bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
تحولات در ادلب در شمال سوریه روند پرشتابی پیدا کرده است، به نحوی که هم‌زمان با آماده شدن ارتش سوریه و متحدانش برای آغاز عملیات، امریکا و غرب بر دامنه تحرکات خود افزوده‌اند.
ادلب در حال حاضر شرایط پیچیده‌ای را سپری می‌کند از سویی دولت سوریه بر عزم خود برای تسلط بر جغرافیای سوریه اصرار دارد و متحدانش از این تصمیم دمشق حمایت می‌کنند و از سوی دیگر غربی‌ها و امریکایی به‌عنوان مخالف هر اقدام نظامی در ادلب ظاهر شده‌اند و تهدیدات و تحرکات خود را شروع کرده‌اند. مرکز روسی آشتی سوریه در بیانیه‌ای از آغاز صحنه‌سازی از حمله ‌شیمیایی ساختگیِ ارتش سوریه در ادلب خبر داد و اعلام کرد: بر اساس خبرهای رسیده از طرف ساکنان استان ادلب در حال حاضر در منطقه جسرالشغور، صحنه‌سازی از حمله شیمیایی ارتش سوریه علیه ساکنین محلی آغاز شده است. برای اجرای این صحنه‌سازی از صبح گروه‌های فیلم‌برداری چندین شبکه خاورمیانه‌ای و همچنین شعبه محلی چند شبکه تلویزیونی خبری امریکایی در محل حاضر شده‌اند و تمامی صحنه‌های فیلم‌برداری شده در منطقه مسکونی «جسر الشغور» باید به این کانال‌ها تحویل داده شود.

این مساله هم‌زمان با حمایت قوی روس‌ها از سوریه است و در همین ارتباط اولیگ موروزوف، عضو کمیته بین‌المللی شورای فدرال روسیه به اسپوتنیک گفت: اگر حمله به سوریه از سوی غربی‌ها شروع شود، احدی حمله شیمیایی را باور نخواهد کرد اما این بدان مفهوم نیست که ائتلاف (انگلیس، امریکا، فرانسه) حمله نخواهد کرد. حمله شیمیایی بهانه‌ای برای توجیه تحرکات آنهاست. واکنش سوری‌ها در وهله اول در قبال تروریست‌ها خواهد بود و بعید نمی‌دانم که نیروی هوایی وارد عمل شود و آن در صورتی است که ائتلاف غربی حملات را شروع کند. روس‌ها به‌خوبی به خطرناک بودن تروریست‌هایی که در ادلب به‌سر می‌برند، آگاه هستن. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: واشنگتن تمام هشدارها و نشانه‌های روسیه درباره سوریه را نادیده می‌گیرد و با تهدید مستقیم درباره سوریه، به‌دنبال باج‌خواهی از ایران و روسیه است. این در شرایطی است که هرگونه رویکرد مخرب درباره سوریه، بازی به‌نفع تروریست‌ها بوده و امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. ما معتقدیم مساله ادلب باید به‌طور موثر و با دقت و نشانه‌گیری دقیق حل شود. روسیه اطلاعات فعلی درباره ادلب را به‌طور مستمر با ترکیه به اشتراک می‌گذارد و به‌دنبال ایجاد زمینه‌های مشترک و کنار گذاشتن اختلافات است. مواضع ترکیه و روسیه درباره ادلب به‌طور کلی مشابه است اما مساله که به‌دنبال زمینه‌های مشترک هستیم بسیار خوب است. مسکو آرامش خود را در قبال تهدیدات امریکا برای حمله به سوریه حفظ می‌کند، چراکه اقدامات احتیاطی حفظ ایمنی و آمادگی برای وقوع هر مساله‌ای از جانب امریکا مدت‌ها است که لحاظ شده است.

اروپایی‌ها به‌خوبی می‌دانند، با توجه به این‌که تروریست‌ها در ادلب جمع شده‌اند هرگونه حمله به‌مثابه پراکنده کردن آنها در سراسر دنیا یعنی کشورهایی که از آن آمده‌اند، است و به‌شدت کشورهای اروپایی از این هراس دارند اما امریکایی‌ها می‌دانند که ادامه حضور گروه‌های افراطی و تروریستی در ادلب این بهانه را به واشنگتن می‌دهد که به طرح‌های خود در منطقه ادامه دهند. از سویی امریکایی‌ها از اوضاع ادلب دو هدف را دنبال می‌کنند، نخست دور کردن ترکیه از روسیه و نزدیکی به آنکارا و پس از آن پیاده کردن اهداف مورد نظر خود در سوریه و منطقه. قدر مسلم آن است که دمشق و متحدانش بر عملیات در ادلب و برچیدن بساط تروریست‌ها اصرار و عزم جدی دارند و از سوی دیگر امریکایی‌ها خواهان ادامه حضور تروریست‌ها در ادلب هستند تا دولت سوریه به آنها مشغول باشد و متوجه نیروهای امریکایی در سوریه و هم‌پیمانانش نشود.

برچسب ها: سیاسی ، روسیه ، امریکا ، ارتش
نام:
ایمیل:
* نظر: