bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
بامداد24/کریم جعفری: چند سال پیش وقتی دوستان می‌گفتند رئیس‌جمهور سوریه فقط چند هفته دیگر در قدرت است و برخی با ارفاق آن را تا سه ماه پیش می‌بردند، بر نظر خودم ایستادم که بشار اسد فعلاً مهمان پرده‌های سیاست است. او آن اندازه در سوریه محبوب است و آن اندازه دوست برای خودش دست و پا کرده که بتواند با تکیه بر آنها همچنان عنوان رئیس‌جمهور سوریه را یدک بکشد.
این روزها همه اسد را بخشی از روند سیاسی سوریه می‌دانند، شک نداشته باشید که او خود و همه روند سیاسی سوریه خواهد بود. 

ارتش سوریه اگر می‌خواست با داعش بجنگد، به‌سادگی می‌توانست، اما فرماندهان نظامی و سران سیاسی این کشور می‌‌خواستند آنهایی که داعش را علم کرده‌اند، خود بیایند و این بساط را جمع کنند، ترکیه، اردن، فرانسه، قطر و آمریکا باید هزینه حماقت‌های خود را بدهند.

ارتش روسیه به سوریه رفته است و باید منتظر ماند که بعد از سخنرانی پوتین در مجمع عمومی و دیدارش با اوباما دید حملات نیروهای روسی علیه مواضع تروریست‌ها شروع خواهد شد؟
شک نداشته باشید که داعش سهم روسیه نیست، سهم روسیه گروه‌های تروریستی ترک‌تبار مورد حمایت اردوغان هستند که فعلا در حلب و لاذقیه و ادلب با کمک سازمان اطلاعات این کشور جولان می‌دهند. اردوغان همه آنها را به کام مرگ خواهد فرستاد. بسیاری از آنها شانس بازگشت به کشورهای خود را ندارند، حتی ترکیه هم آنها را به دلایل امنیتی راه نخواهد داد.

چند روز پیش اعلام شد که جیش مهاجرین و انصار - همان ارتش چچنی‌های مقیم ترکیه - با جبهه‌النصره بیعت کرده است. این بیعت نشانه‌های عجیبی دارد، آنها می‌خواستند خلافت خود در سرزمین شام را داشته باشند و اکنون تن به همراهی با الجولانی داده‌اند. دستی که این دو جریان را به هم نزدیک کرد بسیار قدرتمند است، ترکیه از طرف جیش انصار و قطر هم از طرف جبهه النصره دو طرف دیگر میز مذاکره نشسته‌اند و این حجم فتنه را نشان می‌دهد.

آنچه در منطقه شاهد آن هستیم، یک مرحله گذار پرمعنا است، گذار از دنیایی که آمریکا با کمک متحدان منطقه‌ای خود ساختند و اکنون قرار است تغییرات ماهوی داشته باشد. 
اگر شمال سهم روس‌ها است، ایران هم بخش‌های جنوبی شامل استان‌های درعا، قنیطره و جنوب دمشق را کنترل خواهد کرد، مقاومت اسلامی لبنان قرار است مرزهای مشترک با لبنان تا غرب دمشق و القلمون را کنترل و پاکسازی کند. حمص و حماه تا دیگر مناطق هم بر عهده ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی سپرده شده است.

عراق هم تا چند هفته دیگر کار الرمادی و فلوجه را یکسره می‌کند و سپس به‌جای موصل، سراغ مرز سوریه خواهد رفت، جایی مانند شهر قائم شاید نقطه‌ای باشد که ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی مرز را بر تروریست‌های داعشی خواهند بست. مصر نیز در سوی دیگر میدان از اینکه روی اسب سوریه شرط‌بندی کند، ناراحت نیست و عبدالله اردنی هم در حال کوک کردن ساز موافق خود است.
منطقه خاورمیانه و همه تحولات آن پیچیدگی‌های خود را خواهند داشت. بحران یمن هم در نقطه دیگر عربستان و ائتلاف تشکیل شده توسط این کشور را در باتلاق مأرب و استان‌های اشغالی گیر انداخته است و شکست ریاض در این جبهه یعنی شروع معامله بزرگ.

نام:
ایمیل:
* نظر: