bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
با وجود هزینه‌های گزاف ساخت؛
فرماندار دشتستان خبر از جانمایی پتروشیمی دشتستان در منطقه از پیش گفته شده را به رسانه‌ها اطلاع داد تا اختلافات میان نماینده پیشین دشتستان در مجلس شورای اسلامی و نماینده ارشد دولت در استان بر سر این پتروشیمی بیش از پیش نمایان شود.
بامدادجنوب- عبدلله محمدعلی‌پور: پایان یافتن مجلس نهم به‌نظر می‌رسد علاوه بر تغییر نمایندگان، برای استان بوشهر و به‌خصوص شهرستان دشتستان دستاورد ویژه‌ای داشته‌ است. درست یک روز پس از خاتمه مجلس نهم شورای اسلامی، فرماندار دشتستان خبر از جانمایی پتروشیمی دشتستان در منطقه از پیش گفته شده را به رسانه‌ها اطلاع داد تا اختلافات میان نماینده پیشین دشتستان در مجلس شورای اسلامی و نماینده ارشد دولت در استان بر سر این پتروشیمی بیش از پیش نمایان شود.
ما در گزارش‌های بامداد جنوب از این اختلافات سخن گفته بودیم و البته اواسط سال گذشته ماجرای گم شدن زمین پتروشیمی دشتستان، کشمکش‌ها این دو را به‌خوبی عیان کرده بود.
حالا به‌نظر می‌رسد که خالی شدن دست سیدمهدی موسوی‌نژاد از قدرت، اختیار عمل در این پروژه مهم را به‌دست استاندار داده است تا نشان دهد آنقدرها هم به توسعه شهرستان زادگاهش بی‌تفاوت نیست. برای این‌منظور، استاندار می‌تواند روی کمک‌های نماینده جدید دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز حساب ویژه‌ای باز کند چرا‌که به گفته محمدباقر سعادت، استاندار بوشهر برای رسیدن او به صندلی‌های سبز مجلس زحمات زیادی کشیده است و تلاش برای راه افتادن پتروشیمی دشتستان می‌تواند بخشی از زحمات استاندار جوان بوشهر را جبران کند.
کمتر از یک هفته پیش بامداد جنوب در گزارشی با عنوان «پتروشیمی دشتستان به کما رفت» احتمال داده بود که به‌دلیل اتمام دوره نمایندگی سیدمهدی موسوی‌نژاد که گفته بود برای یافتن سرمایه‌گذار این پروژه حتی به چین هم سفر کرده است، برای مدتی نامشخص فعالیت‌های مرتبط با این پتروشیمی متوقف بماند.

بی‌اطلاعی عجیب فرماندار!
حالا و در حالی که کمتر از یک هفته از این گزارش می‌گذرد، فرماندار دشتستان در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی روند اجرای این پتروشیمی در برازجان برگزار شده بود، از اجرای طرح مجتمع پتروشیمی دشتستان خبر داد و گفت: برای ساخت مجتمع پتروشیمی دشتستان صد هکتار زمین بین سه بخش شبانکاره، آب‌پخش و سعدآباد تعیین شده است و به‌زودی عملیاتی اجرائی پتروشیمی دشتستان آغاز خواهد شد.
وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این‌که آیا زمین‌های مورد نظر نیز خریداری شده‌اند یا خیر، افزود: تنها اطلاعی که به بنده داده‌اند در مورد جانمایی این پروژه است اما روز شنبه با نماینده شرکت سرمایه‌گذار در فرمانداری دشتستان جلسه‌ای خواهم داشت که در این مورد خواهم پرسید.
با وجود بی‌اطلاعی فرماندار دشتستان، گفت‌وگوی بامداد جنوب با چند نفر از فروشندگان زمین‌های پتروشیمی دشتستان بیانگر این است که صد هکتار زمین مورد نظر از طریق مذاکره نماینده شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگان شرکت نفت و با نظارت بخشدار آبپخش، به قیمت‌های مناسب و معقولی خریداری شده‌اند.

زمین‌ها با قیمت منصفانه خریداری شدند
یکی از اهالی منطقه که بیش از 15 هکتار از زمین‌های کشاورزی‌اش را برای پروژه پتروشیمی دشتستان فروخته است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، گفت: آن‌طور که از سایر افراد پرس‌وجو کرده‌ام، نماینده شرکت پتروشیمی دشتستان زمین‌ها را به قیمت هر متر مربع 10 هزار تا 17 هزار تومان از مردم خریده‌اند که تقریبا با قیمت‌های معقول و عادی منطقه برابر است، البته اصرارهای فروشنده برای دریافت بهای بیشتر راه به جایی نبرده و مقاومت خریداران جواب داده است.
وی در خصوص طرف قرارداد و در واقع خریدار زمین کشاورزی بیان کرد: قراردادهای امضا شده با نام شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگان شرکت نفت بوده و چک‌هایی هم که به مردم پرداخت شده‌اند، آرم شرکت نفت داشته‌اند و مُهر این شرکت بر روی چک‌ها بوده است. ضمن این‌که پیش از عقد قرارداد جلسه مشترکی با بخشدار آب‌پخش داشتیم و مردانلو در جریان کامل اتفاقات بوده است.

مسوولان شفاف‌سازی کنند
گرچه مسوولان هنوز اطلاعات دقیقی در مورد خرید زمین‌ برای پتروشیمی دشتستان ارائه نداده‌اند و این انتظار در افکار عمومی برای شفاف کردن چنین رخدادهای مالی وجود دارد اما بررسی‌های بامداد جنوب نشان می‌دهد که هرگونه شائبه فساد مالی و زمین‌خواری در این پروژه منتفی است. نکته مثبت دیگری که در مورد خرید اراضی کشاورزی وجود دارد این است که قیمت‌های فروش مردم به پتروشیمی هم پایین بوده و درخواست‌های عجیب و غریب برای قیمت‌های کذایی، مانند آنچه که در عسلویه شاهد بودیم، اتفاق نیفتاده است.

نقدها همچنان وجود دارند
با این‌حال، ما همچنان معتقد هستیم که بر این پروژه نقدهایی وجود دارد. در مورد مکان این پروژه همچنان این سوال وجود دارد که چرا پتروشیمی را در زمین‌های کاملا لم‌یزرع دشتستان که زمین‌های آن دولتی است و اتفاقا فاصله کمتری هم با جزیره خارگ، که مبدا خوراک این پتروشیمی است، برنامه‌ریزی نکرده‌اند.
همچنین محل تامین آب و برق مورد نیاز این پروژه نیز همچنان مبهم است، چراکه پتروشیمی با مقیاس پتروشیمی دشتستان نیازمند نیروگاه برقی به ظرفیت 40 مگاوات است که تهیه آن نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد.
مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌های پتروشیمی‌ها هم موضوع دیگری است که پیش از تائید ساخت، باید به‌طور دقیق از سوی ارزیابان مورد بررسی قرار گیرد. آلودگی‌های هوا، آب و زمین‌های کشاورزی از جمله دغدغه‌های دوستداران محیط زیست استان در مورد همه پروژه‌های نفتی استان است.
سوال دیگری که در مورد پتروشیمی دشتستان وجود دارد، این است که آیا هزینه سرمایه‌گذاری این طرح، در مقابل اشتغالی که برای شهرستان و استان ایجاد می‌کند، همخوانی دارد؟ آیا هیچ‌‌یک از مسوولان محترم محاسبه کرده‌اند که با یک میلیارد یورو (یک‌چهارم مبلغی که قرار است برای ساخت هر دو پتروشیمی گناوه و دشتستان سرمایه‌گذاری شود) چه تحولی را می‌توان در کشاورزی و دامداری شهرستان دشتستان به‌وجود آورد و چه میزان اشتغال‌زایی و درآمدزایی ایجاد کرد؟

بر اساس گفته‌های روز پنجشنبه استاندار بوشهر،‌ این طرح پس از اتمام مراحل ساخت و رسیدن به مرحله بهره‌برداری، به‌صورت پایدار فرصت اشتغال برای 200 نفر ایجاد می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه صد میلیون یورو است. این عدد بیانگر آن است که در این طرح، برای ایجاد اشتغال به ازای هر نفر‌ حدود 500 هزار یورو یا یک میلیارد و 850 میلیون تومان هزینه خواهد شد، ‌رقمی که شاید باور کردنی نباشد اما واقعی است.
به‌هر حال، ما هم امیدوار هستیم بررسی‌های منصفانه و به‌دور از غرض‌ورزی بازرسان محیط زیست نشان دهد که ساخت پتروشیمی دشتستان در محدوده تعیین شده، هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و نسل‌های آینده به‌خاطر ترجیح منافع آنی بر منافع بلندمدت ما
 را سرزنش نخواهند کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: