bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا اطلاع بعدی؛
راه‌اندازی طرح‌های جدید و کاهش ظرفیت خالی مجتمع‌های در دست بهره‌برداری دو برنامه افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال‌ جاری است که مدیران وزارت نفت انتظار دارند با این دو راهکار...
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: دولت در سال جدید برنامه‌های خود برای افزایش میزان تولیدات صنعت پتروشیمی را اعلام کرده است که در دو راهکار کلی خلاصه می‌شود. راه‌اندازی طرح‌های جدید و کاهش ظرفیت خالی مجتمع‌های در دست بهره‌برداری دو برنامه افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال‌ جاری است که مدیران وزارت نفت انتظار دارند با این دو راهکار، به میزان تولیدات این صنعت هشت میلیون تن دیگر اضافه شود. به این ترتیب، تولید محصولات پتروشیمی به ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.
یکی از طرح‌های جدیدی که از زمان تصویب طرح آن بیش از 11 سال می‌گذرد، پتروشیمی – یا پتروشیمی‌های- گناوه دشتستان است که هنوز هم نام آن در لیست پروژه‌های شرکت ملی پتروشیمی وجود دارد. با وجود مدت زیادی که از تصویب این طرح می‌گذرد، تا مدت‌ها پرونده آن در وزارت نفت راکد بود و نمایندگان دشتستان و گناوه در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری جدی را در قبال آن انجام ندادند تا این‌که حدود دو سال پیش بی‌هیچ دلیل خاصی!! نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خود را برای به سرانجام رساندن پرونده پتروشیمی دشتستان گناوه (که در یک تصمیم‌گیری بحث‌برانگیز به دو پتروشیمی کاملا متفاوت و جداگانه تبدیل شده بود) به‌صورت جدی دنبال کرد.

بامداد جنوب از همان زمان که مقارن با آغاز به‌کار اولین روزنامه استان بوشهر بود، گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعددی را تهیه و به چاپ رساند و در خلال آن، از تناقض‌گویی‌های مسوولان در قبال این پروژه پرده برداشت. تناقض‌هایی که نشان می‌داد عزم راسخی برای شروع به‌کار این دو پروژه در شهرستان‌های گناوه و دشتستان وجود ندارد.
آخرین باری که در رسانه‌ها از ماجرای پتروشیمی دشتستان گناوه سخن به میان آمد، به درگیری‌های لفظی استاندار و نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد که این دو مسوول، زمین محل اجرای پروژه در شهرستان دشتستان را به‌عنوان سوژه خود انتخاب کرده بودند و از گفته‌ها پیدا بود که ظاهرا زمین این پتروشیمی گم شده است!
اما پیشتر از آن، تقریبا حدود یک سال پیش و اوایل ماه مبارک رمضان، سیدمهدی موسوی‌نژاد خبر از کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی دشتستان تا پیش از عید فطر داد که این اتفاق هرگز نیفتاد و معلوم نشد دلیل آن چه بوده است.
حالا چندماهی است که دیگر هیچ خبری از پتروشیمی نیست و معلوم نیست آیا زمینی که برای آن انتخاب شده بود و یکی از مسوولان شرکت سرمایه‌گذار – صندوق بازنشستگی وزارت نفت – به بامداد جنوب گفته بود که مذاکرات آن نهایی شده است، بالاخره از صاحب زمین خریداری شد یا نه؟

از سوی دیگر، منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با هدف ساخت چند واحد پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در نزدیکی شهر دیلم در حال تجهیز است و به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، متقاضیان زیادی نیز برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد و تا یکی دو ماه آینده واگذاری زمین‌های آن آغاز خواهد شد. این منطقه با توجه به جذابیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران دارد، به‌عنوان رقیبی برای دو پتروشیمی گناوه و دشتستان شناخته می‌شود. ظاهرا وزارت نفت نیز با تامین خوراک مورد نیاز واحدهایی که در منطقه ویژه دیلم سرمایه‌گذاری خواهند کرد، موافقت کرده است و این در حالی است که حتی در اوج پیگیری‌های مسوولان استان در ماجرای پتروشیمی دشتستان، حرفی از محل دقیق خوراک این پتروشیمی به میان نیامده بود.
به نظر می‌رسد، نماینده شهرستان دشتستان که در انتخابات هفتم اسفند حتی تائید صلاحیت نیز نشد و چند روز دیگر برای آخرین‌بار بر روی صندلی‌های سبز مجلس هفتم می‌نشیند، دیگر انگیزه‌ و قدرتی برای ادامه پیگیری‌هایش نداشته باشد. استاندار بوشهر نیز که گفته می‌شد تلاشی برای به‌ثمر رساندن این پروژه داشته است، احتمالا فرصتی برای این کار نخواهد داشت و حالا باید دید چه کسی آغاز کننده دوباره پیگیری‌ها برای کلنگ‌زنی دو پتروشیمی مذکور خواهد بود؟

پروژه‌ای که گرچه نقدهای زیادی بر آن وجود دارد و به‌لحاظ زیست‌محیطی مخاطرات زیادی را به محیط پیرامونی وارد می‌کند اما به‌ هر حال، به‌نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌های وزارت نفت برای آغاز عملیات اجرائی پارس شمالی، آینده استان بوشهر بسیار بیشتر از اکنون درگیر صنعت نفت و صنایع پایین‌دستی آن خواهد شد و مناطقی از این استان که پای صنعت نفت تاکنون به آنجا باز نشده است، بالاخره میزبان این صنعت خواهند شد؛ حتی اگر بهترین زمین‌های کشاورزی استان باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: