bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
در مصاحبه اختصاصی با کمال‌الدین پیرموذن مطرح شد؛
پیرموذن با بیان این‌که پایداری‌چی‌ها تعدادشان کم است، گفت: فکر نمی‌کنم حربه آبستراکسیون کارکرد داشته باشد. به امید خدا یکشنبه شاهد به سرانجام رسیدن برجام خواهیم بود. رویدادی که نشان‌دهنده تعامل دولت با دنیا است.
بامدادجنوب-مریم خوئینی:  بر اساس آنچه که در این باره در رسانه‌ها منتشر شده است، هدف از اين اقدام ايجاد تاخير دوباره در تعیین تکلیف برجام است. همان‌طور که آنها هفته گذشته نيز مانع از تصويب دوفوريت اين طرح شدند که به ابتکار رئیس مجلس و با مشارکت دو فراکسیون رهروان (اکثریت) و اصولگرایان(اقلیت) تدوین شده بود.

راي نياوردن دو فوريت طرح یاد شده نتيجه خلف وعده فراکسیون اصولگرایان بود که با جديت کمیسیون امنیت ملی و سياست خارجي در بررسي يک هفته‌اي آن جبران شد.
با این حال، به نظر مي‌رسد که اعضاي جبهه پایداری و حاميانشان در مجلس که می‌دانند رای اکثریت نمايندگان به این طرح مثبت است، قصد دارند با آبستراکسيون در جلسه روز یکشنبه، مجلس را از اکثریت بیندازند. حال این سوال به وجود می آید که در صورت تحقق اين آبستراکسيون چه اتفاقی رخ می دهد؟ 

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مجلس نهم در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره گفت: تردیدی ندارم هیات‌رئیسه مجلس در خصوص تصمیم نمایندگان تندروی وابسته به جبهه پایداری پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌اند.
پیرموذن با بیان این‌که در این خصوص اطلاع موثق دارم و به هیات‌رئیسه نیز رسانده‌ام، گفت: تصمیم گرفته شده که تمامی نمایندگان مجلس در روز یکشنبه حضور داشته باشند. بر همین اساس برخی مرخصی‌ها نیز لغو شده است.

وی با بیان این‌که پایداری‌چی‌ها تعدادشان کم است، گفت: فکر نمی‌کنم حربه آبستراکسیون کارکرد داشته باشد. به امید خدا یکشنبه شاهد به سرانجام رسیدن برجام خواهیم بود. رویدادی که نشان‌دهنده تعامل دولت با دنیا است.
این نماینده اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به این مساله که رفتار و کردار ما باید بر مدار قانون باشد، ما اگر بر طرحی انتقاد داریم باید از طریق قانون آن را مطرح کرده و دنبال کنیم، تاکید کرد: کسانی که اهدافشان را در حرکت‌های که به دور از قانونمداری است، پیش می‌برند، به ملت ایران جفا می‌کنند.

نماینده مردم اردبیل یادآور شد: ملت ایران تاکنون ضررهای فراوانی از به سرانجام نرسیدن برجام متحمل شده است، امیداواریم که یکشنبه روشنی پیش رو ملت و مردم باشد.
در همین حال عوض حیدر‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان این‌که  آبستراکسیون زشت‌ترین و بد‌ترین کار در مجلس است، گفت:‌ این‌که اقلیتی در مجلس بخواهند با آبستراکسیون و ترک مجلس، نظرشان را به کرسی بنشانند، به‌ هیچ‌عنوان درست نیست و اگر این کار انجام بشود، در حکم حرمت‌شکنی مجلس خواهد بود و می‌توان از آن به‌عنوان زشت‌ترین و بد‌ترین کار در مجلس یاد کرد که امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

حیدر‌پور با اشاره به تصویب طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی و بررسی آن در جلسه علنی یکشنبه مجلس، تصریح کرد: کلیات برجام مورد موافقت مجلس است و عموم نمایندگان علاقه‌مندند به آن رای مثبت بدهند. با این حال، باید‌ها و نبایدهای جدی و مهمی از سوی نمایندگان مطرح است که این ملاحظات طی هشت بند از ۹ بند طرح برجام مورد تاکید قرار گرفته که درصورت تائید و تصویب آن در صحن علنی مجلس، دولت موظف به اجرای آن است.

وی با بیان این‌که به‌طور قطع کلیات طرح برجام در صحن به تصویب خواهد رسید، یادآور شد: بر اساس این تاکیدها، جمهوری اسلامی ایران می‌بایست با قدرت در بحث تحقیق و توسعه به فعالیت خود ادامه دهد و سازمان انرژی اتمی نیز برنامه ۱۵ساله خود را برای فعالیت‌های هسته‌ای کشور آماده کند تا پس از تصویب در شورای‌عالی امنیت ملی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شود. همچنین بر اساس این طرح، اجازه ورود جدی به شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان قوی‌ترین و نزدیک‌ترین نهاد جمهوری اسلامی ایران به رهبری که متشکل از روسای سه قوه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی، وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه است، داده شده تا امور مربوط به مذاکرات هسته‌ای و برجام را با جدیت پیگیری کند که باتوجه به این‌که نمایندگان محترم مجلس به این ملاحظات توجه ویژه دارند، به‌طور قطع کلیات این طرح در صحن علنی به تصویب خواهد رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نمایندگان در کمیسیون‌های غیرمرتبط همچون کمیسیون فرهنگی، کمیسیون امنیت را فاقد صلاحیت ورود در بحث برجام می‌دانند، گفت: بحث بررسی مذاکرات، یکی از موضوعات اساسی در سیاست کلان کشور است که در خلال دو یا سه دوره گذشته همواره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار گرفته و با وجود این، ما در کمیسیون امنیت علاقه داشتیم، تمام نمایندگان مجلس به‌صورت فعال‌تر در این موضوع ورود کنند و به همین دلیل مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام رای داد، اما متاسفانه کمیسیون ویژه چشمش را روی واقعیت‌های موردنظر مردم و مجلس بست و با رویکردی جناحی و سلیقه‌ای به‌گونه‌ای عمل کرد که ادامه کار به کمیسیون امنیت ملی و به‌ددنبال آن دیگر کمیسیون‌های اصلی محول گردید.

وی ادامه داد: ‌اکنون اصل طرح در اختیار کمیسیون تخصصی، یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است اما همزمان در اختیار دیگر کمیسیون‌ها نیز قرار گرفته تا شائبه این‌که کمیسیون ویژه برخوردی یک‌طرفه داشته و آنچه مورد نظر نمایندگان بود، جامه عمل نپوشانده، برطرف شود و به‌طور قطع در این مرحله، بررسی برجام در مجلس بسیار قوی‌تر و غنی‌تر از گذشته درحال انجام است.
عضو فراکسیون رهروان ولایت در واکنش به «خنده‌دار» خواندن گزارش کمیته‌های پنج‌گانه کمیسیون ویژه از سوی رئیس کمیسیون، اعلام کرد: مساله این است، وظیفه‌ای که به کمیسیون ویژه محول شده‌ بود، بررسی برجام، ‌تهیه گزارش و در نهایت ارائه آن به صحن بود و این کمیسیون نه قرار بود پیشنهاد عملیاتی بدهد و نه این‌که در رد یا تائید برجام نظری اظهار کند. برخورد زاکانی رئیس کمیسیون ویژه با اعضا و ادبیاتی که به کار برد، نشان داد این دوستان علاوه بر این‌که سعی در اعمال نظرات جناحی و سلیقه‌های شخصی‌شان در بررسی برجام دارند، ظرفیت این‌که در تراز مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون باشند، ندارند.

با این حال می‌شود گفت هرچند که برای همه روشن است مسببان تحریم و از سوی دیگر تندرو های آمریکایی همچنین سعودی‌ها از به سرانجام نرسیدن اجرای برجام خوشحال و خوشنود می‌شوند، رویداد ناخوشایندی که باعث می‌شود بار دیگر زبان بدخواهان برای تهدید علیه ایران درازتر شود، باید دید که بهارستان نشینان با جه رویکردی سراجام برجام را ورق خواهند زد. بدون شک اگر یکشنبه روشن در مجلس شورای اسلامی رقم بخورد، فرجام خوش برجام اثرات خیلی مثبتی برای دولت و ملت خواهد داشت.



نام:
ایمیل:
* نظر: