bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
سال‌ها از روزی که گروه تروریستی داعش به یک‌باره شهرهای مهم سوریه و عراق را یکی پس از دیگری تصرف کرد می‌گذرد، دولت اسلامی عراق و شام که...
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: سال‌ها از روزی که گروه تروریستی داعش به یک‌باره شهرهای مهم سوریه و عراق را یکی پس از دیگری تصرف کرد می‌گذرد، دولت اسلامی عراق و شام که خود را خلافت اسلامی می‌نامد مساحتی بیش از برخی کشورهای منطقه را زیر یوغ خود دارد.
در این میان نیز کشورهای هم‌مرز و حتی کشورهای فرامنطقه‌‌ای با خلافت اسلامی به شدت از گسترش نفوذ این گروه میان مردم خود وحشت دارند!
نفوذ نیروهای گروه تروریستی داعش به سرزمین های فلسطین می‌تواند نیروی زمینی امریکا را به یک جنگ بیهوده دیگر در خاورمیانه بکشاند. اکثر کارشناسان غربی معتقد هستند برای خنثی کردن داعش‌، باید به ایران اجازه داد که به کمک حزب‌الله و سپاه قدس در جنگ مستقیم با این گروه تروریستی حضور داشته باشد. جنبش‌های شیعی که مقابل افراط‌گرایان داعش می‌ایستند نیز همان‌طور که ایران در یمن از انصارالله حمایت می‌کند باید مورد حمایت قرار گیرند.
اگر چه حوزه تمرکز داعش بیشتر سوریه و عراق است اما نفوذ آنها به مصر در سال گذشته را می‌توان بزرگ‌ترین دستاوردشان قلمداد کرد. سقوط معمر قذافی در لیبی باعث شد که تسلیحات این کشور در ابتدا به دست داعش بیافتد و سپس در سراسر کشورهای قاره افریقا پخش شود. 
در این میان دولت فعلی مصر که به‌دنبال کودتای نظامی و سرنگونی دولت منتخب مرسی به روی کار آمد بسیاری از مخالفان، اصحاب رسانه و فعالان اخوان المسلمین را دستگیر و روانه زندان کرد. پس از حمله مصر به داعش در لیبی، این گروه با سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در صحرای سینا پاسخ مصر را داد. مسوولیت این حمله را یکی از شاخه‌های داعش در منطقه سینا به عهده گرفت. داعش هم‌اکنون در حال رقابت با حماس در غزه است و سعی دارد نفوذ خود را در کرانه باختری گسترش دهد. 

رویترز در یکی از گزارش‌های خود در سال 2015 مدعی شده بود که کمپین‌های عضوگیری داعش به شکلی فزاینده روی جنگجویان فلسطینی متمرکز شده‌اند. این در حال است که به گزارش نشنال بیزنس تایمز گروهک شیخ عمر حدید که به داعش وابسته است، چندین حمله علیه اسرائیل انجام داده است. پس از این حادثه نیروهای دفاعی اسرائیل به مصر اجازه دادند که اعزام نیروهای خود به صحرای سینا را ورای توافق کمپ دیوید، افزایش دهد. در ژوئن 2015 داعش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که دولت یهود، حماس و فتح را نابود خواهد کرد. در سال 2014 مقامات دولت اوباما چندین‌بار در مورد کشیده شدن پای اسرائیل به این تعارض اظهار نگرانی کردند و اوایل سال جاری میلادی نیز مشاور ارشد سابق اوباما در کنفرانسی در تل آویو خطاب به مردم اسرائیل و مقامات امنیتی گفت: با این‌که داعش در سوریه و عراق تحت فشار است اما هنوز تهدیدی حیاتی در دیگر مکان‌ها محسوب می‌شود. اگر داعش به اسرائیل حمله کند، پای نیروی زمینی امریکا به جنگ خاورمیانه باز خواهد شد؟

 مهم‌ترین چالش داعش برای امریکا حملات موردی نیست، بلکه پیش آمدن شرایطی است که امریکا را ناگزیر به ورود مجدد نیروی زمینی خود به خاورمیانه کند. با این حال نتانیاهو اصرار دارد که خطر جدی نه از سوی جنوب، بلکه از سوی شمال و از جانب ایران متوجه اسرائیل است. اگر چه غرب شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس را متحد خود می‌داند اما همین کشورهای ثروتمند اقدام به تامین مالی داعش می‌کنند. این در حالیست که تفکر شیعی ایران بیش از هر‌کس و هر چیز دیگری خواهان شکست داعش است. تنها با درک شکاف تمدنی سنی و شیعه می‌توان از ورود به تنازعی دراز مدت جلوگیری کند. مداخله غرب نه تنها نمی‌تواند به این جنگ پایان دهد، بلکه آن را طولانی‌تر خواهد کرد. مهم‌ترین تهدیدی که از سوی داعش متوجه امریکا است، افراط‌گرایی نیست، بلکه کشاندن پای آن به یک جنگ فرقه‌ای دیگر است که می‌تواند چندین دهه سربازان امریکا را گرفتار کند. بعلاوه، یکی دیگر از خطراتی که امریکا با آن رو‌به‌رو است، سودای هژمونی چین است. آیا امریکا می‌تواند تا پایان این قرن درگیر دو جنگ بزرگ در دو جبهه متفاوت شود؟
بی‌شک طرف امریکایی نیز به‌خوبی می‌داند جنگی مستقیم با داعش بسیار زمان‌بر و پر هزینه خواهد بود که باعث می‌شود ارتش و نیروی نظامی هر کشوری تحلیل رفته و آرام‌آرام باعث کاهش قدرت ان کشور باشیم.
به همین دلیل ایالات متحده هم به‌خاطر مسائل اقتصادی و هم به‌خاطر تجربه ایران نیاز دارد تا تهران را وارد جنگی سازد و به‌نوعی اتحاد نانوشته با ایران را به‌کار گیرد تا شاید کار داعش زودتر از آنچه تصور می‌شود پایان یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: