bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
حوزه انتخابیه جنوب استان در انتظار روزهای بهتر؛
ابر چالش‌هاي اقتصادي ای روزها روزنه‌هاي اميد را تحت تاثير خود قرار داده‌اند، ليدرهاي جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز با توجه به شرايط موجود، سكوت پيشه كرده‌اند اما هيچكدام از اين اتفاقات نتوانسته مانع دلسردي كساني شود كه تمايل دارند در انتخابات مجلس آينده حضور داشته باشند.
بامداد جنوب - مريم خوئيني:
ابر چالش‌هاي اقتصادي ای روزها روزنه‌هاي اميد را تحت تاثير خود قرار داده‌اند، ليدرهاي جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز با توجه به شرايط موجود، سكوت پيشه كرده‌اند اما هيچكدام از اين اتفاقات نتوانسته مانع دلسردي كساني شود كه تمايل دارند در انتخابات مجلس آينده حضور داشته باشند. در ادامه سلسله گزارش‌های مربوط به انتخابات سال آینده، این‌بار حوزه انتخابیه جنوب استان، یعنی چهار شهرستان کنگان، دیر، عسلویه و جم را ارزیابی خواهیم کرد. 

حوزه انتخابيه جنوب استان بوشهر نيز از ماجرای این روزهای کشور مستثنی نيست، چهره‌هاي شناخته‌شده در چهار شهرستان دير، گنكان، جم و عسلويه به تكاپو افتاده‌اند که بتوانند مقدمات حضور خود در انتخابات ٩٨ را فراهم كنند. اتفاقاتي كه در انتخابات گذشته رخ داد، نشان داد كه اصلاح‌طلبان منطقه تمايل ندارند اعتبار خود را تنها به صرف راي بالای شخصي برای او هزينه كنند. به همين دليل دیدیم که ليست اميد در جنوب استان بردستاني را معرفي مي‌كند اما حزب چندنفره و قدرت‌ساخته اعتدال و توسعه، خانم الماسي را معرفي و از همه ابزارهای موجود در همه عرصه‌ها برای پیروزی او هزینه می‌کند. دو سال و نیم از آن انتخابات گذشته است و شرایط به همان میزان تغییر کرده و پارامترهای انتخابات عوض شده‌اند، در شهرستان‌هایی که بوی دود و آلودگی و بیماری شاید بیش از نفت و گاز و صنایع پتروشیمی مشام را بیازارد.

این روزها مساله كار و اقتصاد، كار را براي همه دشوار كرده است. اكنون كسي نبايد انتظار داشته باشد ليست‌هاي جريان‌هاي سياسي يا «تكرار مي‌كنم»های شخصيتي ملی به اين راحتي كسي را روانه مجلس شوراي اسلامي كند. چهره‌هاي شاخص جريان‌هاي سياسي نظير موسي احمدي، قيصر صالحي يا حتي خانم الماسي نماينده فعلي جنوب استان مي‌دانند راه سختي در پيش دارند آن هم در حوزه انتخابيه جنوب استان كه ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، از جمله سبد آراي اهل سنت منطقه و آراي جامعه كارگري كه شناخت چنداني از چهره‌هاي بومي منطقه ندارند و راي‌شان مي‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. با آگاهی از همه این مسائل برای بررسی بهتر شرایط انتخاباتی حاکم بر این شهرستان، به سراغ چند تن از فعالان این حوزه انتخابیه رفتیم.

احمد حيدري، از فعالان مدني و اجتماعي شهرستان جم در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب پيرامون فضای سیاسی حوزه انتخابیه جنوب استان مي‌گويد؛ معتقدم حوزه جنوب استان مانند بسیاری از حوزه‌های کشور دائم‌الانتخابیه است. منظور این است که افرادی که قصد ورود به انتخابات دارند اصولا از هشت الی دوازده سال قبل و حتی بیشتر، کار بنیادین خود را شروع می‌کنند. کسی هم که انتخاب می‌شود کنش‌های فکری و عملی‌اش با نیم‌نگاهی به انتخابات بعدی جولان می‌دهد. اینها باعث شده است که بگویم انتخابات در این حوزه مستمر است.این روزها عیار فعالان انتخاباتی و فعالیت‌های انتخاباتی عیان بیشتری دارد. در عزاداری‌ها می‌توان این موضوع را به وضوح ملاحظه کرد. در حوزه جنوب ملتمسان به رای و عشاق کرسی بهارستان برای همگان التماس دعا دارند و در بیان احساس دلسوزی خویش به دیار و یاران قاصر هستند. در حال حاضر دو گروه در حال فعالیت هستند؛ گروهی که آشکارا بیرق به‌دست دارند و گروهی که از انظار مخفی‌ هستند و بسیاری از وجودشان خبر ندارند، اینان چند ماه یا چند هفته قبل از انتخابات ظاهر خواهند شد که البته تعدادشان کم نیست.

حيدري با بيان اين‌كه یکی از شلوغ‌ترین انتخابات از حیث نصاب انتخاب شوندگان خواهیم داشت، گفت: اما در حال حاضر
منفعل‌ترین قشر در حوزه جنوب فعلا دسته‌های سیاسی هستند. هیچ برنامه‌ای ندارند نگاهشان به زبان رسانه‌هاست و بیشتر شرایط و اوضاع و احوال را رصد می‌کنند. علی الظاهر سرنوشت خویش را به‌دست زمان و مکان سپرده‌اند این طوطیان منتظرند که چه می‌شود و تهران چه می‌گوید؟
وي در پاسخ به اين سوال که اتفاقات اخیر چه تاثیری بر سبد آراء خواهد داشت، گفت: مسائلی مانند تورم، تشتت، ناامنی اقتصادی، احتکار و ... که این روزها در جامعه ایجاد شده و به فرمایش رهبری ناشی از بی‌مدیریتی است، قاعدتا باید سبد آراء را تحت تاثیر قرار دهد لیکن معتقدم این قاعده در حوزه جنوب استثناء خواهد بود. دلیل این گفته هم به قالب انتخاب‌کنندگان حوزه جنوب بر می‌گردد رای‌دهندگان حوزه جنوب از دو دسته تقریبا متمایز تشکیل شده است. گروهی سنتی‌ها یا به عبارتی بومی و اصیل‌های حوزه هستند و گروهی دیگر صنعتی‌ها و مهاجران هستند.

 رای سنتی‌ها عموما سنتی و قبیله‌ای است، کافی است که رهبران قبایل و متنفذان سوی شخص خاصی تمایل پیدا کنند آنگاه خواهیم دید که مسیر بسیاری از آراء مشخص می‌شود و فرمانبران ردیف اول، بسیاری از آراء را در دقایق آخر به سمت خود جذب می‌کنند. این همان موج انتخاباتی است که بعضا از آن یاد می‌شود. خیز رهبران به سمت شخص خاصی خیلی ضابطه‌مند نیست می‌تواند عامل پولی، پستی یا حتی سیاسی باشد ولی من معتقدم بیشتر به حس رقابت در برتری یافتن از دیگران ریشه دارد اما عامه این جنبه را نمی‌بینند البته حق هم دارند، چراکه فرد این موضوع را اصلا بیان نخواهد کرد. وضعیت صنعت یک مقدار متفاوت است؛ یک دسته متمولان هستند که عموما مدیران و کارکنان هستند اینان به گرایش سیاسی رای می‌دهند دیگر قشر غیر از مدیر و کارمندان هستند که متاسفانه تجربه نشان داده است بسیاری از آنان تحت نفوذ و هدایت اسپانسرهای مالی انتخاباتی قرار می‌گیرند. با این اوصاف می‌توان گفت که پول در انتخابات جنوب نقش مهمی دارد. حال با توجه به وضعیت موجود که به شدت موجب شده است جامعه به سمت دو قطبی شدن مالی پیش رود، یعنی سرمایه یک قطب بیشتر و کیسه قطب دیگر خالی‌تر شود قطعا تعداد رای‌دهندگان افزایش خواهند یافت، چرا‌که یک دسته باد آورده صاحب پول شده‌اند و در مقابل باد، پول دسته دیگر را به فنا داده است. صاحبان پول، در پی خرج پول مازادی در انتخابات هستند که بی‌رنج به آن رسیده‌اند و دسته مقابل در پی پول برای رنج خود هستند یکی از بازارهای که شرایط تعدیل این پول‌ها را فراهم می کند بازار انتخابات است. در حال حاضر با توجه به اقدامات احزاب به‌ویژه اصلاح‌طلبان و لیست امید به نظر حنای آنان دیگر رنگی نداشته باشد و صرف هزینه‌ها فقط رونق سبد رای را در پی خواهد داشت و رای‌دهنده در ثانیه آخر شخص مدنظر خویش را در برگ رای بنویسد. حال چنانچه اصولگرایان که در جنوب انسجام و اتحاد خوب و کارنامه بهتری دارند با برنامه و مدیریت قدم بردارند 90 درصد پیروز انتخابات جنوب خواهند شد.

غلامرضا خياط، از دیگر فعالان مدني و اجتماعي شهرستان دير در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب با بيان اين‌كه فضای سیاسی حوزه انتخابیه جنوب استان منفعل نبوده، می‌گوید: بعضی افراد شناخته شده یا کمتر شناخته شده، ناشناس قصد ورود به این امر مهم سیاسی را دارند، فردی که در دوره‌ای نماینده و در دوره دهم کاندیدا شد و از راهیابی باز ماند این‌بار نیز شال و کلاه کرده، نماینده فعلی نیز قصد دارد باردیگر به انتخابات ورود کند. فضای سیاسی حوزه انتخابیه جنوب فعلا با نشاط نیست بیشتر در پستوها و شب‌نشینی‌ها اسامی افرادی نقل و نقل محفل‌هاست.

خياط با يادآوري اين‌كه اصلاح‌طلبان حوزه جنوب در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا به‌حال کاندیدایشان در هیچ دوره‌ای نتوانسته است بر کرسی سبز بهارستان تکیه زند، گفت: دو دستگی، چند شقه شدن جامعه و چندپاره شدن قصه پر غصه و همیشگی اصلاح‌طلبان حوزه جنوب بوده است. اقلیم و جغرافیا بر خط مشی سیاسی و اندیشه و فکر و تعلق خاطر به گروه و حزب و مرام سیاسی رجحان و برتری دارد. مجلس ششم که اصلاح‌طلبان سراسر کشور در اوج بودند و بسیار افراد توانمند و خلاق و با تخصص برای یک‌بار فقط تائید صلاحیت شدند در حوزه جنوب اجماع بر سر شیخ محمد فولادی صورت گرفت اما در کمال ناباوری فردی که به اصلاح‌طلبان نزدیک بود و اقبال چندانی هم نداشت برای بر هم زدن توازن و با دسیسه اصولگرایان، گماشته شد و آرای اصلاح‌طلبان پراکنده شد و برخی آرا به سبد اصولگرایان ریخته شد و کاندیدای طیف مقابل اصلاحات در همان سال بر کرسی قرمز رنگ جلوس کرد. برای اصلاح‌طلبان راهیابی کاندیدایشان به مجلس بعید به‌نظر می‌رسد و فکر می‌کنم ماجرا دیگر تمام باشد. اصولگرایان همیشه برنده این کارزار هستند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا مسائل اقتصادي اخير بر سبد آراي منطقه تاثير مي‌گذارد، گفت: باید بگویم به‌طور فزآینده‌ای تاثیرگذار خواهد بود. در افواه عمومی صندوق آراء را به جعبه پاندورا (در اساطیر یونانی جعبه‌ای که از آن بلا خیزد) تشبیه می‌کنند. مردم دیگر امیدی به صندوق آراء ندارند همگان متفق‌القول‌ هستند که از درون آن بلا و مصیبت خیزد و وضع را بدتر از این کند. یاس و ناامیدی در جامعه هویداست این دوره انتخابات میزان مشارکت به نحو چشمگیری پایین خواهد بود.
عبداللهي يكي ديگر از فعالان مدني و سياسي منطقه شهرستان كنگان در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب نظر ديگري دارد و در اين‌باره گفت: تجربه نشان داده است که در دو دهه اخیر، مردم چهار شهرستان جنوبی به انتخاب نمایندگانی که از وضعیت موجود ناراضی و داعیه اصلاح آن را داشته باشند، اقبال و گرایش بیشتری نشان می‌دهند. البته بسیار به ندرت، کاندیدای وابسته به جناح راست و اصول‌گرایان راهی مجلس شده که دلیل آن می‌تواند اعمال نظارت استصوابی و حضور نداشتن کاندیدای قابل ذکر و مقبولی از جناح مقابل در آن‌دوره خاص باشد. 

عبدالهي با این‌که مدت نسبتا طولانی برای انجام رقابت‌های انتخاباتی آینده باقی‌مانده، گفت: اما از هم‌اکنون تحرکاتی در بین کاندیداهای وابسته به جناح اصولگرا و بعضی کاندیداهای بینابین که ظاهرا عضو تشکیلاتی هیچ گروه چپ یا راستی نیستند، مشاهده می‌شود. این کاندیداهای بینابین می‌کوشند هم‌زمان با حفظ و تقویت ارتباط خود با نهادهای تاثیرگذار وابسته به جناح اصولگرا، در بین مردم، خود را غیر وابسته و احیانا معترض به سیاست‌های اصولگرایان نشان دهند اما در بین کاندیداهای شناخته شده اصلاحات هنوز جنب و جوش قابل‌توجهی دیده نمی‌شود. این امر ممکن است به‌دلیل اجتناب از برانگیختن حساسیت‌ها و احیانا مقابله نهادهای قدرتمند اصولگرایی باشد، چراكه بیشتر اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند در واپسین‌ فرصت‌های نزدیک ‌به انتخابات، نام خود را مطرح‌ کنند و مطمئن هستند که به‌دلیل جو غالب سیاسی که متمایل به اصلاح طلبان است، در فرصتی کوتاه می‌توانند نظر مساعد مردم را جلب کنند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه بسیار بعید است که وضعیت اقتصادی فعلی تا آن زمان ادامه داشته باشد، تاكيد كرد: اگر وضع به همین منوال ادامه یابد یا اوضاع اجتماعی و اقتصادی از وضع فعلی بدتر شود، به یقین تاثیر منفی قابل توجهی در مشارکت مردم ‌در انتخابات خواهد داشت. البته این تقلیل مشارکت، بیشتر در صف طرفداران اصلاحات و اعتدالگرایان متمایل به دولت روحانی خواهد بود و جناح اصولگرا بنا به دلایلی کمتر تاثیر خواهد پذیرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: