bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
ابزارهای اطلاع رسانی و مجادلات سیاسی؛
یکی دو سالی می‌شود که مناقشه‌ها و مجادلات میان فعالان سیاسی و نقدها به عملکرد نماینده ارشد دولت در استان، در کثری از ثانیه فضای رسانه‌ای و همچنین شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ و تلگرام را به تسخیر خود در آورده است.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
یکی دو سالی می‌شود که مناقشه‌ها و مجادلات میان فعالان سیاسی و نقدها به عملکرد نماینده ارشد دولت در استان، در کثری از ثانیه فضای رسانه‌ای و همچنین شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ و تلگرام را به تسخیر خود در آورده است. مجادله‌ای که به‌نظر نمی‌رسد کمکی به حل اختلافات کرده باشد اما از سوی دیگر باعث می‌شود سوءتفاهم‌ها و مشکلات دورن گروهی، همچون مه‌ای سنگین فضای سیاسی استان را در برگیرد. نمونه‌ و مثال‌ مجادلات چند ماه اخیر، انتشار چندین بیانیه طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب است.

 بیانیه‌هایی که اتفاقا نگارش‌شان خالی از اشکال نبوده و نشان از عجله نویسنده آن در همان شبکه‌های اجتماعی دارد. با این حال این سوال مطرح می‌شود که آیا در این زمینه میان دولتی‌ها بحث‌ و گفت‌وگویی صورت‌ می‌گیرد؟ چرا این مجادلات وجود دارد؟ از آن مهم‌تر چرا این مجادلات رسانه‌ای می‌شود؟سوالاتی که پاسخ دادن به آن‌ها کمی دشوار است هرچند ما ارتباطی چندانی با بدنه دولت در استان نداریم از مناسبات داخلی برخی احزاب هم اطلاع چندانی نداریم اما می‌توان این‌گونه برداشت کرد که به احتمال زیاد میان فعالان سیاسی و مسوولان ذی ربط گفت‌وگوی چندانی صورت نمی‌گیرد یا این‌که گفت‌وگوها نمادین و دیپلماتیک بوده  کاربردی نیست. اگر این فرض قرین با واقعیت باشد، به عزیزان توصیه می‌کنم که گفت‌وگوی‌های صریح، طولانی و کاربردی را درپیش گیرند. 
نگارنده به‌منظور شفاف‌سازی این موضوع با چند تن از فعالان سیاسی که اتفاقا در قلب ماجرا بودند مطرح کرده است هر چند یکی از دوستان که درگیر مسائل حزبی خود بود نتوانست پاسخگوی سوالات ما باشد.

رضا معتمد از فعالان سیاسی و رسانه‌ای استان، در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد این مساله با بیان این‌که رسانه‌ای شدن بحث‌های درون گروهی اگر در ارتباط با عموم جامعه باشد، نه تنها بد نیست بلکه کمک به شفافیت است، گفت: روی آوردن فعالان سیاسی به این رویکرد نیز با توجه به فراهم شدن ابزارهای اطلاع‌رسانی یک امر اجتناب‌ناپذیر شده است.
معتمد در پاسخ به این سوال که توصیه‌ شما به فعالان سیاسی در این زمینه چیست، گفت: در این زمینه نمی‌توانم توصیه خاصی داشته باشم. چون فکر می‌کنم صدور بسیاری از این بیانیه‌ها واکنشی است نه از پیش اندیشیده شده.
با این حال او تاکید کرد: اعتقاد بنده این است که از این موضع‌گیری‌ها نباید بوی منافع و مضار شخصی به مشام برسد.
 برخی نیز بشدت مخالف رسانه‌ای شدن این اختلافات هستند.

محمد‌حسین بکمی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: یکی از دلایل رسانه‌ای شدن جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی به بیرون نبود بلوغ سیاسی اعضای احزاب است.
بکمی با بیان این‌که ما نیازمند آموزش سیاسی هستیم، افزود: باید با این آموزش‌ها فرهنگ تحزب را نهادینه کنیم هر چندکه زمان‌بر هست ما در حزب خود فرم‌هایی داریم که در زمان ثبت نام فرد در حزب اتفاقا این مسائل را در فرم‌های ثبت نام آورده‌ایم. 
وی با بیان این‌که بی‌گمان درز بحث‌های درون حزبی به بیرون تبعات خاص خود را دارد، تصریح کرد: البته ما در شورای هماهنگی کمتر به این مسائل برخورد کرده و دبیران محترم تمام ضوابط محرمانه بودن بحث‌های جلسات شورا را رعایت کرده‌اند. 

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان بوشهر در ادامه تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که با تشکیل کلاس‌های آموزشی آرام آرام بتوانیم به این فرهنگ مهم حزبی را نهادینه کرده تا به اهداف حزب دست پیدا کنیم.
گفتنی است همه این بزرگواران خود واقف هستند رقبا به‌خوبی می‌توانند از این مجالادت بهربرداری سیاسی کنند و در این برهه زمانی هیچ چیزی به اندازه اتحاد و انسجام نمی‌تواند به توسعه سیاسی کمک کند اما باز هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. در این میان نباید از ضعف رسانه‌های دولت در جلوگیری از این مجادلات و نقش برخی از مشاوران به سادگی گذر کرد. 
نباید بوی منافع و مضار شخصی به مشام برسد
نام:
ایمیل:
* نظر: