bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۵
چند روز دیگر دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر می‌شود تا به برخی از وعده‌های انتخاباتی‌اش جامعه عمل بپوشاند. او در جریان مبارزه انتخاباتی خود اعلام کرده بود که برجام را پاره خواهد کرد.
بامداد جنوب: چند روز دیگر دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر می‌شود تا به برخی از وعده‌های انتخاباتی‌اش جامعه عمل بپوشاند. او در جریان مبارزه انتخاباتی خود اعلام کرده بود که برجام را پاره خواهد کرد. موضوعی که باعث نگرانی برخی از روسای جمهور کشورهای اروپایی شده و با واکنش‌های بین‌المللی نیز روبه‌رو شد.
رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی درباره موضوعات سیاست خارجه و با اشاره به این‌که اولین رئیس‌جمهور غربی بوده که در سال ۲۰۱۳ با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ملاقات کرده است، بر حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پس از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تاکید کرد.

فرانسوا اولاند همچنین به تحولات سوریه و مسائل دیگر کنونی در جهان عرب پرداخت و گفت: باید تمامی بازیگران سیاسی منطقه را به صحنه بیاوریم. همیشه تاکید کرده‌ام که باید با ایران در این خصوص صحبت کنیم. من اولین رئیس‌جمهور غربی بودم که در سال ۲۰۱۳ با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ملاقات کردم و پس از آن نیز وی را در پاریس ملاقات کردم. همواره آشکارا گفته‌ام که فرانسه شریک کشورهای خلیج (فارس) بوده است و شریک آنها هم باقی خواهد ماند. وجود این کشورها برای حل بحران در خاورمیانه و برقراری توازن در منطقه اجتناب ناپذیر است.
از سوی دیگر رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا که به‌تازگی نیز با دونالد ترامپ دیدار داشته است، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره رویکرد ترامپ در انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به تکرار ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و گفت: در گام نخست باید ببینیم هدف از همه این اقدمات چیست. در مرحله اول هدف این است که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند و دوم این‌که می‌خواهیم اقدامات ناخوشایند خاورمیانه تا حدود زیادی متوقف شود. این‌که چگونه می‌توان به این هدف رسید این است که جمهوری‌خواهان که کنترل مجلس نمایندگان و سنای امریکا را در دست دارند و به صورت ایده‌آل هر دو حزب در کنار هم قرار بگیرند، سیاست ملی امریکا را تعریف کنند که بر اساس آن ایران هرگز مجاز نباشد اورانیوم در حد ساخت سلاح هسته‌ای غنی‌سازی کند.

دیوید پترائوس در ادامه افزود: البته بر اساس توافق فعلی این محدودیت برای 10 سال است، عوامل مختلفی وجود دارند و همه عوامل تعیین شده در این توافق تا 15 سال برچیده می‌شوند. مساله اینجاست که توافقی وجود دارد که شش کشور به علاوه ایران به آن دست یافته‌اند، این توافقی چند‌جانبه است نه دو جانبه و پیامد پاره کردن این توافق در روز اول می‌تواند بسیار چشمگیر باشد، به‌ویژه اگر قرار باشد تمام این تحریم‌ها بار دیگر اعمال شوند و دست‌کم این است که این مانوری بسیار پرخطر خواهد بود.
وی افزود: این را نیز بپذیریم که دست‌کم این محدودیت‌ها برای 10 سال وجود دارند و این توافق، جنبه‌های مثبتی نیز دارد در حالی که جنبه‌های منفی نیز در آن به چشم می‌خورد، از جمله این‌که شامل مساله موشکی یا فعالیت‌های دیگر ایران نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: