bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
خوشبختانه مسوولان ما هر وقت بخواهند تصمیمی بگیرند و حدس بزنند ممکن است این تصمیمشان برای مردم منطقی و درست نباشد، می‌نشینند برای مردم توضیح می‌دهند چرا این تصمیمشان منطقی و درست است و چرا باید اجرا بشود. در همین راه توضیح دادن است که خیلی از زوایای تصمیم این مسوولین مشخص می‌شود و مسوولان از روش‌های «مثال زدن»، «استنتاج منطقی»، «استدلال استقرایی» و دیگر روش‌های توضیحی- فلسفی استفاده می‌کنند تا درستی تصمیم‌هایشان مشخص بشود و مردم قانع بشوند. اصلا خودتان مثال زیر را ببینید:
«آدم وقتی قصد دارد غذا بخورد نگاه می‌کند که آشغالی در آن نباشد و اگر فضله موش در آن باشد کل غذا را نمی‌خورد. حال اگر بعضی از قسمت‌های تلگرام مشکل دارد مانند همان فضله موش می‌ماند»

سخن بالا را آقای احمد آریایی‌نژاد در زمینه فیلترینگ برنامه تلگرام گفته‌اند و همان‌طور که می‌بینید، از روش «مثال زدن» برای نشان دادن درستی تصمیم‌شان استفاده کرده‌اند. ایشان در ادامه هم به شکل خود فرموده‌اند!:
«اگر ما برای غذای جسم حساس هستیم چرا نباید برای غذای روح حساس باشیم؟»
در اینجا هم یکی از موارد خاص «استنتاج منطقی» استفاده کرده‌اند که در علوم ریاضی و فلسفی و منطق نام «برهان خلف» را بر خود دارد و از مهم‌ترین ابزار‌های تحلیل منطقی به‌شمار می‌رود. منظورشان از زدن این سخن بالا هم این است که حالا تلگرام در قسمتی از غذایی که جلوی ما می‌گذارد، فضله ریخته و کل غذای تلگرام را بریزیم دور.

اما این حرف‌های توضیحی-فلسفی مسوولان، یک ویژگی دیگر هم دارد. آن ویژگی هم این است که نباید آنها را جدی گرفت... یعنی باید بهشان احترام گذاشت‌ها، ولی نباید خیلی بررسی‌شان کرد. چون اکثر حرف‌هایی که این مسوولان می‌زنند نتایجی دارد که نه خودشان می‌دانند و نه خودشان می‌خواهند، و شما پس از شنیدن حرف‌هایشان باید به خودتان بگویید «حالا فلانی هم یه حرفی زده» و زیاد فکر نکنید که ببینید چه گفته‌اند.

چطور؟ این‌طور که به نظر شما اگه تلگرام یه بشقاب غذا باشه، اینترنت چیه؟ اینترنت یه سینی غذاست. بعد تو اینترنت هم که فقط فضله موش نیست، توی اینترنت... خب تو اینترنت خیلی چیزای دیگه هم هست و اصلا خود تلگرام هم تو اینترنته. یعنی نتیجه منطقی این حرف آقای آریایی‌نژاد اینه که ما بزنیم کل اینترنت و تلویزیون و رادیو و روزنامه و هر وسیله ارتباطی دیگه‌ای که هست رو فیلتر کنیم.
برای همین است که می‌گویم این حرف‌های مسوولان را نباید زیاد جدی و گرفت و بهشان فکر کرد. باید گفت «حالا فلانی هم یه حرفی زده» و زیاد نباید به این حرف‌ها فکر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: