bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
مشاور رئیس جمهور در بوشهر؛
با توجه به اینکه تغییر زبان انتقال فرهنگی عنوان یک پدیده نوظهور اجتماعی در جامعه تلقی می‌شود بازنگری مهندسی فرهنگی و اجتماعی یک نیاز اساسی جامعه است.

 سید رضا صالحی امیری ظهر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی بوشهر ضمن تسلیت ایام عزای حضرت امام حسین(ع) و یارانش با اشاره به اینکه انسجام و حیات اجتماعی متاثر از حیات و انسجام کانون خانواده است اظهار داشت: خانواده بزرگترین سرمایه اجتماعی ایران است.

وی اصلی‌ترین کانون انسجام و حیات اجتماعی را در ایران کانون خانواده دانست و افزود: اگر به دنبال تقویت انسجام و حیات اجتماعی هستیم الزاما باید به بهبود حیات خانواده توجه کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن اشاره به شرایط و ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر گفت: این استان به عنوان یک نقطه حساس و ژئوپلتیک با داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز آبی با کشورهای حوزه خلیج فارس و شرایط فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و انسانی است.

صالحی امیری بیان کرد: برنامه‌ریزان و تدوین‌گران برنامه‌های کلان در کشور به موضوع فرهنگ در بوشهر به صورت ویژه توجه دارند.

وی ضمن اشاره به تغییر ذائقه فرهنگی و اجتماعی در کشور افزود: رهبرمعظم انقلاب اسلامی به مسئله کانون خانواده بصورت جدی توجه دارند.

مشاور رئیس جمهور رفتار و عملکرد مسئولان درجامعه را به عنوان الگوی رفتاری افراد برشمرد و گفت: اگر در سطح مسئولان کشور بداخلاقی و عدم صداقت شاهد باشیم نباید از مردم در جامعه انتظار راستگویی و رعایت موازین اخلاقی داشته باشیم چراکه مسئولان الگوی مردم در جامعه هستند.

صالحی امیری تغییر زبان انتقال فرهنگی را به عنوان یک پدیده نوظهور اجتماعی برشمرد و افزود: در جامعه اسلامی نیاز به بازنگری مهندسی فرهنگی و اجتماعی است.

مشاور رئیس جهمور سردی روابط انسانی و ترویج میان چهره‌ای به نام فضای مجازی در کاهش تولید و بازتولید ارتباط اجتماعی را از معظلات جامعه برشمرد و گفت: عواطف، اخلاق، آموزش و مهارت آموزشی در خانواده باید ترویج داده شود.

وی با اشاره به افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی افزود: ما در اجرای برنامه‌های فرهنگی در بخش‌هایی دچار بحران کمی گرایی شده‌ایم  چراکه اقدامات از اثر بخشی مطلوب برخوردار نیستند.

صالحی امیری ضمن اشاره به اینکه استان بوشهر نقطه تلاقی فرهنگی با مرزآبی در حوزه خلیج فارس است بیان کرد: بوشهر سنگر فرهنگی کشور است و باید به عنوان استان پایلوت تمام فضیلت‌ها را به دیگر استانها معرفی می‌کند.

وی بازگشت به ارزش‌های دینی و ملی ایران در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را برآیند سه دهه تحقیقات و پژوهش در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جهموری دانست و تصریح کرد: تفکر مدرن شدن یک تفکر غلط است و ما باید نو شویم ولی نباید مدرن شویم و در چنگال مدرنیته مبتنی بر سکولاریزم و لیبرالیزم و امپریالیزم و سایر ایزم‌ها بیافتیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیشرفت و نو شدن منطبق با اندیشه‌های الهی و دینی را از مولفه‌های توسعه یافتگی برشمرد و گفت: در حوزه تجاری و صنعتی  و اقتصادی باید نو و مترقی شویم اما در حوزه فرهنگ باید به داشته‌های خودمان مراجعه کنیم.

وی از وجود 2 میلیون و800 هزار کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبرداد و خاطرنشان کرد: سازمان اسناد یک سازمان ملی است که وظیفه حفاظت و نگه‌داری از اسناد به عنوان شناسنامه ملی را بر عهده دارد.

صالحی امیری از کتابخانه ملی و سازمان اسناد به عنوان مرکز اصلی میراث معنوی و مکتوب کشور یاد کرد و گفت: بیش از 5 میلیون نشریه در 170 سال گذشته و بیش از 38 هزار نسخه خطی و بیش از 34 هزار نسخه سنگی، چندین میلیون فیلم، عکس، میکروفیلم و چند صدمیلیون سند نفیس در 700 سال گذشته در این سازمان نگه‌داری می‌شود.

وی از ثبت دو اثر جهانی در مهرماه امسال توسط سازمان یونسکو خبر داد وافزود: سازمان بین المللی یونسکو علاوه بر آثار ملموس آثار غیر ملموس و مکتوب را نیز به ثبت می‌رساند و از آنها حفاظت می‌کند که ما تاکنون موفق به ثبت جهانی 7 اثر شده‌ایم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد:  امسال دو اثر کلیات سعدی و مسالک الممالک استخری  که جزء آثار فاخر ملی هستند به ثبت رسید و در هفته گذشته از انها رونمائی شد و به عنوان میراث مهم معنوی کشور به شمار می‌روند.

مشاور رئیس جمهور دانش فرهنگی، فضیلت فرهنگی، آگاهی فرهنگی را لازمه توسعه فرهنگی دانست و گفت: بستر اصلی دانش و توسعه فرهنگی کتاب است.

وی گفت: انسان بدون کتاب  به مقصد و مقصود نمی‌رسد.

صالحی امیری بر تلاش خانواده‌ها، روحانیون، مدارس، دانشگاه‌ها، نهادها، نخبگان و تمام افراد جامعه بر افزایش سرانه مطالعه تاکید کرد و افزود: افزایش آمار کتابخوانی به مثابه افزایش میزان مصرف سالم در کشور است چراکه وقتی مصرف سالم افزایش می‌یابد سلامت جامعه تامین می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: