bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
نگاهی به سفر رییس جمهور به شرق آسیا؛
رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر پنچ روزه خود به شرق آسیا، ظهر جمعه ویتنام را به مقصد مالزی ترک کرد و در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی از جمله محمدجواد ظریف، محمود حجتی و ولی‌الله سیف، وارد فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور شد.
رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر پنچ روزه خود به شرق آسیا، ظهر جمعه ویتنام را به مقصد مالزی ترک کرد و در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی از جمله محمدجواد ظریف، محمود حجتی و ولی‌الله سیف، وارد فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور شد. سپس در کاخ نخست‌وزیری مالزی در شهر «پوتراجایا» از سوی نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر این کشور جنوب شرق آسیایی، مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگارانی که در منطقه حضور داشتند، در آیین استقبال حسن روحانی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و مالزی، نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و در نهایت عکس یادگاری گرفتند و پس از امضای دفتر یادبود از سوی رئیس‌جمهوری کشورمان، مذاکرات خصوصی آغاز شد.

گفتنی است ٩ ماه از اجرائي شدن برجام مي‌گذرد و ايران در مدت زمان کوتاه پس از رفع تنگناهاي تحريمي خود مي‌خواهد با بهره‌جويي از فرصت‌هاي پسابرجام روابطش با كشورهاي مختلف و از جمله کشورهایی جنوب‌شرق آسيا را توسعه دهد. در اين راستا، به‌نظر مي‌رسد شتاب ناكافي سير بهبود روابط ايران و كشورهاي جنوب‌شرقي آسيا در طول‌ سال‌هاي گذشته، در دولت يازدهم در حال جبران شدن است و تهران با برداشتن گام‌هايي جدي در حال توسعه مناسبات با كشورهاي اين منطقه است.
در همین حال رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون این سفر می‌گوید؛ سفر حسن روحانی‌، رئیس‌جمهوری به کشورهای جنوب شرق آسیا در راستای اجرای منویات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که باید نگاه به شرق داشته باشیم است. ضرورت دارد که ما به این موضوع اهمیت دهیم.
علی‌اکبر ولایتی در ادامه تصریح کرد: نگاه به شرق مستلزم توسعه روابط با کشورهای آسیایی است، از این رو دیدارهای انجام شده در این سفر ارزشمند است. سفر رئیس‌جمهوری به ویتنام با توجه به سابقه انقلابی آن و توسعه اقتصادی که داشته‌اند اهمیت دارد، همچنین سفر به مالزی هم به‌عنوان کشور مهم اسلامی و عضو مهم «آ‌س آن» قابل توجه است.

وی با بیان این‌که سفر اخیر رئیس جمهوری، حکایت از این دارد که سیاست خارجی ایران بر اساس رهنمودهای رهبری سیاستی فراگیر است که فقط منحصر به غرب نیست، تصریح کرد: با توجه به این‌که آینده دنیا بیش از غرب در آسیا رقم خواهد خورد، بنابراین زمینه‌سازی برای آینده روابط قاره‌ای بسیار مهم است.
از سوی دیگر مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در کولالامپور، نیز سفر رئیس‌جمهور به مالزی را گام ارزشمندی در مسیر تقویت و توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: این نخستین سفر روحانی در دوره ریاست جمهوری به مالزی است که بنا به شرایط روابط دو جانبه، تحولات منطقه‌ای و بحران‌های بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
سفیر کشورمان دیدار و رایزنی در سطح سران دو کشور را نشانگر اراده و عزم دو کشور مسلمان برای گسترش بیش از پیش مناسبات در حوزه‌های مختلف دانست و تمایل و عزم ایران و مالزی به افزایش حجم همکاری‌ها و هدف‌گذاری مناسبات برای یک دوره پیش رو را مورد تاکید قرار داد.
مرضیه افخم که با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر این‌که پسابرجام، فرصت‌های فراوانی را از منظر سیاسی، اقتصادی و تجاری برای شروع دوره‌ای جدید در مناسبات خارجی کشور فراهم کرده است، تصریح کرد: کشورهای منطقه شرق آسیا بسیار مشتاق و علاقمند به همکاری بیش از پیش با کشورمان هستند. در این میان جایگاه کشورهای آسیایی، به‌ویژه جنوب شرق آسیا در سیاست خارجی کشورمان همواره مورد توجه بوده است و ایران مصمم است پایه مناسبات راهبردی با این حوزه را تحکیم کند.
افخم فرصت گفت‌وگو و تبادل نظر در سطح عالی میان دو کشور، در خصوص بحران‌های جاری در جهان اسلام و همچنین بین المللی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: دو کشور ایران و مالزی مخالف افراطی‌گری و تروریسم بوده و نسبت به موضوعات و مسائل متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک و بسیار نزدیکی دارند. 

سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد، با توجه به مشترکات فراوان تاریخی، ادبی و دینی ایران و مالزی، روابط فیمابین دو دولت و نیز ملت‌های دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد.
گفتنی است که رئیس جمهور کشورمان در ادامه ‏سفر خود به منطقه آسیای جنوب شرقی پس از ترک مالزی برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا «ACD» راهی بانکوک پایتخت تایلند می‌شود تا در دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری‌های آسیا‎ (ACD) ‎که متشکل از 34 کشور ‏آسیایی است، شرکت کند.‌ روحانی ضمن سخنرانی در این اجلاس، مواضع کشورمان را نیز تبیین کرده و در حاشیه اجلاس نیز دیدارهایی با مقام‌های ارشد ‏شماری از کشورها خواهد داشت.
یادآوری می‌شود، این اجلاس با هدف رشد و توسعه در قاره آسیا، 8 تا 10 اکتبر (17 تا 19 مهرماه) در بانکوک برگزار ‏خواهد شد.
«مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» سال 2002 در جهت تعامل نزدیک تر اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، ‏شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای ‏جنوب شرق آسیا (آ‌سه‌آن) تاسیس شد‎.‎
افزایش همکاری‌های اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای آسیایی، همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، ‏کشاورزی، محیط زیست و حمل و نقل از جمله اهداف این مجمع به‌شمار می‌رود‎.


نام:
ایمیل:
* نظر: