bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
نظرسنجی‌هایی که جنبه تبلیغاتی دارند جمع‌آوری می‌شوند؛
شبکه‌های اجتماعی یکی از فرصت‌هایی است که در حال حاضر در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دارد. نامزدهای انتخاباتی اگر بتوانند از این فرصت به درستی استفاده کنند صاحب یک ستاد قوی در شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌شوند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
شبکه‌های اجتماعی یکی از فرصت‌هایی است که در حال حاضر در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دارد. نامزدهای انتخاباتی اگر بتوانند از این فرصت به درستی استفاده کنند صاحب یک ستاد قوی در شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌شوند. نکته دیگری که حائز اهمیت است و این شبکه‌ها به خصوص تلگرام توجه‌ها را به‌خود جلب می‌کند، نظرسنجی‌های اینترنتی است، نظرسنجی‌هایی که اطمینان چندانی به آنها وجود ندارد، چراکه نامزدهای انتخاباتی به راحتی می‌توانند با یک نظرشنجی این باور را به وجود بیاورند که از یک مقبولیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند در این میان علی حسن‌پور دادستان بوشهر معتقد است که انجام نظر سنجی در برخی از سایت‌ها و فضای مجازی جنبه تبلیغی برای نامزدها دارد و بدلیل مغایرت با قانون باید جمع‌آوری شود.
برای بررسی این مساله و ضرورت منتقل کردن دیدگاه‌های خبرنگاران با چند نفر از فعالان این حوزه گفت‌و‌گو کردیم. ایمان ندومی، فعال رسانه‌ای استان بوشهر که حضوری فعال در شبکه‌های مجازی دارد، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: با نزدیک شدن به ایام انتخابات در چند سال اخیر، به لطف توسعه شبکه‌های اجتماعی و مجازی، بازار نظرسنجی هم داغ شده است و این کار در انتخابات سال‌های گذشته هم شاهد بودیم.

به گفته ندومی نکته قابل اهمیت در اینگونه نظر‌سنجی‌ها این است که نمی‌توان حساب ویژه‌ای به روی نتایج این نظرسنجی‌ها باز کرد، چرا‌که هر رسانه‌ای که به‌صورت جداگانه نظر‌سنجی می‌کند و نتایج هر رسانه هم به نفع کاندیدای مورد نظر رقم می‌خورد و طبیعی است که نمی‌توان به این نتایج دل بست. برای مثال در نظر سنجی یک رسانه اصولگرا، کاندیدای اصولگرا رای بیشتری دارد و در یک رسانه اصلاح‌طلب، کاندیدای اصلاح‌طلب. هر چند باید به تعداد اعضا کانال‌ها هم توجه کرد و شاید بتوان نتایج بهتر را از کانال‌هایی که گرفت که بی‌طرف بوده و تعداد اعضا آنان هم بسیار بالا باشد. 

این فعال رسانه‌ای در ادامه تاکید کرد که نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که بر اساس اخبار جدید نظر‌سنجی از سوی رسانه‌ها در انتخابات امسال منع شده است. هر چند معتقدم که نمی‌توان بر اساس نتایج آن برنامه‌ریزی کرد اما وجود اینگونه نظر‌سنجی‌ها در ایجاد شور و حال انتخاباتی بی‌تاثیر نخواهد بود.
امیرحسین حقیقی یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای استان بوشهر که مدیریت یک کانال تلگرامی را هم برعهده دارد، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: از زمان اعلام اسامی نامزد‌های احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، نظرسنجی‌هایی در کانال‌های تلگرام و سایت‌های متفاوت و بعضا پر مخاطب به راه انداخته شد، اما در این نظرسنجی‌ها نتیجه‌های جالب و متفاوتی به‌دست می‌آید، که دلایل مختلفی دارد.

حقیقی معتقد است که از آنجا که در فضای مجازی امکان دست بردن به آمار‌ها کار زیاد سختی نیست و هر گروه و کانالی می‌تواند با تبلیغ به یک طیف خاص نتیجه رای‌ها را به سمت و سوی مورد نظر خود پیش ببرد هیچوقت نمی‌توان نتایج آن را پذیرفت. از یک طرف این نظرسنجی‌ها برای کاندیدای شورای شهر نیز وجود دارد که غیرطبیعی بودن درصدهای آن حتی بیش از نظرسنجی ریاست‌جمهوری مشهود است، چراکه ممکن است خود نامزد یک نظرسنجی راه بیاندازد و به دوستان خود بگوید رای دهند و با آمار بالا نفر اول نظرسنجی بشود در صورتی که شاید بقیه رقبا از این نظرسنجی بی‌اطلاع باشند. بر همین اساس به‌نظر من جمع‌آوری نظرسنجی‌ها تصمیم خوبی است تا از این تخلفات جلوگیری شود و در اذهان عمومی تاثیر منفی نگذارد.
یادآور می‌شود که هیچ‌گونه نظارت بر این نظرسنجی‌ها وجود ندارد.
گفتنی است روز گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست مطبوعاتی مشارکت، رسانه و مسوولیت اجتماعی، دریافت مجوز برای کانال‌های تلگرامی به‌ویژه کانال‌های با بیش از پنج هزار عضو را الزامی دانست.
به گفته حمیده ماحوزی موضوع گرفتن مجوز برای فعالیت کانال‌های تلگرامی مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی در کشور است که مدیران تلگرامی باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.



نام:
ایمیل:
* نظر: