bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
موشک‌های اسرائیلی بار دیگر در آسمان دمشق؛
بار دیگر موشک و بار دیگر تجاوز بزدلانه ارتش عبری به سمت مواضع از پیش تعیین‌شده ارتش سوریه، این دقیقا فیلمی‌ تکرارییست که مدت‌هاست شاهد آن هستیم.
تل‌آویو خشم خود را از عملیات جنوب نشان دادبامداد جنوب:
بار دیگر موشک و بار دیگر تجاوز بزدلانه ارتش عبری به سمت مواضع از پیش تعیین‌شده ارتش سوریه، این دقیقا فیلمی‌ تکرارییست که مدت‌هاست شاهد آن هستیم. حالا با شروع عملیات عظیم ارتش سوریه و متحدانش در جنوب به‌نظر می‌رسد ارتش اسرائیل دست به‌کار شده تا خشم خود را به اوضاع موجود نشان دهد، خشمی‌که هیچ تاثیری در برنامه نظامی ‌متحدین نخواهد داشت. در همین رابطه ارتش اسرائیل دو روز پیش دو فروند موشک به اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کرد تا شاید بتواند ترسی در دل سوری‌ها بیندازد اما انهدام این موشک‌ها در آسمان نتیجه عکسی برای تل‌آویو داشته است.

شلیک موشک‌های مزبور با توجه به تحولات میدانی در جنوب سوریه و استان درعا و شهر سویدا قابل ارزیابی و تحلیل است و چنین اقدامات شیطنت‌آمیزی از سوی رژیم‌ صهیونیستی بی‌ارتباط با شکست‌های گروه‌های تروریستی مورد حمایت این رژیم نیست و در ادامه تجاوزات اشغالگران فلسطین در منطقه صورت می‌گیرد. اکنون نیروهای نظامی ‌سوریه پس از یک ماه صبر و انتظار برای توافق دولت با تروریست‌ها برای تخلیه مناطق اشغالی جنوب و بی‌نتیجه بودن رایزنی‌ها در این خصوص و پس از پخش اعلامیه‌هایی برای مردم و تروریست‌ها به منظور تسلیم، مجبور به ورود به عرصه مقابله با آنان شدند و با شلیک توپخانه و سلاح‌های سنگین به مواضع تروریست‌ها از روزهای قبل آخرین هشدار عملی نیز به آنان داده شد. بر اساس اخبار رسیده از مناطق جنوبی سوریه در چند روز گذشته روستاها و مناطق زیادی در استان درعا و سویدا از اشغال تروریست‌ها آزاد شده و نیروهای سوری با ورود به شهر بصری‌الحریر که به مرکز راهبردی تروریست‌ها معروف است، موفق به بازپس‌گیری آن شده و اکنون تروریست‌ها شبانه همراه با برخی تجهیزات به طرف مناطق جنوبی‌تر سوریه یعنی مرزهای اردن در حال فرار هستند. 

بر اساس اخبار منتشره، خانواده این تروریست‌ها نیز از ترس انتقام مردم مجبور به ترک اماکن اشغالی خود در چند سال گذشته شده و در حال فرار به سمت جنوب سوریه هستند که همچنان در اشغال تروریست‌ها قرار دارد. با این حال بر اساس گزارش‌های موجود، شماری از تروریست‌ها نیز در شهر سویدا بر اساس توافق با ارتش سوریه سلاح‌های خود را زمین گذاشته یا این که با ارتش برای آزادی بخش‌هایی از مناطق اشغالی همکاری می‌کنند. به‌ نظر می‌رسد به‌خاطر تنگناهایی که تروریست‌ها در سال‌های گذشته علیه مردم در مناطق اشغالی ایجاد کرده بودند و با توجه به وعده‌های دروغینی که قبل از ورود به این مناطق داده‌اند، اکنون دیگر حنای آنان رنگی برای مردم این مناطق ندارد و ساکنان این مناطق از زندگی در کنار آنان خسته شده و همین نگاه نقشه‌های نظامی‌ ارتش سوریه برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده را راحت می‌کند و به‌نظر می‌رسد به‌زودی می‌توان اخبار مختلفی از موفقیت‌های بیشتر ارتش این کشور در جنوب شاهد بود. علاوه بر این می‌توان از این زاویه نیز به موضوع نگریست که مردم عادی که تا دیروز شاهد اشغال 80 درصدی از خاک سوریه از سوی تروریست‌ها بودند، مجبور به برخی ابراز تمایل‌ها به آنان شدند و اکنون که شاهد آزادسازی بیش از 60 درصد خاک این کشور هستند، به‌خاطر نگاه محافظه‌کارانه و ناامیدی از سراب تروریست‌ها و تمایل به زندگی بدون دغدغه، مایل به همکاری با ارتش برای بیرون راندن تروریست‌ها هستند و عناصر مسلح و تروریست نیز به‌خوبی این نگاه مردم را دریافته و اکنون همراه با خانواده‌های خود در حال فرار به سمت مناطق باقیمانده در اختیار همقطاران خود و مرز اردن هستند. باید در نظر داشت که بحران در سوریه از اواخر اسفند ماه 1389 به‌خاطر وجود برخی زمینه‌ها مانند هم‌مرزی با اردن و شیطنت‌های این کشور در همکاری با برخی طرف‌های حامی‌تروریست‌ها آغاز شد و شهر درعا به‌عنوان مرکز استان درعا چند‌بار از ابتدای بحران بین تروریست‌ها و ارتش سوریه دست به دست شد و حتی در یک مقطعی پس از آزادی این شهر از دست تروریست‌ها، گروه رسانه‌ای اعزامی ‌از ایران نیز موفق به سفر به این شهر شد و از دستاوردهای ارتش بازدید و با استاندار این استان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

استان‌های درعا و سویدا در جنوب سوریه به‌خاطر هم‌مرزی با اردن و رژیم صهیونیستی (قنیطره و بلندی‌های اشغالی جولان) و برخورداری از موقعیت راهبردی برای دولت سوریه، از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتش این کشور در ماه‌های گذشته و پس از عملیات گسترده برای آزادی‌سازی مناطق اطراف دمشق مانند یرموک و برقراری امنیت در این مناطق اکنون به‌خاطر اهمیت جنوب متوجه درعا شده تا این منطقه را نیز به دیگر مناطق آزاد شده متصل کرده و بار دیگر همکاری‌های اقتصادی با اردن به‌خاطر چراغ سبزهای مسوولان امان و زیان‌های متحمل شده در سال‌های گذشته، از سر گرفته شود. منطقه باستانی درعا که دشت معروف حوران نیز در آن قرار دارد، با سه هزار و 730 کیلومتر یکی از 14 استان سوریه است که با توجه به مساحت کم آن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 22 میلیونی سوریه را در خود جای داده و با توجه به فاصله کمتر از 50 کیلومتری آن با دمشق از مناطق پرجمعیت این کشور به شمار می‌رود و شهر بصری شام و آنفی تئاتر باستانی بصری شام در این استان قرار دارد. 
راهبردی بودن موقعیت جغرافیایی درعا در طول تاریخ، وجود برخی تاسیسات نظامی‌سوریه در این منطقه به جهت نزدیکی با سرزمینهای اشغالی به منظور مقابله احتمالی با تجاوزات آن، وجود یکی از مناطق آزاد اقتصادی در این استان، شهرک صنعتی و هم‌مرز بودن آن با اردن به‌عنوان دروازه تجارت این کشور با اروپا با بزرگراه ترانزیت مهم متصل به حلب در شمال سوریه به‌عنوان یکی از منابع درآمد اقتصاد این کشور و اردن موجب شده تا درعا به یکی از مناطق مهم سوریه تبدیل شود. خالد عبود، نماینده مردم دمشق و دبیر مجلس ملت (پارلمان) سوریه در همین پیرامون و در خصوص تحولات در جنوب این کشور با اشاره به این‌که جغرافیای استان درعا از دو بعد حائز‌اهمیت است، گفت: این استان دارای گذرگاه مهم مرزی نصیب است و همچنین متصل بودن به جولان اشغالی حائز‌اهمیت است، زیرا رژیم صهیونیستی با تحت فشار قرار دادن امریکا سعی دارد به حاکمیت خود بر این سرزمین اشغال شده سوریه رسمیت ببخشد و تمرکز مجدد ارتش این کشور در مناطق حساس یاد شده باعث می‌شود تا امور از نظر اهداف اسرائیل از اعمال جنگ در سوریه به نقطه صفر بازگردد. 

وی ادامه داد: قطعی شدن سرنوشت جنگ در جنوب سوریه به‌خاطر قطع شدن دست اسرائیل و امریکا از این منطقه حساس حائز‌اهمیت است و با توجه به این‌که گروه‌های تروریستی مسلح مورد حمایت واشنگتن و تل آویو نتوانستند هیچ‌گونه تغییر و تحول میدانی در صحنه عملیات به وجود آورند، به همین دلیل موفق نشدند پشتوانه جدیدی برای خود تدارک ببینند و اکنون معلوم شده که آنان باری اضافی بر دوش واشنگتن، تل اویو و اردن هستند. این نماینده مجلس سوریه خاطرنشان کرد: مدت زمان توافق کاهش تنش در 10/5/ 2018 (20 اردیبهشت 97) در مناطق جنوبی پایان یافته و تضمین‌کنندگان توافق یعنی امریکا و اردن هیچ تلاشی برای تحقق بخشیدن به محتوای این توافق یعنی برقراری آشتی و حل امور به منظور تحقق بخشیدن به امنیت و ثبات در مناطق یاد شده، به‌کار نبردند و اولویت‌های یاد شده به‌طور کلی و تغییر و تحولات شکل گرفته در صحنه سوریه رهبران این کشور را واداشت تا با حمایت‌های علنی روسیه نگاه خود را متوجه جنوب کنند. 

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که پیش از آغاز عملیات ارتش سوریه در مناطق جنوبی، حامیان تروریست‌ها مجبور به سازماندهی جدید و تجدید قوا در بین آنان با هدف مقابله با ارتش سوریه شدند. با توجه به شکست‌های تروریست‌ها در اطراف دمشق شماری از آنان نیز به مناطق جنوبی فرار کرده بودند ولی اکنون روشن شد که با وجود برنامه‌های مختلف از سوی حامیان تروریست‌ها، آنان به دلیل از بین رفتن روحیه و به‌دنبال شکست‌های مکرر چندان تمایلی برای ادامه مقاومت و درگیری ندارند. در همین حال این احتمال هم وجود دارد که جنگ در روزهای آینده در مناطق جنوبی سوریه به خاطر نزدیک شدن به مرزهای اردن برای ارتش سوریه سخت تر شود، چراکه این کشور به‌خوبی واقف است که در صورت ورود تروریست‌ها به خاک خود نمی‌تواند در آینده روی آرامش ببیند و رژیم صهیونیستی نیز چندان مایل به ناامن شدن اردن به‌دلیل هم‌مرزی با این کشور ندارد. تروریست‌ها نیز به‌خاطر بسته شدن مرزهای اردن در روزهای آینده مجبور به تسلیم و یا جنگ با ارتش سوریه خواهند بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت تسلیم نشدن آنان، باید شاهد درگیری‌های گسترده با ارتش سوریه باشیم که در چنین شرایط و در سایه حمایت‌های هوایی روسیه در جریان درگیری‌های جنوب مانند دیگر مناطق، بسته شدن پرونده تروریست‌ها در این منطقه نیز مانند دیگر مناطق آزاد شده سوریه چندان دور از ذهن نیست. 

در شرایط کنونی می‌توان چنین ارزیابی کرد که رژیم صهیونیستی با توجه به اطلاعات دقیقی که از وضعیت تروریست‌ها در جنوب سوریه و کنار مرزهای مناطق اشغالی خود دارد، برای روحیه دادن به آنان و حمایت از این افراد در برابر عملیات نیروهای نظامی‌ سوریه، دست به‌کار شده تا در روزهای باقیمانده متهم به کوتاهی در برابر ادامه حمایت‌های هشت ساله خود از تروریست‌ها نشود. این پیش‌بینی نیز وجود دارد که صهیونیست‌ها در ساعات آینده نیز بار دیگر دست به کار شده و با شلیک موشک و یا حملات تجاوزکارانه هوایی بخواهند بار دیگر هواداری خود را از تروریست‌های مستقر در جنوب و شمال سوریه نشان دهند و حتی در این زمینه برخی از هم‌اکنون پیش‌بینی تهیه سناریویی مانند حمله شیمیایی به دوما را برای وارد کردن گسترده تر دیگر کشورهای غربی (امریکا، انگلیس و فرانسه) جهت حمایت از تروریست‌ها و حمله نظامی ‌به سوریه، مطرح می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: