bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
نبایدهایی در مورد اشتغال بوشهری‌ها در پارس جنوبی؛
اشتغال در عسلویه، قلب تپنده صنعت ایران در روزهای رکود، برای همه جوانان این مرز و بوم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلیپور: اشتغال در عسلویه، قلب تپنده صنعت ایران در روزهای رکود، برای همه جوانان این مرز و بوم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. چه جوانانی که تحصیل‌کرده هستند و چه جوانانی که به همان مقطع دیپلم بسنده کرده‌اند. کافی است به جمع این جوانان وارد شوید تا از حرف دل آنها و ناامیدی‌هایشان که ناشی از تبعیض و بی‌عدالتی است، سر در بیاورید. خواه این جمع حقیقی باشد، خواه مجازی.
آن سوی ماجرا اما کسانی هستند که از خان‌های هفت‌گانه ورود به شرکت‌های پارس جنوبی رد شده‌اند و حالا به جوانان هم استانی‌شان فکر می‌کنند و دوست دارند آنها نیز به شغلی آبرومند برسند. برخی از این افراد در جایگاه‌های مختلف شغلی و با سابقه‌های کاری متفاوت در حال حاضر تمام تلاش خود را انجام می‌دهند و از تمام ظرفیت‌های مجازی و حقیقی بهره می‌گیرند.
هادی بحرینی یکی از این افراد است که در پارس جنوبی در بخش تعمیرات و نگهداری مشغول به کار است. او در گفت‌وگویی با بامداد جنوب از تجربیات خود و دوستانش در زمینه کاریابی برای جوانان استان گفته است. این فعال اقتصادی و اجتماعی از بی‌کفایتی برخی از مدیران استان، معامله‌گری با حق اشتغال بومی‌ها و دلایل اجرا نشدن قانون جذب 50 درصدی نیروهای بومی در سال‌های گذشته سخن رانده است.
برخی مسوولان استان هیچ عزمی برای اشتغال ندارند
بحرینی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل اشتغال جوانان استان که متقاضی اشتغال در پارس جنوبی هستند چیست، گفت: مشکل اشتغال در کل کشور وجود دارد که علت آن رکود است. اما در استان ما، برای اشتغال بخشی از افراد جویای کار می‌توان به عسلویه نگاه کرد اما متاسفانه هیچ عزم و دغدغه‌ای از طرف مسوولان برای اشتغال جوانان وجود ندارد.
وی با اشاره به وجود قوانین و مقررات کافی برای استخدام بومی‌ها افزود: برای برخی از مسوولان ما اشتغال بومی‌ها در اولویت آخر قرار دارد چون موضوع اشتغال هیچ نمود ظاهری و بیرونی برای آنها ندارد در حالی که ساختن یک پارک را همه می‌بینند و تحسین می‌کنند. البته نباید منکر زحمات برخی مدیران لایق نیز بود.
این متخصص بومی ادامه داد: برخی از پتروشیمی‌ها را می‌بینیم که نیروی کار به‌صورت قراردادی می‌گیرند اما بخش اعظم آنها غیربومی هستند اما از سوی مسوولان هیچ دغدغه و پیگیری در این مورد دیده نمی‌شود. این اتفاق گاهی در استخدام‌های رسمی نیز رخ می‌دهد؛ به‌عنوان نمونه آزمون استخدامی پتروشیمی انتخاب را عرض می‌کنم. ابتدا قرار بود این آزمون در عسلویه برگزار شود، سپس گفته شد که آزمون استخدامی در اصفهان برگزار می‌شود و برای بومی‌ها هم سهمیه‌ استخدامی لحاظ نخواهد شد. بعد از این ماجرا قرار شد یک آزمون در اسفندماه 94 در عسلویه برگزار شود که با گذشت بیش از دو ماه هنوز خبری از آن نیست. در این میان استانداری هیچ نقشی ایفا نکرد و سکوت کرده بود.
وی با اشاره به انگیزه‌های خود و سایر افراد علاقه‌مند به اشتغال جوانان استان در عسلویه، بیان کرد: دیدن چنین اتفاقاتی به‌علاوه مراجعه اقوام، دوستان و خویشان به همه شاغلان پارس جنوبی برای پیدا کردن یک شغل در عسلویه، تعدادی از نیروهای بومی شاغل منطقه ویژه پارس را بر آن داشت که به‌صورت داوطلبانه و برای رضای خدا و بدون هیچ چشم داشتی، فرصت‌های شغلی را به هم استانی‌ها اطلاع‌رسانی کنند و پیگیر اشتغال بومی‌ها باشند که در همین راستا نیز یک کمپین ایجاد شده و به کارجویان هم‌استانی مشاوره می‌دهد.
بحرینی با بیان این‌که کمپین اشتغال بومی‌ها در مدت کوتاه فعالیت خود و با رایزنی و معرفی کارجویان، موفق به کاریابی برای شش جوان هم استانی شده است، تصریح کرد: هدف از تشکیل کمپین این بود که وقتی مسوولان کاری نمی‌کنند، ما به نوبه خود هر کاری از دستمان بر می‌آید برای هم‌شهریان‌مان بکنیم و اگر در شرکت‌هایی که شاغل هستیم یا ارتباط داریم فرصت شغلی وجود داشت خودمان نیرو معرفی و برای استخدام شدن آنها تلاش و پیگیری کنیم. در این مدت افرادی با مدرک فوق لیسانس یا دانشجوی دکتری مراجعه کرده و گفته‌اند که به‌دلیل مشکلات مالی، به نگهبانی و انبارداری هم راضی شده‌اند که این موضوع واقعا ناراحت کننده است.
می‌گویند نیروی تحصیل‌کرده ندارید
این فعال صنعت نفت و گاز کشور درباره پیگیری‌های شخصی خود نیز گفت: به‌عنوان یک بوشهری، بارها با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس و مسوول دفتر وی رایزنی کرده‌ام تا نشستی با حضور بومی‌های صاحب منصب یا بومی‌های شاغل در پارس جنوبی تشکیل شود و برای حل مشکل اشتغال بومی‌ها هم‌اندیشی صورت بگیرد اما با وجود این‌که مدیریت منطقه ویژه ابراز تمایل و همکاری کرده بود، همکاری لازم از سوی شرکت‌ها صورت نگرفت.
وی با اشاره به دیدگاه‌ افراد غیربومی در مورد جوانان استان یادآور شد: اولین مطلبی که در مقابل پیگیری و درخواست ما برای به‌کارگیری جوانان استان، از سوی غیربومی‌ها گفته می‌شود این است که شما نیروی تحصیل‌کرده ندارید، حتی یکی از مسوولان وزارت نفت در یک نمایشگاه در تهران همین موضوع را عنوان کرد که من به او گفتم در زمان کوتاهی می‌توانم لیست بلند و بالایی از تحصیل‌کردگان جوان فوق لیسانس به بالا را که در دانشگاه‌های برتر کشور درس خوانده‌اند به شما بدهم.
فقط قانون اجرا شود، کافی است
بحرینی در پاسخ به این سوال که به‌نظر شما مسوولان منطقه ویژه چه نقشی در اشتغال جوانان دارند، خاطرنشان کرد: اولین انتظاری که از مسوولان می‌رود این است که به وظایف قانونی خود عمل کنند و به آنچه در متن قانون گفته شده پایبند باشند. ما قانون‌های خیلی خوبی مانند قانون موسوم به 50 درصدی برای اشتغال بومی‌ها داریم اما اگر در عسلویه یک آمار بگیرید، به‌ جرات کمتر از 20 درصد بومی هستند و بخش زیادی از همین 20 درصد هم در سمت‌های پایین مشغول به کار هستند. دلیل آن هم خودخواهی برخی مدیران نالایق در سطوح پایینی و میانی است.
این فرد شاغل در عسلویه با بیان این‌که کاریابی در پارس جنوبی به یک بده‌بستان تبدیل شده است، افزود: این امر به‌گونه‌ای است که اگر شرکتی بخواهد 50 نفر نیرو استخدام کند و بخواهد از نیروهای غیربومی استفاده کند، برخی از افراد در اداره اشتغال دارند که با شرکت معامله می‌کنند. آنها در ازای استخدام پنج شش نفر از اقوام و آشنایان خود، مجوز استخدام 50 نفر غیربومی را صادر می‌کند و حق متقاضیان غیربومی را زیر پا می‌گذارد.
نقش کارجویان هم استانی برای یافتن شغل
بحرینی به نقش متقاضیان اشتغال در پارس جنوبی نیز اشاره کرد و افزود: کارجویان هم در یافتن شغل نقش دارند. آنها باید سطح انتظارات خود را کاهش دهند و انتظار نداشته باشند در بدو ورود صاحب پست شوند و حقوق‌های بالا دریافت کنند. کارجویان می‌توانند از کارهای فنی شروع کنند که تجربه خوبی به همراه دارد. به‌علاوه دانش‌آموختگان دانشگاه به‌طور معمول دانش و مهارت کافی نداشته و نیاز به تقویت مهارت‌ها دارند. آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و زبان انگلیسی لازمه یافتن کار است و در کنار آن پیگیری و خستگی‌ناپذیری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در کمپینی که در فضای مجازی ایجاد شده است، آنچه بیش از همه در مورد نیروهای بومی به چشم می‌آید، ناامیدی کارجویان است که شاید هم حق داشته باشند. اما در عین حال، همین افراد توقع زیاد و اعتماد به نفس پایینی دارند. 
چرا قانون 50 درصد اشتغال بومی اجرا نمی‌شود؟
وی در پاسخ به این سوال که چرا قانون 50 درصد اشتغال بومی‌ها تاکنون به‌خوبی اجرا نشده است، تصریح کرد: مسوولان مهم‌ترین وظیفه و نقش را در اجرای این قانون داشته‌اند که تاکنون تلاش آنها به نتیجه نرسیده است. با این‌حال این به معنای آن نیست که مسوولان نمی‌خواهند کاری کنند یا این‌که فاسد هستند. بلکه مسوولانی که وظیفه اجرای قوانین را به‌عهده دارند معمولا توان مقابله با فشارهای رده‌های بالا را ندارند و مسلم است که رده‌های بالای مدیریتی به بومی بودن یا نبودن نیروها اهمیتی نمی‌دهند.
بحرینی ادامه داد: برخی مواقع در منطقه ویژه نیروهای غیربومی قوی در اداره اشتغال داشته‌ایم که با وجود دغدغه کمتری که نسبت به اشتغال جوانان بوشهری داشته‌اند،  قانون 50 درصدی را به‌خوبی به نفع نیروهای بومی اجرا کرده‌اند.
استاندار هیچ تلاشی برای اشتغال جوانان نکرد
این فعال صنعتی با اشاره به نقش استاندار در پیگیری اشتغال بومی‌ها گفت: استاندار، عالی‌ترین مقام اجرائی دولت در استان است و در واقع زمامدار استان است و همه چیز زیر نظر اوست. استاندار می‌تواند رایزنی کند، لابی‌گری کند، مذاکره انجام دهد و به‌طور کلی نقشی بسیار پررنگ‌تر از مسوولان منطقه ویژه ایفا کند.
وی افزود: متاسفانه عالی‌ترین مقام دولتی در استان در بحث اشتغال جوانان بوشهری در عسلویه هیچ چیزی برای عرضه نداشته و حتی تلاشی هم در این زمینه انجام نداده است. به‌عنوان نمونه در موضوع استخدام پتروشیمی انتخاب، هیچ واکنشی از سوی استاندار صورت نگرفت و این ماجرا به دست فراموشی سپرده شد.
بحرینی با بیان این‌که بخشی از مسوولیت تیم استانداری همین موضوع اشتغال است، خاطرنشان کرد: حالا این مسوولان باید بیایند و گزارش دهند که چقدر در این‌باره تلاش کرده‌اند و از این تلاش به چه نتایجی رسیده‌اند. در حال حاضر مسوولان استان نه گزارشی می‌دهند، نه ما اثری از تلاش می‌بینیم و نه این‌که در واقعیت چنین تلاشی صورت گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: