bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
چه کسانی استعفا می دهند؛
در استان ما حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر استعفای کسانی که احتمال حضورشان در این عرصه بود، در جریان است، به شکلی که معاون سیاسی استانداری بوشهر به‌ناچار دوبار استعفایش را برای کاندیداتوری در مجلس تکذیب کرد.
بامداد24: 248 روز دیگر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری برگزار می‌شود. طبق ‌ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدیران‌كل و سرپرستان اداره‌های كل وزارتخانه‌ها و مدیران‌كل حوزه وزارتی، همچنین روسای دفاتر وزرا، روسا و سرپرستان سازمان‌ها و ادارات كل مسوولان اداره‌های عقیدتی-سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونان آنان در سراسر‌كشور به‌علاوه استانداران، معاونان و مشاوران استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری، روسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی و همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل بانك‌ها، روسا و سرپرستان بنیادهای (‌مستضعفان، شهید، ۱۵ خرداد، مسكن)، كمیته امداد امام‌خمینی (‌ره)، نهضت سوادآموزی، سازمان تبلیغات اسلامی،‌ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حكومتی و روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون، معاونان و مشاوران آنان، شاغلان در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمروی ماموریت خود محرومند، مگر این‌كه شش ماه قبل از ثبت نام یعنی چهارم تیر از سمت خود استعفا‌ بدهند.

در استان ما حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر استعفای کسانی که احتمال حضورشان در این عرصه بود، در جریان است، به شکلی که معاون سیاسی استانداری بوشهر به‌ناچار دوبار استعفایش را برای کاندیداتوری در مجلس تکذیب کرد.

فتح‌الله حقیقی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با توجه به علاقه‌ای که به مردم استان بوشهر پیدا کرده‌ام، دوست دارم که مدت زمان بیشتری را بین این مردم خونگرم و خوب سپری کنم. دوست دارم که در این استان خدمت کنم. از سوی دیگر، در روزهای حضورم در استان شاهد همدلی و همراهی کل بدنه مدیریتی استان بوده‌ام که همین موضوع هم علاقه من را به بوشهر و مردم بلند‌نظر آن بیشتر کرد. من با علاقه راهی این استان شدم و تنها هدفم خدمت در این استان زرخیز است. به هیچ عنوان هم قصد ندارم از احساسات مردم سوء استفاده و از مردم به‌عنوان نردبان ترقی خود استفاده کنم.

حقیقی تاکید کرد: اگر قصد ورود به مجلس را داشتم، اصلا به استان بوشهر نمی‌آمدم و این پست حساس را قبول نمی‌کردم.

اما از حقیقی که بگذریم، به نیروهای بومی استان می‌رسیم که عموما در مسندهای مشاوره‌ای به مجموعه استانداری خدمت می‌کرده‌اند. هنوز سال 94 تحویل نشده بود که مجید کنگانی استعفا داد. کنگانی که به‌همراه فرماندار فعلی دشتستان جزء اولین کسانی بود که برای خیر مقدم استاندار بوشهر به فرودگاه رفته بود و در رده اولین انتصابات استاندار بوشهر بود که ماه‌ها پیش به‌خاطر اختلاف‌نظر با مصطفی سالاری از سمت مشاوره‌ای استعفا و همکاری خود با دولت تدبیر و امید را زاویه‌گیری ادامه داد. از طرف سو شنیده می‌شود که یکی دیگر از مشاوران استاندار نیز این روزها تصمیم به استعفا دارد. اگر این اتفاق بیفتد استاندار بوشهر، رئیس و معاون ستاد روحانی که روزگاری همکاری نزدیک با او را داشتند را از دست خواهد داد. شنیده‌ها از حضور محمدباقر سعادت در انتخابات حکایت می‌کند. هر چند سعادت پیش از این هم به بامداد جنوب گفته بود که هرجا به حرف‌های او اعتنا نشود، ترجیح می‌دهد که برود تا این‌که بدون اثر باشد. این حرف نشان می‌داد که سعادت قبل از این هم تصمیم به استعفا داشته اما به دلایلی حاضر به نگارش استعفا‌نامه نشده است. به همین دلیل شاید استعفای سعادت در روزهای آینده منتهی به کاندیداتوری او در انتخابات نشود اما به هر حال برای خروج سعادت از حلقه مشاوران نزدیک و نورچشمی اعتدالیون مرکز، بهانه خوبی خواهد بود.

 هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش، سعادت استعفا نداده ولی شاید در لحظات پایانی مانده تا چهارم تیرماه شاهد استعفای چندتن از معاونان و مشاوران استاندار چون محمدباقر سعادت‌، سعید زرین‌فر باشیم.

از مجموعه دولتی‌های استان بوشهر که بگذریم به قوه قضائیه می‌رسیم. عبدالحمید خدری که در دستگاه قضا فعالیت می‌کند و ماه‌ها و بلکه سال‌هاست که خود را آماده انتخابات مجلس می‌کند برای حضور دوباره در انتخابات راه حل دیگری پیدا کرده، او انتقالی گرفته و در شهرستان دیگری مشغول خدمت است و خود را آماده حضور در انتخابات در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم می‌کند.

گفتنی است پیش از این احتمال داده می‌شد که حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر نیز در این عرصه ورود پیدا کند. بانوی فرهنگ بوشهر که کارنامه بسیار خوبی را از خود در اداره ارشاد اسلامی به جا گذاشته، از روزهای نخست روی کار آمدن دولت روحانی پتانسیل خوبی برای کاندیداتوری داشت. او که در دو دوره شورای شهر توانسته بود رای قابل قبولی از مردم بوشهر کسب کند، می‌رفت که در انتخابات 94 هم خود را در محک رای مردم بگذارد اما این‌طور نشد. گویا پس از جدی شدن حضور امان‌الله شجاعی در انتخابات پیش‌ رو، حمیده ماحوزی از کاندیداتوری منصرف شده و ترجیح داده همچنان به‌عنوان بانوی فرهنگ شناخته شود.

در بین نمایندگان مردم استان بوشهر در شوراهای شهر البته آمار دقیقی از استعفا ارائه نشده است. این مهم به دو دلیل می‌تواند اتفاق افتاده باشد، اول این‌که شوراییان دوست دارند بار امانت مردم را تا سر منزل مقصود برسانند. علت دوم البته می‌تواند متفاوت باشد. شورای اسلامی شهر در دوره چهارم در تمام استان بوشهر با بی‌تجربگی اعضای آن آغاز شد. بی‌تجربگی اعضا، سیستم شورا را به‌سمت آزمون خطا در انتخاب شهردار کشاند. این آزمون نیز عموما در شهرهای بزرگ استان به شکست انجامید. شوراییان بوشهری که می‌دانند کارنامه قابل دفاعی ندارند شاید ترجیح می‌دهند که صندلی شورا را با احتمال کسب صندلی دیگری عوض نکنند و نقد امروز را با نسیه فردا معاوضه نکنند.

قابل ذکر است، آمار استعفای شهرداران و اعضای شوراهای شهر نشان می‌دهد تمایل این افراد به حضور در انتخابات مجلس بیشتر است. ۱۶ شهردار از ابتدای امسال استعفای خود را تقدیم شورای شهرشان کرده‌اند که به نظر می‌رسد از این تعداد ۱۴ تن برای حضور در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی استعفا داده ‌باشند. اخباری که تا این لحظه منتشر شده است نشان می‌دهد شهردار شهرهای اردبیل، اهواز، آبادان، زاهدان، خرمشهر، کنگاور، کرمان، مرودشت، هشتگرد، فولادشهر، املش، شهررضا، شهر چاف و چمخاله و نوکنده استعفاء داده و خود را آماده حضور در مجلس می‌کنند، هرچند بعید نیست آزادشهرکی، شهردار پیشین بوشهر که اوایل سال استعفا داد نیز خود را مهیای حضور در مجلس دهم نکند.

از شهر شیراز نیز خبر می‌رسد در حالی که رئیس شورای شهر شیراز در آغاز جلسه علنی خبر از افزایش همدلی و اتحاد میان اعضای شورای شهر شیراز می‌داد و اعلام می‌کرد که هیچ‌کدام از اعضا شهردار شیراز استعفا نمی‌دهند، در دقایق پایانی جلسه شورا، بهرام پارسایی و غلامعلی ترابی استعفای خود را به هیات رئیسه تقدیم کردند.

مریم خوئینی
نام:
ایمیل:
* نظر: