bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
دولتی‌ها و بی‌ثباتی در بازار؛
روز گذشته پس از مدت‌ها، دو تن از وزرا به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه نشستی خبری با اصحاب رسانه برگزار کردند تا در آن از اوضاع بنالند و بگویند همه چیز را می‌دانند اما با این حال با هم گفتند که آنها نمی‌توانند کاری بیشتر از این کنند..
عامل بی‌ثباتی دولت نیست، همه‌اش تقصیر ترامپ است!!بامداد جنوب: 
روز گذشته پس از مدت‌ها، دو تن از وزرا به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه نشستی خبری با اصحاب رسانه برگزار کردند تا در آن از اوضاع بنالند و بگویند همه چیز را می‌دانند اما با این حال با هم گفتند که آنها نمی‌توانند کاری بیشتر از این کنند، این امریکای جنایتکار است که این فشارها را بر ایران تحمیل کرده است، البته هیچ‌کس هم نخواست وارد اصل ماجرا شود و بگوید که چرا اندکی حرف هم نمی‌زنید. 
برای پاسخ به این مسائل بود که وزیر نیرو، وزیر اقتصاد به همراه سخنگوی دولت نشستند و از مشکلات گفتند. پیش از همه اما این محمدباقر نوبخت بود که رشته کلام را در دست گرفت تا همه مشکلات را زیر سر ترامپ بداند.

به گفته نوبخت، پول ملی برای ما ایرانیان اهمیت دارد، زیرا قدرت خرید ایرانیان و قدرت رقابت ما به پول ملی وابسته است. روزهای خوبی برای پول ملی ما نمی‌گذرد و دولت تلاش دارد پول ملی را تقویت کند. این تلاش‌ها با انجام مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و اتهامات علیه کشورمان آغاز شد. دولت مسیر درستی پیمود و پول ملی تقویت شد، رشد اقتصادی ما خوب بود اما ترامپ و امریکا علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخت که چین و اتحادیه اروپا با او مقابله کردند. ما باید چه کار کنیم؟ من وجدان عمومی را به قضاوت می‌طلبم که آیا دولت در این وضعیت قصوری داشته است؟ دولت عامل بی‌ثباتی نیست این شرایط ناشی از زیاده‌خواهی امریکاست.
وی با بیان این‌که از اول سال تا سه خرداد دولت بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان و چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است، گفت: ۲۱ درصد عرضه ارز ما بیشتر شده است یعنی در توازن عرضه مشکل نداریم در سه ماهه اول امسال 8/59 درصد درآمدهای ما بیشتر شده است ۷۴ درصد درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است. بودجه عمرانی ما ۱۱۰۰ درصد بیشتر شده و دولت ۲۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و هزینه‌های جاری هم هشت درصد بیشتر شده است.

نوبخت یادآور شد: از مردم می‌خواهیم ارز خود را به بازار وارد کنند. آیا نیاز خانواده‌ها هفت میلیون سکه است مردم باید کمک کنند. ترامپ خیرخواه ما نیست ما باید خودمان خیرخواه خودمان باشیم، انتظار از دولت بجاست ولی دولت هیچ کاری را نمی‌تواند بدون حمایت مردم پیش ببرد.
سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: کالاهایی که با ارز چهار هزار و 200 تومان وارد کشور شده اما با قیمت دلار غیرواقعی فروخته می‌شود قیمتش باید حتما پایین بیاید و بر آن نظارت صورت گیرد. در حال حاضر مقاومت‌هایی در برابر نظارت انجام می‌شود که معلوم می‌شود ریگی در کفش این افراد است. بانک مرکزی ارز برای واردات تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه را اجرا کند. قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به طور جدی وارد شوند.

وی در پاسخ به اظهارنظر سردار رحیم صفوی درباره این‌که کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: دیروز جلسه شورایعالی امنیت ملی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رئیس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی می‌دهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است. به هر حال نظرات حضرت امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست مشخص است و من هم امیدوارم همه به این توصیه‌ها عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رئیس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رئیس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به‌دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

وضعیت صادرات خوب است
در ادامه این نشست، نوبت به وزیر اقتصاد رسید تا در مورد وضعیت اقتصادی کشور توضیح دهد. مسعود کرباسیان تاکید کرد که صادرات کشور در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته 5/15 درصد رشد و واردات هم 7/2 درصد کاهش داشته است. در سه ماهه اول امسال واردات ۱۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 7/2 درصد کاهش یافته و صادرات هم ۱۱ میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که قطعات خودرو هم جزء واردات بوده است، گفت: تولید خودرو هفت درصد افزایش داشت، وقتی تولید زیاد شده است و واردات تغییر نکرده است و ارز مورد نیاز با قیمت سه هزار و ۸۰۰ وچهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین شده‌ است، افزایش قمیت خودرو منطقی نیست.
وی در مورد دسته‌بندی کالاهایی که وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: کالاهای گروه یک که در اولویت تامین هستند، ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی می‌گیرند و ۱۸ میلیارد دلار در سال برای این کالاها در نظر گرفته شده است. کالاهای گروه دوم با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و از محل صادرات غیر نفتی از جمله پتروشیمی و فولاد و فلزات تامین می‌شوند. در مورد کالاهای دسته سوم نیز در این زمینه تصمیم جدید گرفته‌ایم، صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند. آنها اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه می‌کنند و واردکننده نیز پس از ثبت سفارش آن اظهارنامه را خریداری می‌کند با این کار صادرکننده مورد حمایت قرار می‌گیرد، چون مابه تفاوت درآمدی از طریق اظهارنامه مالیاتی به دست می‌آید و از سویی‌ ارز، کنترل شده به بازار می‌آید با این کار کالاهای اساسی مردم به قیمت مناسب تامین می‌شود و از تولید داخلی و صادرکننده حمایت می‌شود، مقدمات این کار فراهم شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: