bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
رایزنی‌های پشت پرده و علنی و برگزاری جلسات متعدد فراکسیون و کمیسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی درباره فهرست وزرای پیشنهادی انجام شد، که البته بحث‌ها و حاشیه‌ها و انتقادات بسیاری نیز پیرامون این فهرست وجود داشته و دارد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
رایزنی‌های پشت پرده و علنی و برگزاری جلسات متعدد فراکسیون و کمیسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی درباره فهرست وزرای پیشنهادی انجام شد، که البته بحث‌ها و حاشیه‌ها و انتقادات بسیاری نیز پیرامون این فهرست وجود داشته و دارد. با این حال نمایندگان از هفته گذشته آهسته ‌آهسته روند بررسی صلاحیت‌ها را در کمیسیون‌ها و به‌ویژه ٣ فراکسیون سیاسی پارلمان آغاز کردند و از ابتدای هفته جاری نیز روند برگزاری جلسات با وزرا جدیت بیشتری یافت.
غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: با توجه به شرایط و مقتضیات موجود به اصطلاح نحوه اداره جمهوری اسلامی باید بگویم کابینه خوبی است. کلیت کابینه خوب است منتها نسبت به بعضی از وزرا یک سری صحبت‌ها و نقطه نظراتی مطرح است.

حیدری با بیان این‌که همانگونه که آقای رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی وظیفه‌اش معرفی وزرا به مجلس بود، نمایندگان مجلس نیز بنا بر وظیفه قانونی و سوگندی که در راستای پاسداری از حقوق ملت خورده‌اند، باید به آنچه در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می‌رسند، رای بدهند حالا ممکن است نتیجه بررسی رای منفی به برخی از اعضای کابینه باشد.
در این میان یکی از انتقاداتی که به فهرست وزرای پیشنهادی مطرح است، حضور نداشتن زنان در کابینه است.
این نماینده مجلس نیز با بیان این‌که به‌نظر من حضور نداشتن زنان در کابینه یکی از نقایص کابینه معرفی شده است، گفت: حضور زنان در عرصه کلان یکی از وعده‌های بود که آقای رئیس‌جمهور در زمان انتخابات مطرح کرده‌اند، البته یکی دیگر از شعارها و وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های کلان مدیریتی از جمله کابینه دولت بوده، در این زمینه یکی از وزرای معرفی شده نیز از قشر جوان جامعه است اما ای کاش فرد صاحب صلاحیتی دیگری را به کابینه معرفی می‌کردند، چراکه این مساله باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار می‌گرفت.
در میان زمزمه‌هایی که از راهروهای مجلس به بیرون درز می‌کند، شنیده می‌شود که برخی از اعضای فراکسیون امید گلایه‌های جدی به این فهرست داشته‌ و انتقاداتی مطرح کردند. برخی از  نمایندگان نیز معتقد هستند که همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد مجلس را کسب نمی‌کنند.
حیدری در این‌باره گفت: من نیز این احتمال را می‌دهم که همه وزرا در مجلس رای نمی‌آورند. به هر حال دوستان انتقاداتی دارند اگر قانع نشوند طبیعی است که رای منفی بدهند این مساله غیر عادی نیست تعدادی از کابینه رای نیاورند تعدادی هم با رای پایینی انتخاب می‌شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از تعامل مجلس با دولت چیست، گفت: پیش‌بینی من این است که در دو سال آینده شاهد تعامل بیشتری نیز خواهیم بود.

حیدری در پاسخ به این سوال که برخی از وزرا رای اعتماد نیاورند بی‌شک نشان‌دهنده این نیست که این مجلس با دولت تعامل نخواهد داشت اما به هر حال فکر نمی‌کنید این مساله بحث‌ها و حاشیه‌های را به وجود بیاورد، گفت: این مساله در بحث اصلی تعامل دو قوه خدشه‌ای وارد نمی‌کند. توجه داشته باشید که تعامل بایستی جهت‌گیری پویایی داشته باشد. نباید حالت ایستا داشته باشد. این پویایی نیز با نقد و انتقاد و اظهار نظرهای مثبت و منفی همراه است. به باور من زمانی تعامل خدشه‌دار می‌شود که انتقادات حالت تخریب بگیرد نه حالت سازنده.
از سوی دیگر علی مطهری یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چینش سیاسی وزیران پیشنهادی دولت را خوب ارزیابی کرد و گفت: در انتخاب وزیران تعصب گروهی و جناحی وجود ندارد.

مطهری در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کابینه دوازدهم گفت: در مجموع کلیت کابینه خوب است و بستگی به‌نظر نمایندگان دارد که به کجا برسد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کارآمدی وزیران پیشنهادی تصریح کرد: این موضوع بستگی به مدیریت رئیس‌جمهوری دارد، اگر ایشان اراده‌ای برای عمل به وعده‌ها داشته باشد این اتفاق می‌افتد.
مطهری همچنین پاسخ به این سوال که چند نفر از وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم رای نخواهند آورد، گفت: ممکن است تا دو نفر از وزیران پیشنهادی رای نیاورند.
گفتنی است حسن روحانی فردا (سه‌شنبه) برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس می‌رود باید دید سخنان روحانی می‌تواند نمایندگان را قانع کند یا خیر.


نام:
ایمیل:
* نظر: