bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۷
رئیس‌جمهور در پاسخ به تهدیدهای امریکای ترامپ؛
تهدیدهای امریکا مبنی بر تغییر رژیم در ایران با فشارهای اقتصادی و تحریم نفتی تاکنون با پاسخ تند مقامات ایرانی مواجه شده که همگی بر این تاکید دارند که اگر فشارهای نفتی زیاد شود، ایران هم تنگه هرمز را خواهد بست. این موضوع را روز شنبه رهبر انقلاب نیز مورد تاکید دوباره قرار داد و بالاخره بار دیگر رئیس‌جمهور خطاب به مقامات امریکایی تاکید کرد با دم شیر بازی نکنند.
با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده استبامداد جنوب: 
تهدیدهای امریکا مبنی بر تغییر رژیم در ایران با فشارهای اقتصادی و تحریم نفتی تاکنون با پاسخ تند مقامات ایرانی مواجه شده که همگی بر این تاکید دارند که اگر فشارهای نفتی زیاد شود، ایران هم تنگه هرمز را خواهد بست. این موضوع را روز شنبه رهبر انقلاب نیز مورد تاکید دوباره قرار داد و بالاخره بار دیگر رئیس‌جمهور خطاب به مقامات امریکایی تاکید کرد با دم شیر بازی نکنند. 
حسن روحانی روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اظهار کرد: امروز سخن گفتن با امریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.

وی در این همایش که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: سیاست خارجی بعد از امنیت ملی مهم‌ترین مساله هر کشوری است. اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دمکراسی و آراء مردم در پای صندوق‌های رای، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هر نظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که مداخله؛ چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی، ناقض حاکمیت ملی است، تصریح کرد: هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفق است که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانی حاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دمکراسی و اظهارنظر و اعمال رأی مردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند حاکمیت ملی نقض خواهد شد. سیاست خارجی همچون موضوع دفاع از کشور، با مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تفاوت اساسی دارد، در مسائل فرهنگی و اقتصادی دولت فضا را برای فعالیت مردم آماده کرده و صرفا در بعضی از امور کلی سیاستگذاری می‌کند اما در عرصه سیاست خارجی کار عمدتا بر عهده نظام و دولت و البته به نمایندگی از ملت است. شما به‌عنوان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، نمایندگان ملت ایران هستید آن هم نه صرفا نمایندگان ایرانیان امروز، بلکه شما نمایندگان همه ایرانیان در طول همه تاریخ و سفیران فرهنگ باستانی ایران، اندیشمندان، فضلا و بزرگان این سرزمین و تک تک آحاد ملت ایران از هر مذهب، قوم، مرام و ایده سیاسی از گذشته تاریخ تا امروز هستید.

وی با تاکید بر این‌که شما سفرای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران هستید، خاطرنشان کرد: امضای فردی که پای استوارنامه شمست، منتخب مستقیم آراء مردم است. دلیل تاکید بر این موضوع این است که سفرا یا مسوولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در هر سطحی که هستند باید خود را در برابر همه مردم از هر مذهب و قومی به صرف این‌که تبعه ایران هستند، مسوول بدانند.
رئیس‌جمهور افزود: سفرا و مسوولان نمایندگی‌های ایران باید به‌گونه‌ای عمل کنند که همه ایرانیان خارج از کشور، به غیر از عده معدودی که عزت و منافع ملی ایران را نادیده گرفته‌اند، خود را متعلق به ایران ببینند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتی آن دسته از ایرانیانی که ممکن است دلبستگی چندانی به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند اما عاشق ایران هستند، باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور جذب شوند.
به گفته روحانی، همه کسانی که اردیبهشت سال 96 ساعات زیاد در صف‌های طولانی ایستادند تا رأی خود را به صندوق آراء انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بیندازند، عاشق ایران بوده و هستند و رابطه سفرا و مسوولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج با این دسته از ایرانیان نباید صرفا در مناسبت‌ها باشد، بلکه سفرا باید به وزارت امور خارجه برنامه و گزارش بدهند که در طول سال با ایرانیان خارج از کشور که به ایران عشق می‌ورزند، چه دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند.
وی بزرگ‌ترین مسوولیت سفرا و مسوولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج  را حفاظت و حراست از امنیت و منافع ملی ایران برشمرد و تاکید کرد: شرایط امروز جهان و ایران با دیروز متفاوت است. در جهان در حال تغییر و تحول هر اتفاق در هر کشوری مثل برگزاری یک انتخابات و پیروزی یک حزب بر حزب دیگر بر فضای کلی جهان و روابط بین‌المللی تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. پس از یک دوره فراز و نشیب که یک ابرقدرت سعی داشت فضایی تک قطبی در جهان ایجاد کند، امروز کسی در امریکا سر کار آمده که نه تنها می‌خواهد با دولت پیش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنیا و البته به تعبیری با منافع خودش در ستیز دائمی است، این مساله نه تنها برای ایران، بلکه برای همه جهان یک خطر است که البته در دل آن فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد.

روحانی یادآور شد که هیچ‌وقت نمی‌شد به‌راحتی امروز برای جهان توضیح داد که سیاست کاخ سفید تا چه حد ضد مسلمانان است یا برای جهانیان استدلال کرد که حاکمان کاخ سفید تا چه اندازه نژادپرست هستند اما امروز هر آنچه برای توضیح و استدلال در مورد این مسائل نیاز بود، شفاف و صریح در مواضع هیات حاکمه امریکا بیان می‌شود. امروز تردیدی در این نیست که حاکمان امریکا ضدیت شدیدی با ملت فلسطین دارند. امروز هیات حاکمه امریکا به وضوح احترام و عزت مسلمانان را نادیده گرفته و با جایگاه قدس شریف در قلوب مسلمانان می‌جنگد اما آنها نمی‌دانند که دارند چه کاری انجام می‌دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که امروز در این شرایط امریکا پنجمین توطئه خود علیه ملت ایران را کلید زده است و تحریم را پیش گرفته و به‌دنبال اهدافی فرای تحریم است، گفت: امریکا امروز با اشتباه محاسباتی به دنبال آن است که بر ملت ایران فشار وارد کند تا مردم صبور و مقاوم ایران را تبدیل به ملتی اغتشاشگر کند تا بگویند آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی خوب است اما از شرایط خسته شده‌ایم و هدف آنها این است که ملت ایران بگوید از آقایی خود خسته شده و بار دیگر هوس نوکری کرده‌ایم. مطمئنا آنها ملت با فرهنگ ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که ملت ایران هیچگاه و در هیچ شرایطی نوکر هیچ‌کس نخواهد شد و این در حالی است که بزرگ‌ترین دستاورد ملت ایران در طول 40 سال گذشته از انقلاب این بوده که آقایی خود را به دست آورده و آن را تثبیت کرده و مستشاران و کارشناسان امریکایی را از این کشور بیرون راندند، البته ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسی خارجی‌ها نیستیم و اگر همین امروز هم کارشناسان و متخصصانی از امریکا بخواهند در ایران فعالیت کرده و با ما همکاری کنند، راه به رویشان باز است.

وی با تاکید بر این‌که اگر همه ایستادگی کرده و ملت نسبت به شرایط آگاه باشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، خاطرنشان کرد: از سال 92 و شروع دولت یازدهم تاکنون در همه شاخص‌ها، وضعیت کشور خوب بوده است به‌گونه‌ای که در رشد اقتصادی، رشد ما منفی هفت بوده اما در سال 96 این رقم به چهار درصد رسید. همچنین در شروع دولت، اشتغال خالص 12 هزار بوده و امروز 756 هزار نفر است و هنوز با وجود فشارهای اخیر وضعیت تورم در کشور یک رقمی است که البته ممکن است با دشواری‌هایی در این زمینه مواجه شویم.

روحانی با بیان این‌که کشور فراز و نشیب دارد و ما در این مسیر دو راه تسلیم یا مقاومت را پیش رو داریم، یادآور شد: امروز در برابر امریکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنایی جز تسلیم ندارد و تسلیم به معنای پایان دستاوردهای 40 ساله ملت ایران است. این جماعتی که امروز در امریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم تمام منافع ملت را غارت می‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خونمان در برابر آنها می‌ایستیم. ما تسلیم نمی‌شویم و در برابر آدم زورگو و قلدری که اخلاق و ادب نداشته، سیاست نمی‌داند، طرح و برنامه نمی‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ می‌گوید، می‌ایستیم و باید بدانند که ملت تاریخ‌ساز، کهن، انقلابی، در برابر این بی‌سر و پاها تسلیم نخواهد شد.
وی با بیان این‌که امروز حتما برای تولید داخلی، صادرات، روابط خوب با دنیا و برای بیان و زبان رسای ما علیه خیانت‌های امریکا و رژیم صهیونیستی فرصت بسیار خوبی فراهم شده است، گفت: باید از فرصت‌ها استفاده و مشکلات را تحمل کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: