bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
واکنش‌ها به تحریم وزیر امور خارجه توسط امریکا؛
بامداد جنوب: بامداد پنجشنبه مقامات امریکایی که از حدود یک ماه پیش گفته بودند، قصد دارند محمدجواد ظریف را تحریم کنند، اعلام کردند که وزارت خزانه‌داری امریکا، وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرده است، هر چند همان یک ماه قبل برخی از رسانه‌های غربی گزارش دادند که امریکا احتمالا به‌خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد

بامداد جنوب: بامداد پنجشنبه مقامات امریکایی که از حدود یک ماه پیش گفته بودند، قصد دارند محمدجواد ظریف را تحریم کنند، اعلام کردند که وزارت خزانه‌داری امریکا، وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرده است، هر چند همان یک ماه قبل برخی از رسانه‌های غربی گزارش دادند که امریکا احتمالا به‌خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد، ولی این اتفاق نیافتاد، و ظریف از سوی امریکا تحریم شد. تحریم محمدجواد ظریف از سوی امریکا مانند دیگر اقدامات ماه‌های اخیر این کشور علیه ایران در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپس حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای موجی از واکنش‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت که ایسنا به مرور آن بدین شرح پرداخت:

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از اولین مقامات رسمی کشورمان بود که به خبر تحریم ظریف واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوج تناقض و حماقت رهبران امریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند امریکایی‌ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند».

خود محمدجواد ظریف نیز در همان ساعات اولیه به خبر تحریم شدنش از سوی امریکا آن هم‌ در دوران مسوولیت، واکنشی در قالب یادداشت در توئیتر داشت و نوشت: «ما می‌دانیم گفت‌وگو و صلح‌خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده‌اند، آیا مردم امریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته‌های من و یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم نیاز دارند؟!»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا از اولین مقامات امریکایی بود که در پیامی توئیتری با مطرح کردن ادعاهایی به تحریم شدن همتای ایرانی خود از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا واکنش نشان داد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست.

 

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در قالب پیام در توئیتر تحریم ظریف را سند دروغ بودن ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران خواند و نوشت: «‏امریکا نه تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد. تحریم وزیر امور خارجه ایران یعنی دروغ بودن همه گفته‌های دونالد ترامپ و دیگر سران رژیم او برای تمایل به گفت‌وگو و مذاکره. تحریم محمدجواد ظریف یعنی کذب بودن آزادی بیان مورد ادعای امریکا. تحریم ظریف یعنی سقوط مجسمه آزادی».

وندی شرمن، نماینده ارشد امریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای در واکنش به اعمال تحریم وزارت خزانه‌داری امریکا بر وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیترش نوشت: تحریم کردن ظریف، نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است. این به وضوح چیزی بود که پس از تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای به مدت 90 روز، برای جلوگیری از شکایت تندروها «دولت امریکا» انجام شد. تحریم کردن ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز مانند دیگر مقامات ایرانی به تحریم ظریف در قالب پیامی توئیتری واکنش نشان داد و نوشت: «تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقلِ ظریف بر دانش، مهارت و توانمندی کم‌نظیرش در گفت‌وگو و خلق فرصت‌های پرهیز از منازعه و جنگ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر فریب‌کاری و دروغگویی در باب دعوت به مذاکره است».

 

رئیس‌جمهور ایران نیز که برای افتتاح چند پروژه به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به تحریم وزیر کابینه خود از سوی امریکا واکنش نشان داد و گفت: دشمنان ملت ایران که در یکسال و چند ماه گذشته ادعا می‌کردند قادرند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند، امروز به‌واسطه ایستادگی ملت ایران و قرار گرفتن کشورمان در مسیر پیشرفت و توسعه، به اقدامات کودکانه‌ای مانند تحریم وزیر امور خارجه کشورمان متوسل شدند.

البته حسن روحانی در واکنشی دیگر در قالب پیامی توئیتری نوشت: تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نشانگر این است که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف ترس دارد. اگر واقعا مایل به مذاکره هستند، چه کسی جز وزیر امور خارجه می‌تواند با آنها مذاکره کند؟ ظریف مسوول دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل کشور صحبت و مذاکره می‌کند.

 

حسین امیرعبداللهیان نیز که زمانی از معاونان وزیر امور خارجه بود نیز در واکنش به تحریم رئیس پیشین خود در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت:«تحریم دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دلیل روشنی بر رفتار غیرمعقول و غیرمتمدنانه سیاستمداران امریکاست. ترامپ نه قادر به جنگ است و نه توانسته از مسیر تهدید ایران را وادار به مذاکره کند. تیم ترامپ به‌شدت دچار سرگیجه سیاسی شده‌اند و بی‌تردید انتهای این سرگیجه سقوط است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چند ماه قبل توسط امریکایی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت، در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیر قانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد و یادآور شد: هر چند قرار گرفتن نام مقامات، مسوولان و فرماندهان نظام مقدس جمهوری اسلامی در فهرست به اصطلاح تحریمی امریکا اقدامی بی‌تاثیر و مسبوق به سابقه است، اما امریکایی‌ها با تحریم وزیر محترم امور خارجه به‌عنوان مسوول دستگاه دیپلماسی کشورمان، بار دیگر عصبانیت خود از پژواک گفتمان الهام‌بخش و ضد استکباری انقلاب اسلامی را نمایان و خباثت و دشمنی خود با نظام و ملت عزتمند ایران را بر همگان آشکار کردند.

همچنین ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بیانیه‌ای اقدام از سر ضعف، زبونی و غیرقانونی دولت امریکا در قرار دادن نام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در لیست تحریم‌های این کشور را محکوم و نوشت: ایالات متحده امریکا که این روزها بیش از هر زمانی در منطقه و جهان تحقیر و منزوی شده و اعتبار خود را حتی نزد متحدانش از دست رفته می‌بیند به برخی رفتارها و اقدامات ماجراجویانه روی آورده است که نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت و ادعاهای دروغین و فریبکارانه حاکمان این کشور و نشان دادن چهره طرفدار گفت‌وگو و مذاکره را بیش از پیش برملا ساخت.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن که زمانی در مذاکرات هسته‌ای همراه با ظریف از حقوق ایران دفاع کرد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امریکایی‌ها بعد از واکنش تند جهانی در مقطع اولی که می‌خواستند علیه دکتر ظریف تحریم اعلام کنند از موضع خود عقب‌نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانت‌های سریال گاندو امریکایی‌ها را به اشتباه نینداخته باشد.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 و از معاونان وزیر امور خارجه نیز در صفحه رسمی اینستاگرامش نوشت: تحریم محمد‌جواد ظریف این فرمانده با اقتدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نشان داد امریکا در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک توان رویارویی با فرزندان شجاع و غیور این مرز و بوم را ندارد.

ظریف زبان پرصلابت دیپلماسی ایران و نماینده مقتدر جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌های جهانی و بین‌المللی است. نه تیر دشمن، نه بند تحریم، نه طعنه دوست، نه هیچ چیز دیگر ما را از پیشبرد منافع ملی این کشور و این مردم بازنخواهد داشت. بر عهد و پیمان خود با ایران و انقلاب قوی‌تر از گذشته ایستاده‌ایم.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای با محکومیت اقدام امریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان، این اقدام را نشانه روشن استیصال و درماندگی دولت امریکا دانست.

در این بیانیه تاکید شده است: اعمال تحریم اخیر بر وزیر امور خارجه هیچ تاثیری بر تلاش‌ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه به‌عنوان مسوول سیاست خارجی کشور در اثبات حقانیت ملت ایران، دفاع از منافع ملی و مبارزه با تروریسم اقتصادی دولت امریکا نخواهد داشت و همچنان با تمام توان و باور قلبی، به انجام ماموریت و رسالت خود ادامه خواهد داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: