bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
باید توجه ویژه به انتخابات اشته باشیم، چراکه انتخابات یکی از میادینی است که منصه تبلور عملی چنین امری را فراهم خواهد کرد اما درحال حاضر با رد صلاحیت کردن اعضای برخی از احزاب، تنها عرصه‌ای که احزاب می‌توانستند با بدنه جامعه ارتباطی را برقرار کنند گرفته شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: رشد و شکوفایی احزاب و تشکل‌های مختلف سیاسی، همواره باعث رشد و شکوفایی جوامع پیشرفته می‌شود، چرا‌که کمک می‌کند با تقسیم کردن قدرت و وظایف مهم در بین جریان و گروه‌های مختلف، از حضور همه سلایق و افکار مختلف بهرمند شوند. با این حال تولد احزاب و شکل‌گیری آن در کشور و استان ما آن‌گونه که شایسته است، سبب رشد نهادهای دموکرایتک و در نهایت سبب انتقال قدرت به دست مردم نشده است، با این حال اگر بخواهیم رابطه‌ عمیقی میان احزاب سیاسی و رشد مردم‌سالاری برقرار کنیم، باید توجه ویژه به انتخابات اشته باشیم، چراکه انتخابات یکی از میادینی است که منصه تبلور عملی چنین امری را فراهم خواهد کرد اما درحال حاضر با رد صلاحیت کردن اعضای برخی از احزاب، تنها عرصه‌ای که احزاب می‌توانستند با بدنه جامعه ارتباطی را برقرار کنند گرفته شد.

رد صلاحیت نیروهای حزبی اتفاقی است گفت احزاب را به‌شدت محدود کرده است باعث دلخوری فعالان حزبی شده است 
مرتضی سراجی دبیر حزب اعتماد ملی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: با توجه به این‌که احزاب سیاسی در این دوره بشدت مورد بی‌مهری قرار گرفتند، به دوستان هم حزبی و دیگر احزاب پیشنهاد می‌کنم، به نشانه اعتراض، فعالیت حزبی را تعطیل کرده تا ان‌شاءالله پس از شرکت در انتخابات، قانون احزاب بار دیگر مورد تجدید نظر واقع شود. 
سراجی با بیان این‌که همواره احزاب وگروه‌های شناسنامه‌دار طبق قانون اساسی تنور انتخابات را گرم می‌کنند، گفت: متاسفانه در این دروه بنا به هر دلیلی قریب به اتفاق نیروهای احزاب موجود جزء رد صلاحیت و احراز شدگان هستند.
با این حال نسل جوان که وارد عرصه سیاست شده است نظر دیگری دارد. مختار کردی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: در کشور ما با وجود قد و قریب به صد ساله احزاب و وجود بیش از دویست حزب سیاسی، گویی احزاب در همان دوره خردسالی باقی مانده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند از پس وظایف عرفی خود بر بیایند. البته با توجه به محدویت‌ها و برخی نیروهای تندرو، نمی‌توان انتظار زیادی از احزاب داشت. 

کردی ادامه داد: با این حال گمان می‌رود با شرایط موجود و به رغم وجود بی‌قانونی و افراط از سمت گروه‌هایی خودسر، همچنان می‌توان به فعالیت سیاسی و مدنی امید داشت و کم کاری احزاب را نقد کرد. 
این فعال دانشجویی با بیان این‌که در ایران جور احزاب را در ابتدا دانشجویان و سپس روزنامه‌نگاران کشیده‌اند، گفت: به آستانه انتخابات که می‌رسیم تکاپو در بین احزاب زیاد می‌شود و همه خبر از لیست انتخاباتی می‌دهند وی ادامه داد: همین رویکرد احزاب، دو سوال دیگر مطرح می‌شود. نخست این‌که چرا احزاب فعالیت خود را معطوف به انتخابات کرده‌اند و چرا در جهت آماده‌سازی مردم برای انتخابات فعالیت درخور و مناسبی انجام نمی‌دهند؟ دوم این‌که چقدر این تلاش‌های فصلی به ثمر می‌نشیند و مردم طبق لیست احزاب به کاندیدای مورد نظر رای می‌دهند؟ مسلما جواب این سوال چندان خوشایند و امیدوار کننده نیست اما تصور می‌شود پس از پشت سر گذاشتن دوران افراط و تفریط و تاثیر مشهود سیاست به‌ویژه سیاست خارجه بر زندگی مردم و درک کامل آن از سوی مردم تا حد نسبتا زیادی نگاه و دید مردم به انتخابات از نگاه قومیتی و خویشاوندی و... به نگاه سیاسی تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود اگر احزاب نتوانند از این نگاه نو استفاده ببرند فرصتی بزرگی را از دست می‌دهند، به خصوص این‌که دو انتخابات بسیار مهم و حساس پیش رو داریم که تقارن با توافق هسته‌ای و شروع دوباره رابطه کشورمان با دنیا است.
وی تاکید کرد: احزاب باید این فرصت بزرگ را غنیمت شمارند و نه فقط برای این انتخابات، بلکه باید برنامه‌های جدی برای سرعت بخشیدن به این آگاهی سیاسی داشته باشند. اگر چه میبینیم این اواخر احزاب بیشتر به‌دنبال همگرایی سیاسی، در سایه تفکرات و ایدئولوژی مشترک بوده‌اند و سعی در افزایش دید سیاسی بین مردم داشته‌اند و در واقع احزاب که تا این زمان بیشتر به شکل خردسال بوده‌اند کم کم در حال رشد هستند ولی این سرعت رشد کم است.
این فعال دانشجویی با بیان این‌که احزاب باید مردمی که خود را به هر دلیلی از سیاست کلان مملکتی دور می‌کنند به سمت خود بکشانند، گفت: در حال حاضر دید مثبتی نسبت به احزاب و فعالیت سیاسی وجود ندارد، و اصلی‌ترین کار احزاب را می‌توان از بین بردن این دید منفی از بین مردم دانست. 

وی یادآور شد: احزاب باید این را درنظر بگیرد که با تمام اهمیت این انتخابات نباید از آن و جوی که به وجود خواهد آمد تنها برای مجلس آینده استفاده کنند، بلکه باید این شور را در برنامه‌های آتی حفظ کنند و آنچنان شوری در بین مردم به‌ویژه قشر جوان به وجود بیاید که تاثیر خود بر جامعه را به وسیله تاثیر خود بر احزاب ببیند و دیگر به احزاب به چشم پرتگاهی به‌سمت ناکجا آباد نگاه نشود، بلکه سکویی به سمت پیشرفت باشد.
کردی درپایان ادامه داد: احزاب باید روزهای بعد از این انتخابات و قبل از انتخابات آینده را مهم‌تر از روزهای اسفند امسال ببیند و برای روزهای پساانتخاب برنامه‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشند و افراد بیشتری را در بدنه خود ببیند که هرچه افراد مشتاق به حضور بیشتر در احزاب باشند، میزان تاثیر‌گذاری احزاب بر جامعه بیشتر خواهد بود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: