bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
بامداد جنوب در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی کرد؛
افتتاح دفتر اتحادیه اروپا یکی از رویدادهای مهم ماه گذشته بود که در حوزه سیاست خارجی کشورمان مطرح شد. این برای اولین‌بار است که اروپایی‌ها به داشتن دفتری در ایران علاقه نشان داده‌اند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
افتتاح دفتر اتحادیه اروپا یکی از رویدادهای مهم ماه گذشته بود که در حوزه سیاست خارجی کشورمان مطرح شد. این برای اولین‌بار است که اروپایی‌ها به داشتن دفتری در ایران علاقه نشان داده‌اند، اظهار علاقه‌ای که از سوی مقامات وزارت خارجه در تهران نیز بی‌پاسخ نماند، تا تهران نشان دهد نیز به‌دنبال روابط بیشتر با کشورهای اروپایی است. مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه کشورمان پیش از این در این‌ خصوص اعلام کرده بود که «بعد از اظهار علاقه از سوی اروپایی‌ها برای باز کردن دفتر در تهران ما نیز گفتیم این اتفاق باید مراحل قانونی‌اش را در داخل کشور طی کند در ادامه پیشنهاد آنها این بود که تا آن زمان ما تعدادی از نمایندگانمان را به دفتر هلند می‌فرستیم که در آن زمان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود. ما قبول کردیم، چراکه در فضای جدید نمی‌توانیم کار را به یک سفیر اروپایی بسپاریم، آن سفیر اروپایی خودش به اندازه کافی در حوزه دو جانبه مشغول است و نمی‌رسد یک کمیسیونر اروپایی را که به ایران آمده ‌تر و خشک کند یا کار‌هایش را برنامه‌ریزی کند و اسنادی که قرار است بین دو طرف رد و بدل شود را تنظیم کند. در نتیجه تشکیلات جدیدی نیاز است.».

زمانی که این رویداد مراحل قانونیش را طی می‌کرد برخی خوشبینانه و برخی بدبینانه راجع به آن اظهار نظر کردند. برای مثال حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این‌باره گفت: سابقه امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در طول دوره‌های مختلف به ملت ما نشان داده است که اینها با تاسیس چنین دفاتری اهداف دیگری به غیر از گسترش روابط با ایران را دنبال می‌کنند.!
سعید خالوزاده، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ارشد مسائل اروپا‌ در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید؛ افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران به عبارتی بیانگر گسترش و بهبود روابط کشورمان با این اتحادیه است.
خالو زاده با یادآوری این‌که هیچ زمانی اتحادیه اروپا به‌دنبال افتتاح دفتر نمایندگی در ایران نبوده است، گفت: در حال حاضر به خصوص بعد از توافق نامه وین و اجرای برجام، اروپایی‌ها به‌دنبال گسترش روابط دو طرفه هستند، چراکه میزان بالای مبادلات تجاری و اقتصادی و رفت و آمد‌های‌ هیات‌های بلند پایه به ایران این ضرورت را ایجاد کرده است که هماهنگی‌های این سفرها در مرکزی ساماندهی شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: پیش از این اینگونه هماهنگی‌ها از سوی کشوری که ریاست دوره‌ای اروپا را بر عهده داشت انجام می‌شد ولی در حال حاضر با توجه به ریاست شش‌ماهه اتحادیه اروپا هماهنگی‌های اینچنینی کمی سخت شده است و دیگر این ساختار پاسخگو نیست.
خالوزاده اظهار علاقه اتحادیه اروپا به افتتاح دفتر در تهران را یک گام مثبت در راستای روابط طرفین و بهبود روابط ایران با کشورهای اروپایی دانست و افزود: این اتحادیه در 140 کشور دیگر نیز دفاتر نمایندگی دایر کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که اظهار‌نظرهای متفاوتی در این باره عنوان شده است و با توجه به این‌که برخی با نگاهی بدبینانه به استقبال این رویداد رفته‌اند، آیا این مساله در روابط کشورمان با اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد یا خیر، گفت: بله اظهار نظرهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد. معمولا اینگونه دفاتر بر پایه چهارچوبی خاص و گسترش روابط و همکاری دو طرف و سفرهای هیات‌های مختلف به یک کشور، بازگشایی می‌شود تا روابط آن کشور را با اتحادیه اروپا ساماندهی کند، برای مثال در یک دوسال اخیر بیش از 200 هیات بلند پایه اروپایی به کشورمان سفر کرده‌اند، احتیاج است که دفتری این سفرها را ساماندهی کند، بنابراین نگاه بد‌بینانه خیلی جایی ندارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: کشورهای اروپایی سال هاست که در ایران سفارت برپا کرد، حضور دارند و اوضاع را رصد می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز از دیر‌باز در کشورهای مختلف و بزرگ و کوچک اروپایی سفارتخانه دارد و اوضاع و شرایط را رصد می‌کند، بنابراین نگاه منفی به این موضوع در قرن 21 و به اصطلاح عصر ارتباطات معنی ندارد. ما نباید به این ارتباطات دیدگاه بدبینانه داشته باشیم، چراکه افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و افتتاح یک سفارت در کشوری بیانگر اهمیتی است که اتحادیه اروپا به آن کشور می‌دهد و می‌تواند یک گام مثبت تلقی شود.
گفتنی است پیرو سفر رئیس‌جمهور اسلوونی به ایران، سفارت این کشور اروپایی در تهران امروز چهارشنبه بعد از حدود چهارسال بازگشایی می‌شود. در این مراسم تعدادی از مقامات ارشد وزارت خارجه کشورمان و همچنین مقامات اسلوونی حضور خواهند داشت‌.

نام:
ایمیل:
* نظر: