bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۵
هجوم وحشیانه نظامیان آل‌خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم؛
نیروهای امنیتی رژیم بحرین روز یکم دی‌ماه به منطقه الدراز یعنی جایی که منزل آیت شیخ عیسی قاسم در آن قرار دارد، یورش بردند اما با مقاومت حامیان و مدافعان وی روبه‌رو شدند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
نیروهای امنیتی رژیم بحرین روز یکم دی‌ماه به منطقه الدراز یعنی جایی که منزل آیت شیخ عیسی قاسم در آن قرار دارد، یورش بردند اما با مقاومت حامیان و مدافعان وی روبه‌رو شدند.
روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ برابر اول دی‌ماه یک‌بار دیگر مردم بحرین به ویژه ساکنان منطقه الدراز نشان دادند که در دفاع از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم حد و مرز نمی‌شناسند و تا پای جان ایستاده‌اند اما منطقه الدراز کجاست و دلیل شهرتش در بحرین چیست؟ 
الدراز یکی از بزرگ‌ترین روستاهای بحرین است که در آن بیش از ۱۵ هزار نفر ساکن هستند. روستایی ریشه‌دار که بر اساس برخی منابع تاریخی، بنای آن به قرن شانزدهم میلادی و بر اساس برخی منابع دیگر به اویل قرن چهارده باز می‌گردد. در غرب الدراز، روستای البدیع و در شمال آن دریا و در جنوب آن روستای بنی جمره و در شرق آن روستای باربار قرار دارد. ساکنان الدراز به کشاورزی و صید دریایی مشهورند. پس از اکتشاف نفت برخی به شرکت نفت بابکو پیوستند. ساکنان روستای دراز در رشته‌های علوم انسانی و پزشکی و مهندسی و دیگر علوم از مدت‌ها مطرح بوده‌اند و افرادی از این روستا در این علوم در بحرین سرآمد شدند.

از ۲۱ ژوئن گذشته ساکنان این منطقه از ساده‌ترین حقوق خود که نهادهای بین‌المللی وضع کرده است، محروم هستند. ساکنان این منطقه ازحقوقی که در قانون اساسی خود رژیم بحرین مبنی بر آزادی تجمع و ارتباط است، محروم هستند. تجمع مسالمت‌آمیزی در برابر منزل عالی‌ترین مرجع دینی بحرین آیت‌الله شیخ عیسی قاسم برپاست که سرکوب می‌شود. ساکنان منطقه الدراز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و حتی رژیم آب را به روی ساکنان بسته است تا آنها را وادار به تسلیم کند. آل‌خلیفه امیدوار است که مردم از تحصن در مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین خسته شوند تا به آن یورش ببرد و شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند. شاید حرکتی که در روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر۲۰۱۶ از سوی نظامیان رژیم به منطقه الدراز صورت گرفت در همین راستا بود. سلاح مردم بحرین و ساکنان منطقه الدراز الله اکبر است و هنگامی که در روز اول دی‌ماه جاری نظامیان آل خلیفه به محل سکونت آیت‌الله عیسی قاسم یورش بردند مردم بر پشت بام‌ها الله اکبر سر دادند و متعاقب آن مدافعان مرجعیت به میدان آمدند و مانع از اجرای طرح شوم رژیم بحرین برای بازداشت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شدند. مطابق معمول واکنش نظامیان رژیم نیز عقب‌نشینی در برابر ایستادگی مردم بود. نظامیان تا به دندان مسلح آل‌خلیفه در مقابل دیوار مستحکم انسانی چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشتند.

رژیم بحرین از زمان شروع انقلاب مردمی در این کشور با همه ابزار از جمله بازداشت و به زندان افکندن، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، اخراج و شیوه‌های دیگر تلاش کرد که مردم بحرین را به زانو درآورد اما موفق نشد. رژیم تلاش کرد که فتنه طایفه‌ای میان ملت بحرین ایجاد کند و قیام را به طیف خاصی مربوط کند که کاری از پیش نبرد. در ادامه سعی کرد که قیام را به خارج از بحرین نسبت دهد و دست به شکنجه مخالفان زد اما هنگامی که ناامید شد به رهبران دینی و ملی بحرین حمله برد و برخی را به زندان افکند و تلاش کرد که تابعیت بحرینی برخی دیگر از جمله آیت‌الله عیسی قاسم را سلب کند. هدف این بود که مردم بحرین را از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم دور کند اما این اقدام گستاخانه و نسنجیده نتیجه عکس برای رژیم داشت، زیرا مردم جانانه در حمایت از رهبر خود پایداری نشان دادند.

آل‌خلیفه از میزان محبوبیت و پایگاه مردمی شیخ قاسم غافل بود. ادامه اقدامات رژیم به مثابه شعله‌ور کردن دامنه خشم و اعتراض مردم است. «جلال فیروز» از اعضای ارشد جمعیت الوفاق بحرین درباره حمله به منزل آیت‌الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد: رژیم بحرین از طریق این حمله در صدد است تا پس از نشست منامه این پیام را به متحدان خود ارسال کند که خودش می‌تواند امور بحرین را مدیریت کند. وی در ادامه تصریح کرد: اقدام امروز با هدف بازداشت شیخ عیسی صورت گرفت، زیرا نظام حاکم بر بحرین در صدد این کار است اما قیام مردم مانع از بازداشت ایشان شد. اهالی منطقه الدراز تاکنون توانسته‌اند با اقدامات رژیم آل‌خلیفه برای تحقق اهدافش مقابله کنند. آل‌خلیفه به‌دنبال این است که تحرک مردم نابود شود و برای این منظور رهبران این حرکت را هدف قرار داده است. عضو ارشد جمعیت الوفاق بیان داشت: حکام بحرین برای پایان این ماه و جلسه پایانی محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم نقشه‌ای در ذهن دارند. آنها برای این نقشه خود از فرصت اعیاد میلاد مسیح در غرب استفاده می‌کند تا مقدمه‌سازی کنند. نکته قابل تامل درباره یورش نظامیان رژیم بحرین به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم این است که گویا چراغ سبز لازم از سوی متحدان رژیم در نشست منامه به آل‌خلیفه داده شده است.

به اعتقاد ناظران امور کشورهای حاشیه خلیج فارس، انگلیس به‌عنوان حامی اصلی رژیم بحرین چراغ سبز لازم را به آل‌خلیفه داده است. انگلیس یکی از بزرگترین حامیان رژیم آل‌خلیفه به‌شمار می‌آید. اخیرا این دو کشور توافقنامه دفاعی مشترک امضا کردند و انگلستان بعد از خروج از منظقه خلیج فارس در سال 1971 بار دیگر در بحرین پایگاه نظامی دائم ایجاد کرده است. توافقنامه مذکور همچنین با هدف حفظ امنیت بحرین و حمایت از این کشور در رویارویی با تجاوزات کشورهای خارجی، تبادل اطلاعات، آموزش و انجام تمرینات دوجانبه مشترک به امضا رسید. بحرین از جمله کشورهایی است که نفوذ در آن برای انگلیس از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا کشور امروز بحرین و به قدرت رسیدن آل خلیفه در آن نتیجه سیاست‌های انگلیس است. دولت انگلیس در زمره اصلی‌ترین کشورهای فروشنده سلاح به بحرین نیز است. 

بر اساس گزارش رسانه‌ها، انگلیس از حدود ۵ سال پیش که اعتراضات علیه آل‌خلیفه در بحرین آغاز شده، ۵۵ میلیون دلار سلاح به این رژیم فروخته‌ است. چارلز، شاهزاده انگلیس، پایگاه بزرگ نیروی دریایی انگلیس در بحرین را روز دهم نوامبر در سالگرد آغاز روابط دوجانبه در منامه، پایتخت بحرین، به طور رسمی افتتاح کرد. انگلیس قصد دارد پایگاه دریایی خود را در بحرین به دومین مرکز عملیات برای نیروی دریایی سلطنتی این کشور پس از پایگاه پورتسموث، در جنوب انگلیس تبدیل کند. این پایگاه دریایی با حدود ۶۰۰ نیروی نظامی، وظیفۀ پشتیبانی از کشتی‌های جنگی را که در آب‌های منطقه گشت‌زنی می‌کنند، بر عهده خواهد داشت. پایگاه دریایی انگلیس در بحرین اولین مقر نظامی انگلیس در منطقه خلیج‌فارس در ۴۰ سال اخیر است. 
تحلیلگران بر این باور هستند که خاندان آل‌خلیفه قدرت خود در بحرین را مدیون حمایت‌های انگلیس در دهه‌های گذشته و حال حاضر می‌بیند و ریشه برخی از سیاست‌های کنونی دولت آل‌خلیفه از جمله تغییر بافت جمعیتی به سیاست‌های انگلیس درباره بحرین باز می‌گردد.
دولت انگلیس در دهه‌های نخستین قرن بیستم برای این‌که برتری جمعیتی قابل ملاحظه شیعیان بحرین نسبت به اهل سنت این کشور را کاهش دهد، تغییر ترکیب جمعیتی این کشور را در پیش گرفت که امروز نیز حکومت آل‌خلیفه این سیاست را ادامه می‌دهد و انگلیس نیز همچنان حامی این سیاست آل‌خلیفه است. قدر مسلم آن است که بازداشت شیخ عیسی قاسم چهره حال و آینده بحرین را تحت الشعاع قرار می‌دهد و بحران در این کشور را وارد مرحله حاد و پیچیده تری می‌کند. رژیم بحرین با این اقدامات، کشور بحرین را به سوی مسیر نامشخصی سوق می‌دهد اما دفاع محکم مردم بحرین از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نشان داد که مردم تا پای جان در حمایت از وی ایستاده‌اند.

یورش به میدان الفداء نشانگر جنون شدید بود. این اقدام نشان‌دهنده بی‌بهره بودن رژیم از منطق و برداشت دقیق و درست اوضاع و بی‌توجهی به هشدارهای علمای و مدافعان مرجعیت و مخالفان است. این حرکات سبب شعله‌ور کردن اوضاع در بحرین می‌شود. جوانان و زنان و مردان الدراز با آمدن به خیابان‌ها این اقدام جنون‌آمیز را با شکست روبه‌رو کردند. در واقع ایستادگی محکم بحرینی‌ها و حمایت سرسختانه از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم پیامی به انگلیس و امریکا بود که بدانند در صورت هر گونه تعدی به شیخ عیسی منافع آنها به خطر خواهد افتاد. این اقدامات رژیم به نفع ثبات امنیت خلیج فارس نیست و آل‌‌خلیفه بهتر است که به خواسته‌های برحق مردم بحرین توجه کند و از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند.
تمامی این مسائل نیز در حالی رخ می‌دهد که ملت صبور بحرین تاکنون تنها از راه مسالمت‌آمیز حقوق خود را خواستار هستند و تداوم فشارهای کنونی رژیم آل‌خلیفه شاید این رویه را تغییر دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: