bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۵
نگاهی به نشست دانشجویان با رهبر انقلاب؛
رهبر انقلاب اسلامی عصر شنبه میزبان دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود، مهمانی که پنچ ساعت به طول انجامید و فرصتی مناسب را برای قشری که در همه امور پیش‌رو بوده، فراهم کرد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: آیت‌الله خامنه‌ای، مطالبه‌گری دانشجویان را بسیار با اهمیت دانست و اعلام کرد: برطرف کردن مشکلات کلان کشور بر عهده مسوولان عالی‌رتبه است. با این حال مطالبه‌گری دانشجویان اگر با مطالعه و اطلاعات دقیق و درست همراه باشد، قطعا زمینه‌ساز تلاش بیشتر مسوولان برای حل مشکلات خواهد بود.
رهبری با اشاره به سخن یکی از دانشجویان درباره تبعات منفی بیان حرف‌های مخالف حرف رهبری، تصریح کردند: بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری؛ نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود، صحبتی که با استقبال همه دانشجویان مواجه شد. سخنان محمدعلی کامفیروزی، فرزند شهید و دانشجوی دکترای حقوق جزای دانشگاه تهران نیز که حکایت از اعتماد به نفس بالای دانشجویان داشت نیز یکی از موضوعاتی بود که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.
سیدنوید کلهردی دانشجوی دانشگاه خوارزمی و دبیر انجمن علوم سیاسی، در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به دیدار دانشجویان با رهبری، یادآور شد: قشری که در حوزه‌ سیاسی دارای تفاوت‌هایی است و به اعتقاد من دانشجویان هستند. جنبش دانشجویی دارای تفاوت گسترده‌ای است؛ در عرصه سیاسی زمانی که دانشجو وارد یک فعالیتی می‌شود به این دلیل که دانشجویان نه سمتی دارند و نه میزی برای از دست دادن عموما خیلی صریح موضعه‌گیری می‌کنند. به‌نوعی که می‌توان گفت کسانی که همیشه در خط مقدم منتقدین و اصلاح گران حضور داشتند، دانشجویان بودند. 

کلهردی با بیان این‌که در میان مسوولان کشور شعار گفت‌وگو با دانشجویان به وفور مطرح می‌شود که بسیار خوب است، هرچند معمولا با آنها به صحبت نمی‌نشینند و نوع رابطه که برقرار می‌شود عموما مونولوگ است و نه دیالوگ موضوعی که خیلی خوشایند نیست.
اما این‌که رهبر انقلاب اسلامی هر ساله دیداری با دانشجویان ترتیب می‌دهند، دیداری که معمولا دو سه ساعت نیز به طول می‌انجامد خیلی خیلی خوب است. دیدار شنبه شب هم دیداری نسبتا طولانی بود و تا بعد از افطار هم ادامه پیدا کرد، به‌نظر من نشانه‌ خوبی است. با این حال ای کاش اجازه می‌دادند دانشجویان از طیف‌های مختلف پشت تریبون آمده و صحبت کنند، ظاهرا از هم‌فکران ما فقط به آقای کامفیروزی اجازه صحبت داده بودند. با این حال سخنرانی رهبر انقلاب که اعلام کردند «من موافق نیستم در خیابان و جای دیگر علیه برجام تجمع صورت گیرد سالنی بگیرند مهمان دعوت کنید و با استدلال نقد و یا تعریف کنید» برای ما مهم بود و همچنین این‌که بار دیگر اعلام کردند« از من انتقاد شود مشکلی ندارم» خیلی مهم بود.
وی سخنان کامفیروزی را یکی از رویدادهای خوب این نشست قلمداد کرده و تصریح کرد: او توانست آنچه که ما می‌خواستیم را عنوان کند، رهبری نیز با حوصله پاسخ های خوبی ارائه کردند. وی دیدارهای اینچنینی را اتفاقی خوبی و لازم دانست و گفت: وزارت علوم نیز رویکردی متفاوت در پیش گرفته است، چراکه در طول چند هفته گذشته  برای اولین‌بار‌ توانستیم با معاون وزیر دیدار و گفت‌وگو کنیم و از مسائل دانشگاه و دانشجویان سخن بگوییم. 

کلهردی در ادامه با بیان این‌که در مجموع می‌توان گفت فضا بازتر شده است‌ اما هنوز کافی نیست، افزود: متاسفانه برخی رسانه‌ها در نشست دیروز کم لطفی کردند، مثل خبرگزاری فارس که به دور از اخلاق رسانه‌ای تنها سخنان یک طیف خاص را منتشر کرد و صحبت‌های کامفیروزی را پوشش نداد. 
حسین صداقت دانشجوی دانشگاه خلیج فارس و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: اولین نکته‌ای که در دیدار رهبری با دانشجویان به چشم می‌آمد، این بود که گزینش سخنرانان بازنمای همه سلایق و تفکرات در دانشگاه‌ها نبود. اختصاص تریبون به اتحادیه‌های دانشجوئی که به‌نظر می‌رسد یک صدا از چند بلندگو هستند و نبودن تشکل‌های دانشجوئی منتقد و مستقل که به دلایل گوناگونی عضو اتحادیه‌ها نیستند اما بخش بزرگی از بدنه دانشجوئی کشور را نمایندگی می‌کنند، چندان منصفانه و عادلانه به‌نظر نمی‌رسید.

صداقت نکته مهم این نشست را سخنان انتقادی و صریح  نماینده نشریات دانشجوئی کشور، محمدعلی کامفیروزی ارزیابی کرد که ضمن انتقاد از وضعیت موجود، با شکستن جو حاکم بر جلسات این‌چنینی دغدغه‌های خود را که به‌نظر بنده دغدغه بخش بزرگی از بدنه دانشجویی اصلاح‌طلب کشور بود، مطرح کرد، موضوعی که باوجود انعکاس آن در بیشتر خبرگزاری‌ها، بازخورد گسترده‌ای در میان دانشجویان و شبکه‌های اجتماعی داشت.
این فعال دانشجوی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد سنت گفت‌وگوی مستقیم با رهبری و انتقال انتقادات دلسوزانه از سوی بدنه اصلاح‌طلب دانشجویی فراهم شده است. امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد حضور طیف‌های مختلف و گزینش عادلانه از میان آنان باشیم تا ان‌شاءلله صدا و دغدغه‌های همه سلایق امکان بیان و شنیده شدن، پیدا کند.
حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نیز در ارتباط با دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب، گفت: برای فعالین دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین دیدار طی یک سال، دیدار با رهبری است. فعالین دانشجویی نیز در دیداری صمیمانه با مقام معظم رهبری توانستند در آزادانه‌ترین حالت نظرات خود را بیان کنند. 
این فعال دانشجویی تصریح کرد: رهبر انقلاب نیز نکاتی را به تشکل‌ها و مسوولان تذکرد دادند که از جمله مهمترین آنها توجه بیشتر به تشکل‌های انقلابی نسبت به دیگر تشکل‌های موجود در دانشگاه بوده است. ایشان حمایت همه‌جانبه از تشکل‌های انقلابی را از جمله وظایف مسوولان دانستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: