. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهور ترکیه را به او تبریک گفت. محمود عباس همچنین از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در ترکیه به‌عنوان فرایندی دموکراتیک استقبال کرد. از سوی دیگر، اردوغان در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت ترکیه از مردم فلسطین و تلاش‌ها و حقوق آنان برای دستیابی به آزادی و ثبات تاکید کرد. در همین حال، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه نیز به اردوغان تبریک گفت. 

وی خاطرنشان کرد: اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور سیستم جدید ترکیه در دور اول انتخاب شد که افرادی را که چشم انتظار یک بحران بودند، شگفت‌زده کرد. حزب ما با قدرت در کنار اردوغان ایستاد و به تعداد قابل توجهی کرسی در پارلمان دست یافت. رهبر حزب حرکت ملی ترکیه این پیروزی را موفقیتی تاریخی برای حزب خود قلمداد کرد.
به هر روی آنچه مشخص به‌نظر می‌رسد این است که آقای خاص سیاست ترکیه بار دیگر توانسته با حرکت قابل پیش‌بینی خود، یعنی اعلام بسیج عمومی غیر مستقیم در عرصه انتخابات، تقریبا تمامی هواداران خود را برای رای دادن به پای صندوق‌های رای بکشاند و پیروزی خود را نیز طراحی کند. اردوغان با هوش و مشاورانی نخبه نشان داد به‌خوبی شناخت کافی از جامعه ترکیه دارد و حرکت رو به جلوی کشورش نیز مدیون وی و حزب متبوعش بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: