bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون
اصلاح طلبان که تجربه‌ تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال 84 را پشت سر گذاشته بودند، سال 92 تصمیم گرفتند با اعتدالیون یک ائتلاف شکل دهند ائتلافی که با اجماع روی نام حسن روحانی آغاز شد و...
اصلاح طلبان که تجربه‌ تلخ  انتخابات ریاست جمهوری سال 84 را پشت سر گذاشته بودند، سال 92 تصمیم گرفتند با اعتدالیون یک ائتلاف شکل دهند ائتلافی که با اجماع روی نام حسن روحانی آغاز شد و تا انتخابات مجلس شورای اسلامی تداوم یافت و توانست لیستی را با نام امید روانه بهارستان کند. عملکرد برخی از نمایندگانی که با لیست امید به مجلس راه ‌یافتند، انتقاداتی را به همراه داشت انتقاداتی که اندکی پایه‌های ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان را لرزاند. با این حال به‌نظر می‌رسد که این ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز پابرجا بماند.

در حال حاضر نیز اعتدالیون (فعالان حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی)، در مرکز و در استان‌ها مشغول برنامه‌ریزی و گسترش فعالیت‌های خود هستند. در استان بوشهر نیز به‌تازگی با برگزاری یک نشست، اعضای شورای حزب عدالت و آزادی در دشتستان را معرفی کردند. 
همه این اتفاقات و رویدادها این سوال را به وجود می‌آورد که ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدالیون تا کجا پیش خواهد رفت؟
اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال مطرح شده با بیان این‌که موضوع ائتلاف ما با دوستان اصلاح‌طلب یک برنامه موقت نبود، گفت: این ائتلاف یک استراتژی بلند مدت است که از سال 92 به‌عنوان گام اول شروع شد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این ائتلاف را تداوم بخشیدیم و همکاری همه‌جانبه داشتیم، نه فقط در تهران بلکه در تمام استان‌ها سعی کردیم که به یک لیست واحد برسیم و در این زمینه هم موفق بودیم چون در 95 درصد موارد لیست مشترک داشتیم.
یکی از مسائلی که ممکن است در انتخابات آینده با آن مواجه شویم، کثرت کاندیداهایی است که تمایل دارند در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت کنند و همچنین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان نیز هر یک به‌نوعی از کاندیدهای خود حمایت خواهند کرد. به همین دلیل برخی معتقدند برای انتخابات آینده نباید تشویقی برای نام‌نویسی افراد صورت گیرد.

وی این موضوع را رد کرده و معتقد است هر چقدر در یک فضای همراهی و ائتلاف پیش برویم می‌توانیم به گزینه‌های بسیار موثر، تاثیرگذار و مفیدی به‌منظور معرفی کاندیدا به جامعه، برسیم. 
این درحالیست که علی صوفی از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان و عضو سابق شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان معتقد است؛ نیازی به ادامه ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون نیست و در انتخابات شوراها دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا باز است. وی حتی معتقد است وزن حزب اعتدال و توسعه در سال 96 دیگر همپای وزن شورای‌عالی سیاستگذاری نیست و تنها یک کرسی در درون این شورا به آنها اختصاص خواهد یافت.
پیش از این نیز رئیس فراکسیون امید مجلس درباره ادامه‌دار بودن ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون اصولگرا، گفته بود: هر نوع ائتلافی که شکل بگیرد ما منافع ملی را دنبال خواهیم کرد.
محمدرضا عارف در ادامه در مورد اين‌كه آيا احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتداليون اصولگرا براي انتخابات شوراها وجود دارد، خاطرنشان کرده بود: ما روندي را كه از سال ٩٢به عنوان راهبرد جريان اصلاحات شروع كرديم، ادامه مي‌دهيم و این به دوستان ما برمي‌گردد كه آمادگي داشته باشند كه در اين روند همراهي كنند تا ائتلافي را كه در سال ٩٢ و به‌صورت رسمي در سال ٩٤شروع شد را با هم جلو ببريم.
با این حال باید منتظر گذر زمان ماند تا سرانجام ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان را شاهد باشیم.



نام:
ایمیل:
* نظر: