bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
اصلاح طلبان بار دیگر از رقیب خود پیشی گرفتند؛
اصلاح طلبان اعلام کردند که نامزد قطعی آنها در انتخابات همین رئیس‌جمهور مستقر خواهد بود، آن هم در شرایطی که در جناح مقابل، تلاش برای هم نظری شکست خورده و بعد از اعلام لیست 14 نفره از سوی جمنا، اخبار رسیده حکایت از نامزدی دسته جمعی تعداد زیادی از مصادیق انتخاباتی این جناح دارد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
اصلاح طلبان اعلام کردند که نامزد قطعی آنها در انتخابات همین رئیس‌جمهور مستقر خواهد بود، آن هم در شرایطی که در جناح مقابل، تلاش برای هم نظری شکست خورده و بعد از اعلام لیست 14 نفره از سوی جمنا، اخبار رسیده حکایت از نامزدی دسته جمعی تعداد زیادی از مصادیق انتخاباتی این جناح دارد. با این تصمیم اصلاح طلبان می‌توان گفت که این جریان سیاسی باز هم نسبت به رقیب دیرینه خود پیش دستی کرده‌ است و در نهایت با عملگراتر شدن این جریان سیاسی، نیمه اول دهه نود را با اعلام حمایت رسمی از حسن روحانی به پایان برده‌اند.
 محمد‌رضا عارف که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نقش مهمی را ایفا کرد، درباره این تصمیم اصلاح طلبان گفت: یک کار جدی را در دو ماهه گذشته انجام دادیم. ابتدا هیات‌رئیسه شورای‌عالی با روحانی دیدار و بحث‌های خوبی داشتیم و بعد با نماینده یا نمایندگان ایشان دیدار داشتیم و در نهایت کمیته سه نفره‌ای از شورا مامور شد با نمایندگان روحانی بحث و در مورد اشتراکات به نقطه اشتراک برسیم. با برگزاری جلسه فوق‌العاده در شورای‌عالی، بحث نامزد جریان اصلاحات مطرح بود اما ابهاماتی وجود داشت در این جلسه این مباحث بررسی شود. در جلسه اخیر همه اعضا حضو داشتند و تصور می‌شد جلسه کوتاه باشد اما دو ساعت و ربع طول کشید و همه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در نهایت بعد از پیشنهادات مختلف رای‌گیری کردیم و در نهایت آقای روحانی به اتفاق آرا نامزد جریان اصلاحات شد. 

محمد‌جواد حق‌شناس تحلیل‌گر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون این تصمیم اصلاح طلبان گفت: دولت برای تحقق وعده‌های خود به مردم تلاش کرده است اما به چهار سال دیگر هم نیاز دارد تا برنامه‌های خود را کامل کند، این یکی از دلایلی است که جریان اصلاحات از روحانی برای انتخابات پیش رو حمایت می‌کند، از سویی فضا هم برای حضور یک رقیب جدی در جریان اصلاح‌طلب که بتواند از شورای نگهبان تائید صلاحیت بگیرد وجود ندارد و در فرصت کمی هم که تا انتخابات مانده است هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است. بنابراین تصمیم گرفته شد که از آقای روحانی برای انتخابات پیش رو حمایت شود.

به گفته حق‌شناس تصمیم اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی بدین معنا نیست که کسانی در جریان اصلاح‌طلب که احساس آمادگی می‌کنند، از حضور در انتخابات منع شوند. در واقع این اعلام حمایت به معنای بستن راه برای سایر اصلاح‌طلبان نیست.
در این میان سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته اعلام کرد که این فراکسیون در راستای تصمیم روز یکشنبه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت خواهد کرد.
بهرام پارسایی با اشاره به نشست روز گذشته (دوشنبه) اعضای مجمع عمومی فراکسیون امید با رئیس‌جمهور گفت: با توجه به این‌که فراکسیون امید در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان سه نماینده دارد قطعا در تصمیمات سیاسی و انتخاباتی با این شورا همسو و همراه خواهد بود و بر همین اساس در این جلسه اعلام شد که در راستای تصمیم شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، فراکسیون امید نیز از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده حمایت می‌کند.
در این میان محمود صادقی یکی دیگر از اعضای این فراکسیون در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل به اجماع رسیدن مجدد گروه‌های اصلاح‌طلب در حمایت از روحانی گفت: پیرو بحث‌هایی که در جلسات قبلی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان مطرح شده بود، بعضی از اعضا بر عملکرد مطلوب دولت روحانی به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند سیاست خارجی، توافق هسته‌ای و برجام به‌دلیل اهمیت این موضوعات و نیز ثبات در اقتصاد، کاهش نرخ تورم و رشدی که در برخی حوزه‌ها به‌خصوص در کشاورزی اتفاق افتاده بود، تاکید داشتند. در عین حال برخی از اعضا خیلی صریح و جدی نقدهای خود را به آقای روحانی مطرح کردند، یکی از انتقادها این بود که در تیم اقتصادی ایشان هماهنگی مطلوبی وجود نداشته و مباحثی مانند میانگین سنی کابینه مطرح است بنابراین لزوم تحول در دور بعدی، جوان‌گرا شدن، با نشاط‌تر شدن تیم دولت و موضوعاتی مانند اشتغال و معیشت نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گفته صادقی یکی از دلایل عمده این مساله، این بود که دولت روحانی توانسته با همه محدودیت‌هایی که وجود داشته بر چالش‌های اصلی جامعه که به‌دنبال بحران‌هایی که در دولت قبل در کشور ایجاد شده بود، فائق آمده و این امیدواری وجود دارد که در دور بعدی روحانی مشکلاتی که وجود دارد، این مشکلات به حداقل کاهش پیدا کند و انتظار جامعه برآورده شود.
گفتنی است این رویداد سیاسی تاثیر بسزایی بر فضای سیاسی استان نیز می‌گذارد، در استان بوشهر جریان‌های سیاسی مختلف اصلاح‌طلب نیز اعلام کردند که در انتخابات آینده از رئیس‌جمهور فعلی کشورمان حمایت خواهند کرد هر چند پیش از این اعلام کرده‌اند که حمایت آنها از روحانی بیانگر حمایت از نماینده ارشد دولت در استان ندارد با این حال به‌نظر می‌رسد تصمیم نهایی این جریان سیاسی بار دیگر همه اصلاح طلبان را گرد‌هم جمع کند. 



نام:
ایمیل:
* نظر: