bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
چه انتظاری باید از شورای شهر داشته باشیم
همه کسانی که با شورا‌های شهر و روستا سر و کار دارند و یا حتی برای دریافت مجوز احداث یک کیوسک، به این پارلمان شهری مراجعه کرده‌اند، اعتراف می‌کنند، نهادی که با این نام در حال حاضر برپا شده با آنچه در قانون اساسی آمده است، فاصله زیادی دارد...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
همه کسانی که با شورا‌های شهر و روستا سر و کار دارند و یا حتی برای دریافت مجوز احداث یک کیوسک، به این پارلمان شهری مراجعه کرده‌اند، اعتراف می‌کنند، نهادی که با این نام در حال حاضر برپا شده با آنچه در قانون اساسی آمده است، فاصله زیادی دارد هر چند که قانون گذاران ظرفیت بسیار بالایی برای این نهاد در قانون اساسی دیده‌اند، با این حال شرایط کنونی به‌خصوص در شهر‌های بزرگ استان نشان می‌دهد که توان و ظرفیت این نهاد به‌خوبی به‌کار گرفته نشده است. مسوولان نیز به جای این‌که به‌سوی آرمان‌های قانون اساسی پیش بروند و با توسعه اختیارات شوراها به آنچه مطلوب قانون اساسی است برسند، سعی دارند با اعمال قدرت و نفوذ، آنچه را که خود می‌خواهند پیاده کنند. بدیهی است ماندن و درجا زدن این نهاد با وضعیت کنونی، این باور را به وجود می‌آورد که واقعیت این نهاد چیزی بیش از این نیست و حتی باید از اعمال قدرت نظیر آنچه که در برخی از شوراهای شهر استان رخ می‌دهد، خوشحال و شادمان باشیم!

رویدادهای اخیر که پیرامون شوراهای شهر برازجان، آب‌پخش، گناوه و اهرم رخ داده نگارنده را بر آن داشت تا یک سوال مهم و البته ابتدایی را با چند تن از مخاطبان‌مان مطرح کرده و منتشر کنیم، عنوان این سوال که «به‌طور کلی ما چه انتظاری باید از این پارلمان مدنی شهری داشته باشیم؟»
سیامک برازجانی از فعالان مدنی و رسانه‌ای در پاسخ به سوال مطرح شده، گفت: در ابتدا قبل از این‌که از انتظاراتمان سخن بگویم، باید این نکته را یادآوری کنم که ما می‌بایست نماینده‌ای را انتخاب کنیم که به جای عکس سلفی با شهردار گرفتن و قربان صدقه رفتن، نظارت به عملکرد شهردار را در اولویت تمام کارهای خود  قرار دهد 
برازجانی در ادامه تصریح کرد: با انتخاب گروهی، خانوادگی و قبیله‌ای هرگز به توسعه متوازن و علم بنیان نخواهیم رسید.
وی پیرامون این‌که چه انتظاری باید از شورای شهر داشته باشیم، گفت: شوراهای شهر و روستا دو کار عمده بر عهده‌شان است؛ یک نظارت  بر مدیریت  شهری، دوم انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری باید همه روزه و همه ساعته باشد. برهمین اساس می‌توان گفت، کسانی باید راهی شورای شهر شوند که  این دو شاخص مهم را داشته باشند .
برازجانی این نکته را هم یادآوری کرد که اعضای شورا برای نظارت دقیق باید قانون را از بر باشند و آن را به‌خوبی بشناسند. در بحث مدیریت نیز باید الفبای مدیریت را آموخته باشند و با گرفتن مشاور متخصص امور شهری نظارت صحیحی بر عملکرد شهردار داشته باشند. اما متاسفانه  تا به امروز رصد عملکرد‌ برخی از شوراها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بعد نظارتی شورا خصوصا در شهر‌های بزرگ تعطیل شده است، چراکه نظارت‌ها به جای این‌که تخصصی باشد، سلیقه‌ای است.

مختار پزشک یکی دیگر از فعالان مدنی و رسانه‌ای نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: متاسفانه مشکل عمده‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که نه تعریف صحیحی از این پارلمان وجود دارد و نه قانون شورا به‌خوبی مطالعه می‌شود. با این حال باید بگویم که ساختار این پارلمان شهری به چهار فرایند وابسته است، یک سیاست‌گذاری، دو برنامه‌ریزی، سه قانون‌گذاری و چهارم نظارتی که توام با پیگیری باشد. حال این چهار فرایند به چه معنی هستند و چه مفهومی دارند؛ سیاست‌گذاری عبارت از تدوین برنامه مدون جهت جذب اعتبار؛ برنامه‌ریزی باید بر مبنایی باشد که بتوانیم شهر را به پنج قسمت شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی تقسیم کنیم و اعتبارات عمرانی و سرانه مردم را بدون این‌که حق شهروندی ضایع شود، هزینه کنیم.
پزشک پیرامون انتخاب افراد برای حضور در شورای شهر، تصریح کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که  چه شخصیتی را به‌عنوان وکیل خود راهی شورا می‌کنند. نماینده ما باید در جهت  احقاق حق مردم گام بردارد و درهمه جای شهر باشد و همچنین بتواند با شجاعت و قاطعیت مسائل شهری را پیگیری کند. بر حسب تحقیقات و عملکرد افراد در گذشته در سطح شهر و همچنین عملکرد شخصی و شخصیت درونی و برونی به کاندیدای احتمالی رای دهیم نه این‌که بر حسب احساسات و دوستی و درخواست انتخاب کنیم. 
وی که ساکن خورموج است پیرامون وضعیت کنونی شورای شهر خورموج نیز گفت: شورای شهر خورموج  نسبت به بقیه شوراهای شهر استان آرامش بیشتری دارند، علت آن هم موفقیت در انجام برخی پروژه‌ها و رضایت نسبی مردم است با این حال عملکرد شورا آن‌طور که شایسته و بایسته مردم این شهر است نبوده.
برچسب ها: سیاسی ، شورا ، قانون
نام:
ایمیل:
* نظر: