bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۸
واکنش‌ها به عبور ذخایر اورانیوم ایران از 300 کیلوگرم؛
بامداد جنوب: عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم در گام اول کاهش تعهدات برجامی ایران، واکنش‌هایی در خارج از ایران را درپی داشته است، واکنش‌هایی که به باور بسیاری نشان از درست بودن اقدامات ایران در زمینه برجام و پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز و تحریمی امریکا داشته و به هر شکل ممکن باید ادامه پیدا کند.

بامداد جنوب: عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم در گام اول کاهش تعهدات برجامی ایران، واکنش‌هایی در خارج از ایران را درپی داشته است، واکنش‌هایی که به باور بسیاری نشان از درست بودن اقدامات ایران در زمینه برجام و پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز و تحریمی امریکا داشته و به هر شکل ممکن باید ادامه پیدا کند.

در حالی که اروپایی‌ها مدعی هستند که سازوکار مالی مبادله تجاری با ایران یا همان اینستکس را اجرائی کرده‌اند اما در تهران مقامات می‌گویند که این اقدام اروپایی‌ها کفایت نمی‌کند و باید همه تعهدات خود را به شکل کامل اجرائی کنند. این مساله اروپا و امریکا را دچار سرگیجه سیاسی کرده و پس از این میزان فشار و تحریم، دیگر هیچ گزینه‌ای برای مقابله با ایران ندارند. با این حال، واکنش‌ها در سطح بین‌الملل هم جالب و قابل توجه و تحلیل است.

اتحادیه اروپا هم در واکنش به عبور ایران از حد تعیین‌شده در برجام برای ذخیره اورانیوم از تهران خواست تا از این اقدام خود بازگردد و تاکید کرد: تا زمان پایبندی ایران به برجام به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به این موضوع گفت: آنها می‌دانند که چه کار می‌کنند، می‌دانند که با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آنها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به هیچ‌وجه برای ایران ندارم.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در پیامی توئیتری مدعی شد که عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند تلاشی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم در صفحه توئیتر خود مدعی شد که ایران با برنامه‌ هسته‌ای خود جامعه بین‌المللی و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و حکومت ایران گام‌های جدیدی برای پیش بردن بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش برداشته است. به‌نظر می‌رسد مقامات امریکایی در قبال اقدامات ایران دچار نوعی سرگیجه و انفعال شده و باورشان نمی‌شد که ایران تحت این فشارهای بی‌سابقه دست به چنین اقدامی بزند.

در همین رابطه یک منبع در وزارت امورخارجه آلمان گفت که کشورش از این‌که ایران از حد تعیین شده خود در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است، به شدت احساس نگرانی می‌کند. وی افزود: ما از ایران می‌خواهیم که از این اقدام خود بازگردد و بیش از این توافق هسته‌ای را تضعیف نکند. آلمان به‌شدت نسبت به این مساله نگران است و به همراه دیگر طرف‌های توافق گام‌های بعدی را به دقت بررسی خواهد کرد.

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در توئیتی با بیان این که کاهش تعهدات برجامی ایران، نقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای محسوب نمی‌شود، نوشت: ذخایر اورانیم با غنای کم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. این تنها یک انحراف از تعهدات داوطلبانه این کشور ذیل برجام محسوب می‌شود اما به هیچ عنوان ناقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای نیست و همچنین ارتباطی با ساخت سلاح‌های هسته‌ای ندارد. نکته این است که این مساله حاصل تصمیم امریکا مبنی بر تحریم صادرات اورانیم با غنای کم ایران است.

ژرار آرو، سفیر پیشین فرانسه در امریکا و اراضی اشغالی فلسطین با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به اقدام ایران برای عبور از محدوده تعیین‌شده در برجام برای ذخیره اورانیم با غنای پایین و پاسخ امریکایی‌ها به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد که درخواست از ایران برای متوقف کردن همیشگی غنی‌سازی اورانیوم، خواسته‌ای غیرممکن است.

این مقام فرانسوی که پیش از این در اظهاراتی جنجالی در مورد برجام خبرساز شده بود، در توئیتر خود نوشت: این‌که از ایران بخواهیم برای همیشه دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد، اساسا غیرممکن است. هیچ کشوری چنین خواسته‌ای را نمی‌پذیرد. محدود کردن و نظارت بر این فعالیت تنها راه معقول و معتبر برای جلوگیری از جنگ است.

همچنین رئیس‌جمهور فرانسه از ایران خواست تا ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد و گفت که پاریس گام‌هایی برای تضمین بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام برمی‌دارد. مکرون در بیانیه‌ای از این‌که ایران از محدوده تعیین شده طبق برجام فراتر رفته است، ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست تا از «اقداماتی که اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل این توافق را تضعیف می‌کند» پرهیز کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به اقدام ایران برای عبور از حد تعیین‌شده در برجام برای ذخیره اورانیوم با غنای پایین، به انتقاد از سیاست‌های دولت امریکا در خصوص توافق هسته‌ای پرداخت. وی که از افراد نزدیک به باراک اوباما به‌شمار می‌آمد، در پیام خود نوشت: زمانی که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدید، در حالی‌که ایران به توافق پایبند بود، انتظار داشتید چه اتفاقی رخ دهد.

در ادامه رویکرد خصمانه مقامات سعودی در قبال کشورمان، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه به عبور ایران از حد تعیین‌شده ذخیره اورانیوم طبق برجام واکنش نشان داد و خواستار فشار حداکثری جامعه بین‌الملل بر ایران شد. عادل الجبیر همچنین خواستار افزایش بازرسی‌های هسته‌ای در ایران شد. این مقام سعودی که همه تلاشش برای نابودی برجام و مقابله با قدرت ایران راه به جایی نبرده، البته نگفت که چرا تاکنون هزینه‌های وحشتاک ریاض جواب برعکس داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه هم با بیان این‌که تحریم‌های امریکا موجب شده جمهوری اسلامی ایران از حد تعیین‌شده ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کند، خواستار خویشتنداری تهران شد. لاوروف همچنین گفت که ایران در پاسخ به تحریم‌های امریکا از حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برای ذخیره اورانیوم با غنای پایین فراتر رفته است.

وی در ادامه از ایران خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهد و تسلیم احساسات نشود. مسکو خواهان آن است که تهران به اصول کلیدی توافق هسته‌ای و به‌علاوه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد.

همچنین گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عبور ذخایر اورانیم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم، عنوان کرد که ریشه این مساله در فشارهای امریکا خلاصه می‌شود. به گفته وی، چین از اقدامات ایران ابراز تاسف می‌کند اما در همین حین، همانند دفعات قبل تاکید می‌کنیم که فشارهای حداکثری امریکا ریشه تمام این تنش‌های حاد است.


نام:
ایمیل:
* نظر: