bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
پاسخ‌های محکم ظریف به ادعاهای کریمی قدوسی؛
در میانه‌های نطق دوم مجلس شورای اسلامی بود که وزیر امور خارجه با همراهی قشقاوی وارد ساختمان سبزرنگ بهارستان شد تا طبق برنامه به سوالات کریمی قدوسی و پورابراهیمی پاسخ دهد.
در میانه‌های نطق دوم مجلس شورای اسلامی بود که وزیر امور خارجه با همراهی قشقاوی وارد ساختمان سبزرنگ بهارستان شد تا طبق برنامه به سوالات کریمی قدوسی و پورابراهیمی پاسخ دهد. 
با وجود این‌که برخی تندروی‌های نیروهای منتسب به اصولگرایان برخی از سفارتخانه‌ها را به تعطیلی کشانده اما محمدرضا پورابراهیمی نماینده اصولگرای مجلس دهم سوال خود را درباره عدم فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی مطرح کرد.
محمدجواد ظریف در پاسخ به پورابراهیمی توضیح داد که وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را به‌عنوان مددکار پیشرفت اقتصادی تعریف کرده و به این منظور تلاش کرده فرهنگ سازمانی خود را از دستگاه سیاسی به دستگاهی جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور تغییر ‌دهد. محور عمده سفرهای وزارت امور خارجه نیز اقتصاد است و سعی بر این است که امکان یک‌کاسه شدن فعالیت‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شود.
 توضیحات مقدماتی پورابراهیمی را قانع نکرد و هرچند در صحبت‌های خود دچار یک اشتباه کلامی نیز شد و زمانی که از امریکا صحبت می‌کرد گفت «آقای کلینتون» نامزد انتخابات شده‌اند. او بعد از چند جمله اشتباه فاحش خود را تصحیح کرد و با مثال‌هایی از دیپلماسی اقتصادی در امریکا، هند و انگلیس تاکید کرد که ساختار درونی وزارت امور خارجه باید تغییر کند.

با این حال پورابراهیمی فرصتی سه ماهه به ظریف داد تا گزارش خود را در این زمینه ارائه دهد اما به‌دلیل این‌که زمان صحبت وزیر امور خارجه از نظر آیین‌نامه مجلس به پایان رسیده بود ظریف در دست‌نوشته‌ای که در اختیار مطهری قرار داد اعلام کرد آمادگی دارد که دغدغه‌های مجلس را برطرف کند.
پس از این‌که پورابراهیمی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر به‌صورت مشروط قانع شده است، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا در جایگاه سخنرانان قرار گرفت تا سه سوال را از طرف جواد کریمی قدوسی مطرح کند. سوال اول درباره این بود که چرا وزارت امور خارجه گزارش سه‌ماهه برجام را به دور از واقعیت‌ها ارائه کرده است؟ سوال دوم این بود که چرا وزیر امور خارجه در رسانه‌های غربی با برگزاری نمایشگاه مربوط به افسانه هولوکاست مخالفت می‌کند و سوال سوم نیز در رابطه با تغییر معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در شرایط حساس منطقه‌ای بود.
که با پاسخ‌های مقدماتی روبه‌رو شد. سپس کریمی قدوسی در فرصت 30 دقیقه‌ای که در اختیار داشت به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و مدعی شد در مذاکرات از ۱۲ خط قرمز عبور شد و ۲۷ شرط رهبری و شورای عالی امنیت ملی و نظام نیز زیر پا گذاشته شد. شما با دیپلماسی لبخند و روی ویلچر نشستن و کنار دریاچه قدم زدن شرایط و خطوط قرمز را نادیده گرفتید که این خطا و اشتباه بود و ملت ایران به‌عنوان ملتی شد که ناچار به مذاکره شد.

این نماینده اصولگرا در ادامه با بیان این‌که ظریف ملت ایران را نامحرم فرض کرده است، تصریح کرد: آقای ظریف شما همه چیز را محرمانه تلقی کردید و راه رفته و تجربه مذاکرات گذشته را فراموش نکردید و از گذشته عبرت نگرفتید. در تیم مذاکره‌کننده عوامل نفوذی وجود داشت، افراد دوتابعیتی بودند. وقتی تیم مذاکره کاری می‌کرد، عناصر نفوذی همه چیز را به دشمن می‌گفتند. تیم مذاکره در حال برنامه‌ریزی بود اما «جیسون رضاییان‌»ها و «دری‌»ها همه چیز را به دشمن می‌گفتند و اطلاعات ما را به آنها لو می‌دادند.
پس از این صحبت‌ها ظریف، ‌وزیر همیشه خندان با ناراحتی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و صحبت‌های خود را در حالی که فریاد می‌کشید آغاز کرد و افزود بسیار متاسفم که آقای کریمی‌قدوسی از تریبون مجلس به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا وزیر خارجه کشور به منویات نظام عمل نمی‌کند! صحبت خصوصی آقای سرمدی و آقای امیرعبداللهیان را چه کسی شنیده است؟ به شما اجازه نمی‌دهم دروغ بگویید و به اعضای وزارت خارجه تهمت بزنید. شما چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید. برای منافع کوتاه‌نظرانه، وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید. بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

محمدجواد ظریف در ادامه با بیان این‌که هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: به شما هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند. امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند، سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به‌عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم. خوشحالم که مسوولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید براین که با قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد، اضافه کرد: همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تاکید کردیم که برجام فقط برای حل مساله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد، جمهوری اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتما فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی فعلا چنین تصمیمی را نگرفته‌ایم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

بسیاری از صحبت‌های وزیر با تائید نمایندگانی مواجه شد که احسنت‌گویان از مواضع او حمایت می‌کردند. بعد از پایان صحبت‌های ظریف تعداد زیادی از نمایندگان به نشانه تائید صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان به طرف او رفتند و با او مصافحه کردند. حتی نمایندگان زن نیز که معمولا در چنین مواردی واکنشی ندارند به سمت ظریف رفتند و با او صحبت کردند.
ازدحام نمایندگان در جلوی مجلس باعث اعتراض کریمی قدوسی شد که قصد داشت مسائل دیگری را مطرح کند. او به اظهارات خود در انتقاد از ظریف و برجام و سیاست‌های وزارت امور خارجه ادامه داد که این بار علی مطهری، که ریاست جلسه را برعهده داشت او خواست شعار ندهد و از وقت خود جهت طرح سوال‌هایش استفاده کند. در نهایت جلسه در حالی به پایان رسید که مجلس، قانع شدن از صحبت‌های وزیر را به رأی گذاشت و نمایندگان با رأیی قاطع اعلام کردند از توضیحات ظریف قانع شده‌اند 
نام:
ایمیل:
* نظر: