bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برازجان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سالانه چه میزان حوادث آتش‌سوزی داریم، به بامداد جنوب گفت:..
بامداد24/هدی خرم آبادی: گاهی در گوشه و کنار شهر مردانی وجود دارند که ایران زمین کسانی همچون اینان را در خاطره تاریخی خود بسیار دیده است. در این سرزمین کم نبوده‌اند دهقان‌های فداکاری که همواره نجات جان انسان‌ها برایشان در اولویت بوده است.

کم نیستند کسانی همانند امید عباسی، آتش‌نشان فداکار که برای نجات جان دخترک اسیر در آتش ماسک خود را به او داد. در استان بوشهر آتش‌سوزی‌ها کم نیستند. شاید همین امسال بود که ساختمان‌های مسکن مهر در آتش بی‌مسوولیتی یکی از ساکنان آن دچار سانحه شد و خسارت‌های سنگینی به بار آورد. این بار به مناسبت «روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی»» به سراغ یکی از خبره‌ترین نیروهای آتش‌نشانی برازجان رفتیم و با او گفت‌وگو کردیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برازجان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سالانه چه میزان حوادث آتش‌سوزی داریم، به بامداد جنوب گفت: در فصل تابستان با توجه به وزش بادهای موسمی در حدود روزی پنج مورد آتش‌سوزی مزارع و نخیلات را داریم. همچنین سالانه تقریبا 300 مورد حوادث را چه در زمینه مسکونی، چه در زمینه تجاری، چه در زمینه غرق‌شدگی و ... شاهد هستیم. 

بهروز ابوالفتحی درباره این‌که در حال حاضر چه کمبودها و مشکلاتی در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد، تصریح کرد: در سازمان آتش‌نشانی تجهیزات به‌روزی در دسترس نیست و به‌قطع پاسخگوی رفع موانع و حوادث موجود نخواهد بود. 

وی در خصوص اهداف سازمان یادآور شد: سازمان آتش‌نشانی دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ نخست آموزش که شامل سه شاخه 1. جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان و خدمات‌رسانی آن که تا 90 درصد حوادث پیش آمده در این بخش را کاهش می‌دهد. 2. دادن هشدارهای ایمنی در ساخت و ساز اعم از مسکونی، تجاری و دولتی. 3. تبلیغات رسانه‌ای. دوم، شاخه اجرائی و عملیاتی که در برگیرنده اطفای حریق و امداد و نجات است. 

وی افزود: در خصوص اطفای حریق آتش‌نشانان باید با همه انواع حریق‌ها آشنا باشند و در عملیات اطفا، نوع حریق و نوع خاموش کننده را مد نظر قرار دهند. به‌عنوان مثال در آتش‌سوزی جامدات بهترین خاموش کننده، آب است و در آتش‌سوزی جریان برق، بهترین خاموش کننده، co2 است. 

ابوالفتحی در ادامه تصریح کرد: امداد و نجات شامل امداد تصادف، امداد کوهستان، امداد چاه، امداد آسانسور و ... می‌شود و با توجه به همین نکات نیاز به تجهیزات مدرن و به‌روز احساس می‌شود. 
وی درباره تبلیغات رسانه‌ای هم به بامداد جنوب گفت: ضروری است که هفته‌ای یک‌بار یکی از کارشناسان با تجربه آتش‌نشانی از طریق یکی از رسانه‌ها چه رادیو، چه تلویزیون، چه روزنامه و ... به آموزش و آگاهی دادن به مردم اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم را به شهروندان منتقل کنند، چراکه با این اقدام اعتماد مردم به سازمان آتش‌نشانی و خدمت‌رسانی آنها افزایش می‌یابد و در نهایت هم به کاهش حوادث در این بخش کمک می‌کند. 

ابوالفتحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در استخدام‌های نیروهای آتش‌نشانی چه ملاک‌هایی در اولویت قرار دارند، تاکید کرد: نیروهای آتش‌نشانی علاوه بر داشتن تجربه، باید چابک باشند و حتی‌الامکان با مدرک فوق دیپلم به بالا تا بتوانند خود را با تجهیزات مدرن سازگار کنند.
این مسوول در ادامه با اشاره به این‌که ایران جزء رتبه دهمین کشور بلاخیز در جهان، چهارم در آسیا و دوم در تصادفات جاده‌ای را دارد و با توجه به این‌که ایران روی کمربند زلزله‌ای آلپ-هیمالیا قرار دارد، یادآور شد: ضروری است که هشدارهای ایمنی و مقاوم‌سازی ایمنی زیر نظر یک کارشناس ایمنی آتش‌نشانی صورت بگیرد. همچنین بخش گودبرداری، کانال‌کشی و زدن چاه‌ها حتما باید زیر نظر یک کارشناس ایمنی آتش‌نشانی باشد. 

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برازجان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در شهرستان دشتستان آتش‌نشان زن داریم یا خیر، گفت: در سازمان آتش‌نشانی دشتستان تا به امروز آتش‌نشان زن نداشته‌ایم اما قرار است به‌زودی نیروی زن هم استخدام کنیم. در بوشهر از سال 90 آتش‌نشانان زن هم به کمک آتش‌نشانان مرد آمدند که در حال حاضر تعداد آنها در حدود 8-9 نفر است.

ابوالفتحی افزود: سامانه 125 (آتش‌نشانی) آماده کمک‌رسانی به شهروندان است و آنها در هنگام بروز حادثه می‌توانند با این شماره با نیروهای سازمان تماس برقرار کنند. 
وی در ادامه به برگزاری مسابقه «نقاشی کودک» و «نمایشگاه عکس و تجهیزات» در ایستگاه شماره 2 در این شهرستان اشاره و تصریح کرد: در مراسم مسابقه نقاشی کودک 300 کودک پیش‌دبستانی و مهد کودک ثبت نام کردند که راس ساعت 8 امروز برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه عکس و تجهیزات که از 5 مهرماه آغاز شده تا 10 مهر ادامه خواهد داشت و شرکت برای عموم هم آزاد است و به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برازجان در پایان به ذکر خاطره‌ای بسندهکرد و گفت: تا کنون 18 نفر را از مرگ حتمی نجات داده‌ام. یکی از این موارد به سال 92 بر می‌گردد که خانمی بر اثر بی‌احتیاطی به درون چاهی افتاده بود و با توجه به خطر ریزش چاه و وجود گازهای سمی و خطرناک همچون NH3، NH4، و CO2 ریسک بالای امداد را می‌طلبید اما با وجود این، چون نجات جان یک انسان برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود، تمام تلاش خود را برای نجات نامبرده به کار بردم. 

آتش‌نشان‌های بسیاری در کشور حضور دارند که سالیان سال در سازمان متبوع خود خدمات ارزنده‌ای را به شهروندان ارائه کرده‌اند. هر چند در زمینه خدمت‌رسانی نیروهای این سازمان گاهی انتقاداتی صورت می‌گیرد در این سازمان نیروهای با درایت، چابک، انسان‌دوست و پرتلاش هم وجود دارند که برای نجات جان همنوع خود خطر می‌کنند و اینجاست که آن مصرع جاودان «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» معنی پیدا می‌کند. 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: