bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
زبان تهدید، جواب نمی‌دهد
ابوعلی‌ زرین‌قلم: اقدام قابل توجه و قدرتمندانه تکاوران دریایی سپاه ایران در توقیف یک فروند نفت‌کش متخلف انگلیسی که رفتار خطرناکی را در تنگه هرمز و هنگام ورود به خلیج فارس در پیش گرفته بود، نه تنها سران لندن را در شوک فرو برد، بلکه آنها را از یک واکنش منطقی و صحیح برای آزادی این نفت‌کش یا هرگونه رفتار خطرناک احتمالی به دردسر انداخته است.

ابوعلی‌ زرین‌قلم:

اقدام قابل توجه و قدرتمندانه تکاوران دریایی سپاه ایران در توقیف یک فروند نفت‌کش متخلف انگلیسی که رفتار خطرناکی را در تنگه هرمز و هنگام ورود به خلیج فارس در پیش گرفته بود، نه تنها سران لندن را در شوک فرو برد، بلکه آنها را از یک واکنش منطقی و صحیح برای آزادی این نفت‌کش یا هرگونه رفتار خطرناک احتمالی به دردسر انداخته است.

درست دو هفته پس از آن‌که انگلیسی‌ها در تنگه جبل‌الطارق یک سوپر نفت‌کش ایرانی را به بهانه‌های واهی و به درخواست امریکا توقیف کردند، هیچ وقت چنین فکری را نمی‌کردند که ایرانی‌ها اقدام به پاسخگویی کنند. در طول 48 ساعت گذشته، مقامات انگلیسی رفتارها و گفتارهای متضادی را در پیش گرفته و نمی‌دانند که واقعا چه باید کنند. در حالی که از یکسو آنها گفته‌اند که نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق را یک ماه دیگر نگه می‌دارند و از سوی دیگر نیز با توقیف نفت‌کش‌ حامل پرچم این کشور، قدرت نظامی و سیاسی‌شان زیرسوال رفته، دست به دامان همه شده‌اند.

در حالی که بسیاری از کشورها در هنگام توقیف نفت‌کش ایرانی هیچ حرفی در این مورد نزده و عملا سکوت کرده بودند، اما بلافاصله پس از اقدام متقابل ایران، زبانشان باز شد و خواستار آزادی نفت‌کش انگلیسی شدند. در همین زمینه وزارت امور خارجه باید سفرای کشورهایی را که با انگلسی‌ها همنوا شده و از ایران درخواست کرده‌اند تا نفت‌کش انگلیسی را آزاد کند فرا بخواند و به آنها بگوید که در این مسائل دخالت نکنند. باید آنها توجیه شوند که چرا وقتی نفت‌کش ایرانی در جبل‌ الطارق به‌دست انگلیسی‌ها به‌صورت غیرقانونی توقیف شد، خفه‌خون گرفتند و نگران آزادی دریانوردی نشدند.

نامه به سازمان ملل

در حالی که انگلیسی‌ها یک نفت‌کش ایرانی را بدون هیچ موازین قانونی توقیف کرده و از آزادی آن سرباز زده‌اند و حتی در این مورد توضیحی هم نمی‌دهند، پس از اقدام متقابل ایران، هیئت انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران را «ایجاد یک مداخله غیرقانونی» خواند.

انگلیس روز شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که نیروهای ایرانی در حالی به نفت‌کش انگلیسی توقیف‌شده توسط این کشور نزدیک شدند که این کشتی در آب‌های قلمرو عمان بوده و این اقدام « مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند».

بر اساس این نامه: این کشتی با رعایت حق قانونی تردد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی بوده است که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد. قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند که نباید مانع حق تردد کشتی‌ها شد و بنابر این، اقدام ایران مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند. این نامه که توسط رویترز ملاحظه شده، به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ارسال شده است.

در این نامه همچنین مطرح شد: این[اقدام] غیرقابل قبول بوده و تهدید علیه کشتیرانی قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی را تا حد زیادی گسترش می‌دهد. انگلیس از ایران درخواست کرده تا این نفت‌کش را آزاد کند و به شورای امنیت گفت که در تلاش است تا با راهکارهای دیپلماتیک این مساله را حل کند.

البته انگلیسی‌ها در حالی خواستار آزادی نفت‌کش خود شده‌اند که هیچ اسمی از نفت‌کش حامل نفت ایران نیاورده و در این مورد سکوت کرده‌اند. آنها خودشان به خوبی می‌دانند که در این زمینه هم دستشان و هم زبان‌شان بسیار کوتاه است.

در همین حال، روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که وزرای انگلیسی در پی توقیف نفت‌کش این کشور از سوی ایران برنامه دارند تا ایران را مورد تحریم قرار دهند. جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، روز یک‌شنبه در پاسخ به توقیف نفت‌کش انگلیسی، تدابیری دیپلماتیک و اقتصادی از جمله مسدود کردن دارایی‌های ایران را اعلام می‌کند!

 

اقدام ایران برابر با قوانین بین‌المللی بود

یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه در توقیف نفت‌کش انگلیسی موازین قانونی رعایت شده است، گفت: امیدواریم اقدام سپاه ایران، این پیام را به انگلیسی‌ها منتقل کند که نمی توانند برخلاف موازین بین‌المللی عمل کنند.

 

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط سپاه پاسداران بیان کرد: انگلیسی‌ها پس از توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق نگران بودند که ایران اقدام مقابله به مثل انجام دهد بنابراین به سمت کارهایی برخلاف اصول بین الملل رفتند تا ایران نتواند نفت‌کش آن ها را ردیابی کند. بر اساس اعلام مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان این نفت‌کش در مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز تردد می‌کرده و دستگاه موقعیت یاب آن نیز خاموش بوده است و به هشدارها نیز توجهی نداشته است و خلاف مقررات بین المللی عمل کرده است.

به گفته وی، دنبال کردن سیاست های امریکا در رابطه با ایران برای انگلیس هزینه دارد و دولت انگلیس این موضوع را محاسبه نکرده بود. انگلیس بر خلاف سیاست خود که اعلام کرده بود از برجام حمایت خواهد کرد اما به دنبال سیاست‌های امریکایی به توقیف نفت‌کش ایرانی اقدام کرد. با گذشت دو هفته و علی رغم انتظار رفع توقیف از نفت‌کش حامل نفت ایران به خصوص پس از دیدار وزیر امورخارجه با رئیس دولت جبل الطارق انگلیسی ها در اقدامی توقیف نفت‌کش ایرانی را برای یک ماه دیگر تمدید کردند. پس از این ماجرا سپاه پاسداران به توقیف نفت‌کش انگلیسی که خلاف اصول بین الملل در تنگه هرمز رفتار کرده بود اقدام کرد که جای تحسین دارد.

میرزایی با بیان اینکه این اقدام شجاعانه سپاه پاسداران این پیام را داشت که دوران زورگویی دولت‌های فرامنطقه ای علیه جمهوری اسلامی سپری شده است، گفت: پس از رفتار خلاف مقررات بین المللی نفت‌کش انگلیسی، سپاه ورود پیدا می کند و آن را متوقف می کند و موازین قانونی در توقیف این نفت‌کش رعایت شده است. امیدواریم اقدام ایران این پیام را به انگلیسی ها منتقل کند که نمی توانند به صورت یک جانبه برخلاف موازین بین المللی عمل کنند و در منطقه نیز رفتارهایی بر خلاف مقررات بین المللی داشته باشند چراکه این دوره سپری شده است.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: