bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
کار سوریه قرار بود یک هفته تمام شود و اردوغان که وعده خواندن نماز در مسحد اموی دمشق را داده بود، اولین مقام ترکیه جدید باشد که به‌صورت مستقیم در این کشور نفوذ کرده است
بامداد24/سیدعلی موسوی:
رجب طیب اردوغان معمار ترکیه ملی-مذهبی شاید گمان نمی‌کرد، کار سوریه تا این حد به درازا بکشد و حکومت دمشق به‌واسطه متحدان قدرتمند و وفادارش با تمام توان همه مشکلات را پشت سر بگذارد و خیانت‌های همسایگان بی‌رحمش را بی‌اثر کند، این دقیقا همان نکته‌ای است که باعث شرمساری اردوغان تروریست اعظم شده است.

کار سوریه قرار بود یک هفته تمام شود و اردوغان که وعده خواندن نماز در مسحد اموی دمشق را داده بود، اولین مقام ترکیه جدید باشد که به‌صورت مستقیم در این کشور نفوذ کرده است، همین خوش‌خیالی باعث شد تا به وی لقب حاکم شکست خورده دهند؛ شخصی که در تمامی پرونده‌های خارجی عملا کشورش را از دور یک بازیگر قدرتمند خارج ساخته است.
حالا معارضان و تروریست‌های تحت حمایت وی نیز با دیدن افولاین قدرت به جان هم افتاده‌اند و افسارشان دیگر در دست ترک‌ها نیست، مساله‌ای که امریکا را نیز در فکر تجدید نظر در سیاست‌هایش فرو برده است.

تروریست‌ها دیگر به تروریست اعظم اعتمادی ندارند
ادعای شورشیان سوری تحت حمایت امریکا مبنی بر این‌که ترکیه اطلاعات ورود آنها به سوریه را در اختیار جبهه النصره قرار داده، دردسری برای برنامه دولت امریکا برای آموزش به اصطلاح شبه ‌نظامیان میانه‌روی سوری است. افشای این طرح، مایه شرمساری امریکا بوده و منجر به این می‌شود که آنها در مقابل دیگر گروه‌های تروریستی نظیر جبهه النصره ضعیف به نظر برسند.
آنها می‌گویند که سازمان اطلاعات ترکیه این افراد را به جبهه وابسته به القاعده موسوم به النصره لو داده است و ربودن شبه ‌نظامیان سوری تحت آموزش امریکا را سازماندهی کرده است. اگرچه کارشناسان فورا نسبت به چنین ادعاهایی ابراز تردید کردند اما شرایط موجود اولویت‌های متناقضی را در شراکت متزلزل امریکا و ترکیه علیه داعش در سوریه نشان می‌دهد.

امریکا آموزش گروهی کوچک از شورشیان سوری موسوم به نیروهای سوریه جدید (NSF) را در اوایل ماه مه آغاز کرد و هدف آنها این است که تنها روی مبارزه با داعش متمرکز باشند و در همین حال از درگیری با نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و متحدان آن خودداری می‌کنند. این برنامه قصد دارد تا به‌تدریج حدود دو هزار نیروی اپوزیسیون سوری را آموزش دهد اما تاکنون تنها 54 تن این برنامه را تکمیل کرده‌اند. در ژوئیه، پنتاگون اولین دانش‌آموخته NSF موسوم به تیپ 30 را راهی سوریه کرد تا با داعش بجنگند.

این ابتکار عمل به‌نحو چشمگیری زمانی خنثی شد که این گروه مورد حمله جبهه تروریست النصره قرار گرفت که شاخه القاعده سوریه محسوب می‌شود. آنها به‌سرعت پس از ورود به سوریه هدف گرفته شدند. به‌دنبال آن مقرهای تیپ 30 در سوریه از طرف جنگنده‌های اسد بمباران شد. شورشیان تحت حمایت امریکا مدعی هستند که سازمان اطلاعات ترکیه اطلاعات مربوط به ورود آنها به سوریه را به اطلاع جبهه‌ النصره رسانده بود.

خود این گروه ورود خود به سوریه را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کرده بود و کاملا مشخص بود که آنها می‌خواهند از ترکیه وارد شوند. علاوه بر این، این اتهام‌زنی‌ها بر اتحاد ترکیه با گروه‌های شورشی به خصوص احرار‌الشام و النصره که امریکا با آنها مخالف است، تاکید می‌کند. یکی از مقامات بلند‌پایه نظامی ایالات متحده نیز گفت: تحقیقات ما از مدت‌ها پیش روی روابط نزدیک ترکیه با احرار‌الشام و النصره متمرکز بوده تا داعش. در چنین شرایطی این مساله اصلا جای تعجب ندارد. وی پیش‌تر درباره این موضوع نوشته بود که چگونه ترکیه در نهایت مستقیما به سراغ جبهه تروریست النصره رفته است، چرا‌که معتقد است این گروه به دستیابی به هدف نهایی که همان سرنگونی اسد است، کمک می‌کند.

وی می‌افزاید: ترکیه همچنین گمان می‌کند که می‌تواند این گروه را میانه‌رو کند و النصره برای کار با گروه‌هایی که علیه اسد می‌جنگند، خوب است. ترکیه همچنین روابط نزدیکی با گروه احرار‌الشام دارد و این گروهی است که بیشترین شهروندان ترکیه را در خود جای داده است. احرار‌الشام به النصره مرتبط است و تاکید دارد که پروژه‌ سیاسی آن بر ساقط کردن رژیم اسد و تاسیس کشور به اصطلاح اسلامی در سوریه متمرکز است. آرون استاین می‌گوید: احرار‌الشام قدرتمندترین گروه داخل سوریه است که با داعش می‌جنگند، پس اگر امریکا با آنها مذاکره نکند ترکیه احساس می‌کند که آنها باید وارد عمل شوند. مصطفی عبدی، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق نیز به مک‌کلاچی گفت: این حادثه نه تنها امریکایی‌ها را خجالت‌زده کرد بلکه موجب شد تا برنامه‌های ارتش آزاد سوریه در مقابل النصره ضعیف به نظر برسد. این همچنین موجب شد تا همکاری با ترکیه برای آنها اهمیت پیدا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: