bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
بررسی بامداد جنوب در گفت‌وگو با افراد آگاه؛
اقتصاد کشور حال و روز خوشی ندارد و روزهای رکود را سپری می‌کند؛ این موضوع را می‌توان از آمار بنگاه‌های فعال تولیدی، تعداد بنگاه‌های ورشکسته در سال‌های اخیر، نسبت رشد بیکاری در مقایسه با ایجاد اشتغال، آمار رشد اقتصاد در بخش غیر نفتی، میزان صادرات و نسبت آن به واردات، تراز تجاری کشور، نبود نقدینگی با وجود حجم بالای پول و بسیاری موارد دیگر فهمید.
درآمدهای اتاق بازرگانی کجا هزینه می‌شود
اقتصاد کشور حال و روز خوشی ندارد و روزهای رکود را سپری می‌کند؛ این موضوع را می‌توان از آمار بنگاه‌های فعال تولیدی، تعداد بنگاه‌های ورشکسته در سال‌های اخیر، نسبت رشد بیکاری در مقایسه با ایجاد اشتغال، آمار رشد اقتصاد در بخش غیر نفتی، میزان صادرات و نسبت آن به واردات، تراز تجاری کشور، نبود نقدینگی با وجود حجم بالای پول و بسیاری موارد دیگر فهمید. البته در سال‌های اخیر فضای کسب و کار، تورم، تراز تجاری، رشد اقتصادی و برخی دیگر از شاخص‌های اقتصادی کشور در دولت یازدهم تا حدی ارتقا پیدا کرد اما می‌توان گفت که این بهبود به اندازه‌ای نبود که رکود دامن‌گیر صنایع کشور در سال‌های اخیر را برطرف کند؛ بنابراین اقتصاد کشور هنوز هم حال و روز خوشی ندارد و نیازمند تدابیر و برنامه‌های حمایتی دولت برای تولید است. 

نگاهی به وضعیت اقتصادی بوشهر اما نشان می‌دهد که بوشهری‌ها باید بیشتر از این نگران باشند و مسوولان این استان بیش از سایر استان‌ها بجنبند زیرا آمارهای اقتصادی سال‌های اخیر مراکز معتبر آماری نظیر بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار ایران، حاکی از تیره‌روزی فضای کسب‌وکار و تجارت در این استان است (مراجعه شود به سایت و گزارش‌های بامداد جنوب در خصوص وضعیت اقتصادی و صنایع بوشهر در سال‌های اخیر).
در این میان، کارشناسان معتقد هستند که دولت برای رسیدن به آنچه در چشم‌انداز خود متصور شده است باید حضور بخش خصوصی را در اقتصاد کشور پررنگتر کند تا به رشد اقتصادی مطلوب مورد نظر برسد. اینجاست که نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور به‌عنوان یک تشکل تاثیرگذار بیش از پیش خودنمایی می‌کند.
اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن را می‌توان نماینده بخش خصوصی کشور دانست که مسوولیت سرعت‌بخشی به رشد شاخص‌های اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را دارند؛ بنابراین در چنین اتاقی، قاعدتا باید افراد آگاه، توانمند و پایبند به اخلاق کسب و کار از بخش‌های مختلف اقتصادی حضور داشته باشند تا با استفاده بیشتر از امکانات و مزیت‌های نسبی داخل کشور و به‌کارگیری آنها در راستای رشد و توسعه اقتصادی، سبب کسب درآمدهای ارزی از صادرات محصولات تولید شده در داخل شوند. در بوشهر نیز وظایف اتاق بازرگانی به همین منوال است و اعضای این نهاد، وظیفه خطیری در راستای تحقق‌بخشی به این مهم بر عهده دارند. اما بر خلاف آن‌چیزی که انتظار می‌رود، اتاق بازرگانی بوشهر از ماموریتی که دارد، فاصله گرفته است.

معمولا اتاق‌های بازرگانی هر استان محل بحث در حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان است، اما اتاق بازرگانی بوشهر به جای تلاش برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد و از پولی که از اعضا، مالیات‌دهندگان و تولیدکنندگان می‌گیرد، استخر می‌سازد!! و بعد هم پاداش‌های آنچنانی می‌دهد. اتاق بازرگانی معمولا درآمدهای خود را از چند محل به دست می‌آورد، اما این درآمدها که در طول چند سال گذشته بیش از 15 میلیارد تومان بوده، علاوه بر استخرسازی، صرف گشت و گذارهای برخی از اعضا، مدیران دولتی و برخی از دوستان!! در خارج از کشور شده است. متاسفانه در این زمینه اتاق هیچ شفافیتی ندارد و مشخص نیست که این میزان از درآمدها که محل‌های یک در هزار فروش و سه در هزار مالیات به دست آمده، در چه محل‌های دیگری هزینه می‌شود.

روزنامه بامداد جنوب در گزارشی که فردا مشروح آن منتشر خواهد شد، در گفت‌وگو با برخی از اعضای اتاق موارد بسیاری را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، شاید کسانی که وجوهی را به اتاق پرداخت می‌کنند دنبال محل‌های هزینه‌کرد آن رفته و نخواهند هزینه زحماتشان پاداش چندصد میلیونی یا هزینه هتل برخی دیگر شود. در بخش‌های دیگر نیز به مواردی چون شگردهای رای‌دادن در اتاق و ترخیص‌کارانی که به‌جای صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان عضو اتاق شده‌اند، در شماره‌های بعد روزنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

نام:
ایمیل:
* نظر: