bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
کره شمالی همیشه به کشوری مرموز با رهبرانی عجیب معروف بوده، سرزمینی که هیچ خبری معمولا از آن درز پیدا نمی‌کند.

بامداد24/سید علی موسوی: کره شمالی همیشه به کشوری مرموز با رهبرانی عجیب معروف بوده، سرزمینی که هیچ خبری معمولا از آن درز پیدا نمی‌کند.

حالا مقامات این کشور و در راس آنها رهبر جوان «کیم جونگ اون» می‌خواهد دست به حرکتی راهبردی بزند، عملی که می‌تواند به ضررش تمام شود و در عین حال می‌تواند از او رهبری قدرتمند بسازد که غرب و متحدانش را در خاور دور مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

اگر کره ‌شمالی طبق گمانه‌زنی ناظران در هفته‌های آتی راکتی را به فضا پرتاب کرده یا آزمایش اتمی جدیدی انجام دهد، چین به‌طور حتم واکنش شدید و خشنی به آن نشان می‌دهد و شاید کره‌ شمالی را مورد تنبیه اقتصادی بی‌سابقه‌ای قرار دهد اما مساله اینجا است که آیا کره‌شمالی می‌خواهد حتی خشم مهم‌ترین متحدش را برانگیزد یا خیر؟
چین در جنگ 53-1950 کره در کنار کره ‌شمالی بود و همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری و منبع کمک پیونگ‌یانگ است و گمان می‌رود، پکن در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین نفوذ و قدرت را بر کشور خودکامه کیم جونگ اون، رهبر کره‌ شمالی دارد.


اما در چهار سال گذشته، یعنی از زمانی که کیم جونگ اون به‌دنبال مرگ پدرش زمام امور کره‌ شمالی را به عهده گرفته، میزان این نفوذ کاهش پیدا کرده است. کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون به‌طور مرتب به چین سفر کرده و روابط نزدیک با پکن را حفظ می‌کرد اما کیم جونگ اون هنوز به چین سفر نکرده و هیچ یک از مقامات عالی‌رتبه چین نیز به پیونگ‌یانگ سفر نکرده‌اند.

وی به‌جای اعزام نماینده‌ای از کره ‌شمالی به مانور نظامی اوایل ماه جاری میلادی چین، نسبت به آن بی‌اعتنایی کرد. در حال حاضر، مقامات کره‌ شمالی اشاره کرده‌اند که هفتادمین سالروز بنیانگذاری حزب حاکم «کارگران» در 10 اکتبر (18 مهر) سال جاری میلادی را با پرتاب یک ماهواره جشن می‌گیرند و از آغاز از سرگیری فعالیت نیروگاه‌های سوخت اتمی خبر داده‌اند که نشان می‌دهد کره‌شمالی در حال آماده شدن برای چهارمین آزمایش اتمی خود است.

 آزمایش اتمی یا پرتاب ماهواره هر دو نقض قطعنامه‌های سازمان ملل هستند، چراکه از این تکنولوژی راکتی می‌توان برای ساخت موشک‌های دوربرد نیز استفاه کرد. واکنش چین به آخرین آزمایش اتمی کره‌ شمالی که بهار سال 2013 میلادی صورت گرفت، نقطه عطفی در میزان خشونت رفتاری علیه پیونگ‌یانگ بود.

 پکن در محکوم کردن این عمل به جامعه بین‌المللی پیوست، سفر کره‌ شمالی در کشورش را برای بیان اعترافش احضارکرد و روند تجارت کالا را در مرزشان کاهش داد. یک آزمایش اتمی یا پرتاب راکتی جدید می‌تواند باعث شود تا چین تحریم‌های کنونی خود را تشدید کرده و تحریم‌های جدید سفت و سخت‌تری علیه کره ‌شمالی اعمال کند. یکی از کارشناسان موسسه آموزش و تحقیقات حزب حاکم کمونیست چین در امور کره ‌شمالی گفت:
چین به‌طور جدی با هرگونه آزمایش اتمی یا پرتاب راکتی مخالف است و به‌طور حتم قطعنامه‌های آتی سازمان ملل را به‌طور جدی‌تر اجرا خواهد کرد. کارشناسان چینی می‌گویند، پکن ممکن است دست به انجام اقدامات یک‌جانبه‌ای نیز از جمله کاهش تجارت مرزی بزند.

 چنین اقداماتی اجناس صنعتی و کالاهای لوکس را که کیم جونگ اون به آنها برای حفظ اقتصاد در حال نابودی کره ‌شمالی و تضمین وفاداری طرفداران حکومتش نیاز دارد، هدف می‌گیرد. پکن همچنین ممکن است بسیج نیروهایش در مرز با کره‌شمالی را تقویت کند. مساله‌ای که شایعه شده ماه گذشته میلادی در جریان رویارویی میان نیروهای سئول و پیونگ‌یانگ صورت گرفته است. 

یک آزمایش اتمی یا پرتاب راکتی جدید ضربه مهلکی به روابط خدشه‌دار کره‌ شمالی و چین وارد می‌کند و باعث می‌شود، نظر مردم چین بیش از پیش علیه کره ‌شمالی شود. لو چائو، یکی از کارشناسان آکادمی علوم اجتماعی در امور کره‌ شمالی گفت:
 اگر کره‌ شمالی به انجام چنین اقداماتی با وجود آگاهی از موضع چین اصرار بورزد، روابط میان دو دولت و مردم به‌طور چشمگیری لطمه خواهد دید. چنین رویدادی کره‌ شمالی را بیش از پیش در عرصه بین‌المللی منزوی می‌کند.


در همین حال  امریکا از کره شمالی خواسته است تا از تحرکات غیر مسوولانه خودداری کند، این اظهارات پس از این بیان شد که پیونگ یانگ از سرگیری فعالیت رآکتور هسته‌ای‌اش را تائید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره فعالیت‌های کره شمالی گفت: کره شمالی باید از هرگونه تحریک غیرمسوولانه که تنها باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌شود، خودداری کند و به جای آن تعهدات و الزامات بین‌المللی را اجرا کند.

در همین راستا، رئیس موسسه انرژی اتمی کره شمالی که نامش را اعلام نکرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای گفت: تمام تجهیزات در تاسیسات هسته‌ای یانگ‌بیون شامل رآکتور پنج مگاواتی فعالیت‌های عادی خود را آغاز کرده است.

پیونگ‌ یانگ رآکتور یانگ بیون را در سال 2007 پس از تلاش شش کشور در گروه شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی کنار گذاشت و پس از آخرین آزمایش هسته‌ای‌اش در سال 2013، بازسازی آن را شروع کرد. رئیس موسسه انرژی اتمی کره شمالی ادامه داد: دانشمندان به‌دنبال توسعه کیفیت و کمیت بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی هستند. وی ادامه داد: اگر امریکا و دیگر متحدان متخاصمش سیاست دشمنانه خود را دنبال کنند، در این صورت کره شمالی آمادگی کامل دارد که با آنها در هر زمان ممکن با تسلیحات هسته‌ای مقابله کند.

 چین مهم‌ترین متحد دیپلماتیک کره شمالی همواره از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه آزمایشات موشکی و هسته‌ای کره شمالی جلوگیری می‌کند. در همین راستا، برخی از تحلیلگران اعلام می‌کنند که سفر شی جینپینگ به امریکا در اواخر ماه به‌دلیل اظهارات اخیر کره شمالی است. همچنین کوه یو هوان، کارشناس کره شمالی در دانشگاه دونگوک در سئول در این باره می‌گوید: پیونگ یانگ می‌خواهد که مساله کره شمالی در دستور کار سفر رئیس‌جمهوری چین و دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در اولویت قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: کره شمالی همواره خواهان توجه جامعه جهانی است و می‌داند که یکی از این راه‌ها، مطرح کردن برنامه تسلیحاتی‌اش است.

نام:
ایمیل:
* نظر: