bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
تحریم‌های کمرشکنی که غرب و به‌خصوص آمریکا علیه کشورمان در طول چهار دهه گذشته به راه انداخته بود، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را به هم ریخته بود که یکی از این بخش‌ها، صنعت هوانوردی بود که تا پیش از انقلاب و حتی پیش از زمان جنگ تحمیلی، ایران یکی از به‌روزترین ناوگان‌های آن را در تملک خود داشت.

تحریم‌های حوزه این صنعت باعث شده بود تا نه تنها کشور بسیاری از مسیرهای اقتصادی پروازی خود را از دست بدهد، بلکه به دلیل سیاست‌های زیاده‌خواهانه و ضدانسانی غرب، بسیاری از شهروندان ایرانی به دلیل نقص فنی پرنده‌های قدیمی و حتی جدید مشغول به خدمت در ناوگان کشور، جان خود را از دست دادند. اما پس از شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت تدبیر و امید، یکی از مهمترین موارد مطرح‌شده، برداشته‌شدن تحریم‌های هوایی کشور بود. 
یکشنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام اجرای برجام، فرمان لغو تحریم‌های صنعت هوانوردی کشورمان با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آمریکا صادر شد. هر چند برخی از این تحریم‌ها از جمله ارایه نقشه‌های هوایی به شرکت‌های هواپیمایی کشورمان از زمان مذاکرات مقدماتی در آذر ماه سال 1392 در ژنو لغو شده بود اما از ماه گذشته مسوولان هوایی و شرکت‌های هواپیمایی به‌طور جدی وارد گفت‌وگو با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز از جمله بوئینگ و ایرباس شدند و حتی اولین هواپیمای ایرباس پس از لغو تحریم‌ها 28 دی‌ماه روی باند فرودگاه مهرآباد نشست.

حال در شرایطی که راه فروش هواپیماهای جدید به ایران باز شده است، شرکت‌های هواپیمایی کشورمان با کمبود نقدینگی برای خرید مواجه هستند. دولت هم در شرایطی که در تنگنای شدید مالی قرار دارد نمی‌تواند نقدینگی و تسهیلاتی در اختیار شرکت‌های هوایی برای خرید هواپیما قرار دهد. در این وضعیت فاینانس به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای خرید هواپیما مطرح است؛ فرایندی که به معنای تامین مالی نیاز بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سرمایه‌گذاران یا دریافت وام ارزی است.

ورود پرنده‌های جدید در کلاس‌های متفاوت می‌تواند بحث رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی را تشدید کرده و در این مسیر خدمات بهتر و بیشتری به مسافران داده شود. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که دریابیم در حال حاضر بیشتر پروازها دارای تاخیرهای طولانی‌مدت هستند. 
در این میان، وجود پنج فرودگاه فعال در استان بوشهر می‌تواند نویدبخش آن باشد که در طول ماه‌های آینده، روند تاخیر پروازها در مسیر بوشهر به تهران و دیگر شهرها و حتی مسیرهای خارجی کم شود. اما نکته‌ای مهم‌تر در این میان وجود دارد و آن هم ضرورت بهره‌گیری استان از ظرفیت به‌وجود آمده است. بسیاری از استان‌های کشور با استفاده از وام‌ها و فاینانس‌های مختلف در حال خرید یک تا چند هواپیما برای برقراری پروازهای امن و به‌موقع به تهران هستند و با توجه به پروازهای اندک فعلی از فرودگاه بوشهر، این انتظار می‌رود که پروازهای این‌چنینی به‌زودی محقق شود. 
البته لازم است که فرودگاهی مانند بهرگان در شمال استان تقویت شود تا مانند جنوب استان، پروازهای روزانه و هفتگی و تجاری به سمت تهران، شیراز، اصفهان و حتی مشهد برقرار گردد. توسعه هوانوردی، یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه به‌شمار می‌رود و با توجه به حضور افراد ثروتمند و متمول در استان، انتظار می‌رود که آنها با کمک نهادهای مسوول وارد حوزه خرید یا اجاره هواپیما شوند و از سود آن نیز بهره کافی ببرند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: