bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴
سردار عباس‌زاده در گفت‌وگو با بامدادجنوب؛
نیروی انتظامی، همگام با ارتش ایران و سپاه پاسداران، بازوی نظامی مهم کشور به‌شمار می‌رود که به دلیل ماموریت‌های محوله در سطح جامعه بیشترین کارکرد و درگیری کاری را دارد.
بامداد24/ کریم جعفری: از امروز هفته نیروی انتظامی شروع می‌شود. هفته‌ای که در آن قرار است یکی از ارکان مهم انتظامی و امنیتی کشور که کار انتظام اجتماعی، اجرای قانون و امنیت جمعی را بر عهده دارد، گزارش عملکرد یک‌ساله خود را به شهروندان ارائه کند.

 نیروی انتظامی، همگام با ارتش ایران و سپاه پاسداران، بازوی نظامی مهم کشور به‌شمار می‌رود که به دلیل ماموریت‌های محوله در سطح جامعه بیشترین کارکرد و درگیری کاری را دارد. بررسی گوشه‌های مختلف عملکرد این نیرو که با ریزترین جزئیات زندگی هر شهروندی متداخل است، نشان می‌دهد که امور روزمره هر ایرانی به شکلی با نیروی انتظامی گره خورده است. از رانندگی تا آرامشی که شب هنگام خواب داریم، مدیون تلاش‌های حافظان امنیت ایران است که با همکاری سایر نیروهای ردیف به دست می‌آید. نیروی انتظامی از در چهارطرف مرزهای ایران عزیز تا دورافتاده‌ترین روستای کشور حضور دارد و اعضای آن را می‌توان در جغرافیای پاک ایران جستجو کرد. 

در این میان نیروی انتظامی استان بوشهر در طول چند سال گذشته یکی از موفق‌ترین کارنامه‌ها را در سطح کشور داشته است. این کارنامه با توجه به جغرافیای استان و همچنین پراکندگی جمعیت، ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های اجتماعی و در نهایت نیز قرار گرفتن بوشهر در ساختار امنیت خاص صنعتی و اقتصادی کشور، حائز اهمیت خاص است. فرماندهی انتظامی استان بوشهر در طول این سال‌ها یکی از پاسخگوترین و در عین حال فعال‌ترین دوره‌های خود را سپری کرده است. این فرماندهی با فعالیت شبانه‌روزی و به‌کارگیری نیروهای متخصص و آماده توانسته در همه ابعاد قانونی که به او محول شده است، ورود پیدا کرده و ماموریت‌ها را به‌شکل خوب و قابل قبول انجام دهد.

سردار عباس‌زاده را باید بتوان یکی از در دسترس‌ترین مسوولان استان به‌شمار آورد که هر خبرنگاری در طول دوران چند ساله حضور او در سمت فرماندهی انتظامی استان با وی صحبت کرده است. آنگونه که خودش می‌گوید، در طول این چند سال بیش از 82 کنفرانس خبری برگزار کرده است و کوچکترین حادثه روی داده در استان را از طریق رسانه‌ها با مردم در میان می‌گذارد. انتخاب یک رابط خبری خوب و فعال در این زمینه بیشترین تاثیر را داشته است. برای دیدار با سردار عباس‌زاده به همراه عکاس خوب روزنامه راهی دفتر وی در میدان برج می‌شویم. قرار خیلی سریع اتفاق می‌‌افتد و سوالاتی هم که قرار است پرسیده شود، بیشتر بداهه است. آنچه بیش از همه چیز سردار را متمایز می‌کند، صمیمیت اوست که در پشت پرده قانون‌مداری و سختگیری‌هایش موج می‌زند. آنچه در پی می‌آید، حاصل گفت‌وگوی ما با فرمانده نیروی انتظامی استان است. 

جناب عباس‌زاده ممنون که درخواست روزنامه بامدادجنوب را برای این گفت‌وگو پذیرفتید. ابتدا جا دارد به‌عنوان یک روزنامه‌نگار از خدمات، اقدامات و فعالیت‌های نیروی انتظامی استان که محیطی امن را برای فعالیت روزمره شهروندان بوشهری به‌وجود آورده‌اند، تشکر و قدردانی کنیم. به‌عنوان اولین سوال، شمه‌ای از اقدامات نیروی انتظامی استان در طول چند ماه گذشته را به‌اطلاع خوانندگان ما برسانید.

بنده هم خدمت تقدیر و تشکر و قدردانی خدمت شما برادر عزیز و همکاران گرامی‌تان دارم که قبول زحمت کردید. من ابتدا راجع به وضعیت امنیتی انتظامی مطالبی رو مورد اشاره قرار می‌دهم. موضوع و احساس امنیت، ایجاد امنیت و تولید امنیت یک موضوع چند وجهی است. اگر صرفاً با نگاه امنیت که پلیس متولی امنیت داخلی کشور است، اگر همه نگاه‌ها صرفا محدود به عملکرد پلیس در این حوزه شود نمی‌توان امیدوار به برقراری یک امنیت مناسب و پایدار در جامعه شد. همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند تا چنین امنیتی برقرار شود. هر یک از دستگاه‌ها به اندازه‌‌ای که در جامعه مسوولیت و فعالیت دارند، باید نقش‌آفرینی کنند.

 مراکز علمی، دانشگاهی، آموزش‌ و پرورش، رسانه‌ها که نقش مهم و بی‌بدیلی دارند. دستگاه‌های دیگر مانند دستگاه‌های سیاسی و امنیتی فرمانداری‌ها، ائمه محترم جمعه و مراکز علمی و دانشگاهی اصحاب رسانه و در نهایت هم نقش اصلی کارساز و تعیین‌کننده مربوط به مردم است که اگر آنها در این زمینه ورود نکنند، ما نمی‌توانیم امنیت پایدار و مناسب برسیم. این نه فقط در بخش انتظامی است، بلکه در حوزه نظم و انضباط ترافیکی هم نقش مردم تعیین کننده است.

می‌تونید در این زمینه مثال‌های عینی‌تری بزنید. منظورم نقش مردم در حوزه امنیت اجتماعی و جمعی است.
شما ببینید، در 10 تا 15 سال پیش، عدد فوتی‌ها کشور در حوادث رانندگی عددی نزدیک به 28 هزار نفر بود. ولی بعد از 10 سال، اکنون این رقم به حدود 16هزار نفر رسیده است. این عدد کم شده، عدد کوچکی نیست. 12هزار شهروند جانشان در طول یک سال نجات یافته است که اگر در سنوات آن را ضرب کنید، به رقم بزرگ‌تری دست پیدا می‌کنید. 

چرا این کاهش صورت گرفته است. دلیل این مساله حضور پلیس یا افزایش زیرساخت‌ها نیست. به‌نظر من نقش اساسی را خود مردم ایفا کرده‌اند که در کار فرهنگ سازی که توسط صدا و سیما، اصحاب رسانه و با همکاری پلیس صورت گرفت، این موفقیت به دست آمده است. یک مثال در این فرهنگ‌پذیری همان مساله بستن کمربند ایمنی است. در ابتدای شروع این طرح که این مساله مطرح شد، بسیاری چندششان می‌شد و مقاومت می‌کردند، اما اولین اقدامی که امروز شهروندان انجام می‌دهند، ناشی از همین فرهنگ‌سازی است.

بنابراین شما مساله اصلی بر فرهنگ‌پذیری مردم را به‌عنوان مهمترین موفق پلیس می‌دانید.
بله. در این مورد می‌توان مثال‌های بسیاری زد. ما تلاش‌مان این است که بر همین اساس و نگاه که نیروی انتظامی از ابتدا در دستور کار خودش داشت که مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی نظام است، پیش برویم. ما هم در طول این سه سالی که در خدمت مردم شریف استان بوده‌ایم، دقیقاً با همین نگاه‌ بحث‌ها و مسائل را پیش برده‌ایم موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشته‌ایم. به‌عنوان مثال از ابتدای امسال تاکنون، جرایم خشن در استان، ۲۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار شهرستانی هم می‌توان این کاهش را مورد اشاره قرار داد؟
بله. جرائم خشن در شهرستان بوشهر ۲۹درصد، دشتستان ۳۰درصد، گناوه ۱۹ درصد، کنگان ۶۰ درصد، دشتی ۲۵ درصد، تنگستان ۱۷ درصد، دیر ۴۲ درصد و در سایر شهرستان ها نیز به صورت نسبی کاهش داشته است. البته از ابتدای سال جاری ۱۰۷ درصد کشفیات جرائم خشن در شش ماهه ابتدایی امسال بوده که ۹۳ درصد از این آمار مربوط به امسال و مابقی مربوط به سال‌های گذشته است.

در مورد قتل‌ها هم شما همیشه آمار جالبی دارید...
در این سه سالی که ما در استان در خدمت مردم هستیم، هیچ سالی نبوده که قتلی صورت بگیرد و کشف نشده باشد. این مساله به حول و قوه الهی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بی‌سابقه است. نمی‌شه آمار عددی را بیان کرد، اما به‌نسبت سال 1385 تاکنون این آمار به شکل‌ قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. 

پس وضعیت امنیتی در دشتستان الآن مناسب و خوب هست...
به حمدالله دشتستان وضعیت بسیار مناسبی از نظر امنیت دارد و همانگونه که قبلاً هم گفتم آمار ما نشان می‌دهد که در طول چند سال گذشته شاخص‌های امنیتی روند مناسبی داشته است. من امروز تقریباً سه سال و نیم است که به استان آمده‌ام. در ابتدایی که آمده بودم، این تیراندازی‌ها واقعا کلافه‌کننده بود. آمار تیراندازی در این شهرستان را به‌نسبت زمانی که آمده بودم، مقایسه می‌کنم به فضل الهی شرایط ایده‌آلی داریم. الان به رقم یک یا دو مورد در ماه رسیده که آن هم فوراً کشف می‌شود.

جناب عباس‌زاده، شما دلیل این موفقیت در دشتستان را در چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟
برای رسیدن به این موفقیت تصمیمات بسیار مهمی گرفته شد. اول آنکه در این شهرستان ما از یک رقم بسیار بالایی از نیروهای شایسته و کارآمد استفاده کردیم. پس از آن نیروهای قوی و محکم خود را به این شهرستان منتقل کردیم و در وهله آخر هم امکانات و تجهیزات بسیار خوبی را به دشتستان منتقل همه این موارد در موفقیت نهایی نقش به‌سزایی داشته است.

به مورد خوبی اشاره کردید، الان وضعیت امکاناتی نیروی انتظامی استان در چه شرایطی است؟
به سوال خوبی اشاره کردید. ما در طول سه سال نیم گذشته به وضعیت امکاناتی و تجهیزاتی نیرو توجه ویژه و خاصی داشته‌ایم. ما اقدامات مناسبی در حوزه‌های مختلف عمرانی و خدماتی و رفاهی نیروی انتظامی داشته‌ایم. وضعیت نیرو در سال‌های گذشته اصلاً مناسب و در شأن نیرو نبود. 
امروز با حمایت‌های صورت گرفته همه پاسگاه و کلانتری‌ها و مراکز متعلق به نیرو از امکانات ساختمانی مناسبی برخوردار هستند. پاسگاه بی‌بی حکیمه بیش از 35 سال در یک کانکس قرار داشت که ما بدون اختصاص اعتبار ازگ یک ساختمان شیک و در خور توجه برای آنها مهیان کردیم. در حوزه تامین برق و امکانات داخلِ مقرها نیز تلاش‌هایی صورت گرفت. در چند وقت گذشته بیش از 600 دستگاه کولر اسپیلت و پنجره‌ای مراکز مختلف نیرو نصب شده است که به لحاظ عددی و ریالی میزان قابل توجهی است. به هر صورت، وضعیت نیرو انتظامی در این چند سال به شکلی قابل قبول متحول شده است. 
با توجه به این توضیحات، نگاه مردم الان به نیرو چگونه است؟ چه اقداماتی برای سلامت سازمانی نیرو صورت گرفته است؟
واقعاً مردم راضی هستند، رابطه ما و مردم یک روابطه دوجانبه و همکاری است. امروز خدا را شکر شاخص‌های امنیتی در استان بوشهر بسیار بهبود پیدا کرده است و این هم دلیل تعامل خوب با مردم است. امروز شما هیچ فردی را نمی‌توانید پیدا کنید که از بتواند به‌لحاظ عملکردی و یا مشکلات درونی بخواهد از نیروی انتظامی ایراد بگیرد. اصولاً هیچ کار خلاف تشکیلاتی و سازماندهی شده در استان قابل وقوع نیست و این هم به دلیل اشراف و سرعت عمل نیروی انتظامی است. سازماندهی شده یعنی اینکه یک نفر بخواهد از داخل مرتکب تخلفی  در حوزه سلامت سازمانی همه معاونین ما امروز افراد سالمی هستند و تلاش هم کرده‌ایم که آدم‌های مشکل‌دار را هم به حاشیه ببریم. با فساد، تخلف و بی‌محابا برخورد می‌کنم.
در زمینه رفاهی هم تلاش‌هایی را صورت داده‌ایم که کم‌سابقه بوده است. تلاش کردیم در مناطق مختلف برای آنها زمین‌های مسکونی تدارک ببینیم که الان برای بیش از دو هزار نفر از ماموران نیروی انتظامی این مهم انجام شده است. 

نیروی انتظامی استان چند شهید تقدیم کرده است؟
155 شهید در نیروی انتظامی داریم. تلاش‌های بسیاری هم برای سرکشی و رسیدگی به خانواده این شهدای عزیز که جان خودشان را برای امنیت جامعه ایرانی تقدیم کردند، صورت داده‌ایم. این سرکشی‌ها برنامه‌ریزی شده است و به صورت منظم صورت می‌گیرد و معمولاً هم به همراه جانشین و معاونین نیرو این سرکشی‌ها صورت می‌گیرد.

نیروی انتظامی، ماموریتی متفاوت با سایر ارگان‌ها دارد، این تفاوت را می‌توان در همه موارد زندگی روزمره شهروندان مشاهده کرد. شما این تنوع و توزیع را چگونه ارزیابی می‌کنید و اصولاً چه تعریفی از آن دارید؟
نگاه کنید، نیروی انتظامی بیشترین و متنوع‌ترین ماموریت‌ها را در کشور به‌خود اختصاص داده است. شما وقتی فرایند آیین دادرسی کیفری را ملاحظه می‌کنید، این فرایند یک ابتدا دارد و یک پایان. شروعش با کشف جرم است و پایان آن هم با اجرای حکم. نقش نیروی انتظامی در کشف جرم، 100درصد است. اگر قتلی صورت بگیرد و قاتل دستگیر نشود، قاضی چگونه می‌خواهد حکم صادر کند؟
به‌عنوان مثال وقتی ما یک خلافکار بنام محمد را به‌همراه شش نفر از محافظانش در یک درگیری مسلحانه دستگیر می‌کنیم، از آنها اعتراف می‌گیریم، صدایشان را ضبط می‌کنیم و پرونده را با تمام جزئیات به محکمه می‌فرستیم تا صدور حکمی صورت بگیرد، کار اصلی را از همین رو است که باید تاکید شود که کار نیروی انتظامی بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.

سردار عباس‌زاده، همانگونه که می‌دانید همیشه یک نگاه ویژه‌ای به بخش آگاهی نیروی انتظامی بوده است و برخی‌ها می‌گویند که متهمین و یا خلافکارهای دستگیر شده توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، نظرتان در این مورد چیست؟
به‌عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان به‌صراحت می‌گویم که اینگونه اتفاقات در حوزه نیرو به‌شدت کاهش پیدا کرده است اما ما در برابر افراد قلدر و زورگو که به اذیت و آزار مردم و در جامعه می‌پردازند به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. اراذل و اوباش هم در همین دسته قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید در جایی که صحت عمل، درستکاری و امانتداری یک اصل است، خبری از بی‌اخلاقی نخواهد بود. امروز به‌حمدالله فضای معنوی و اخلاقی حاکم بر نیروی انتظامی مناسب است و ما در این زمینه بسیار کار کرده‌ایم.

سردار وضعیت قاچاق سوخت الآن چگونه است؟
خوب یه اتفاق بدی که برای ما خوب بود و روی داد، کاهش بهای جهانی نفت بود که تاثیر بسیاری بر روی قیمت بنزین و گازوئیل گذاشته است. هر چند این کاهش قیمت برای اقتصاد مملکت ضرر داشت و باعث بروز مشکلاتی شد اما (با خنده) برای ما چندان بد نشد، چرا که قاچاق سوخت سود چندانی نداشت و قاچاق‌چی‌ها نیز دست از کار کشیده‌اند. 

در بحث مبارزه با مواد مخدر در چه موقعیتی هستیم. برخی اوقات می‌شنویم که فلان شهر یا فلان بندر به دلیل تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر، به بارانداز مواد تبدیل شده است!
با قاطعیت خدمت شما می‌گویم که هیچ شهر یا منطقه‌ای در استان بوشهر به‌ بارانداز مواد مخدر تبدیل نشده است و استان ما هم یک استان ترانزیتی است. مواد مخدری هم که ما از سال 1393 تاکنون کشف کردیم 5تن و 300 کیلوگرم بوده است. یه تعداد عملیات مشترک هم با استان‌های همجوار داشتیم که در مجموع منجر به کشف 900 تن مواد مخدر شد. پلیس مواد مخدر اشراف کاملی بر مسائل حوزه خود دارد و تلاش شبانه‌روزی برای کشف و انهدام باندهای مواد مخدر صورت می‌گیرد، فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر ما هم بسیار فعال و جدی است و همین جدیت باعث ترس باندهای مافیایی شده و آنها مسیر ترانزیت را از استان ما برداشته‌اند. 

در حوزه خورده فروشی چه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟
واقعیت آن است که قضاوت مردم در حوزه کلان مواد مخدر نیست و آنها مسائل را خیلی ریزتر می‌بینند. برای آنها مبارزه با افرادی که در محلات اقدام به توزیع مواد می‌کنند مهم هستند. ما در این حوزه هم خیلی کار کردیم و باندهای مختلف خرده فروشی را منهدم کردیم و اگر آمار سال جاری را نگاه کنید، تعداد قابل ملاحظه‌ای از خرده فروش‌ها را دستگیر کرده‌ایم.

در مورد سرقت‌های مسلحانه وضعیت ما نیروی انتظامی استان در چه وضعیتی است؟
سرقت مسلحانه در شش ماهه دوم پارسال و شش ماه نخست امسال هر کدام با کاهش ۵۰ درصدی مواجه بوده است، بیشترین آمار سرقت‌های مسلحانه استان مربوط به خودروهای شوتی است. سرقت به عنف در شش ماهه دوم پارسال، ۴۵ درصد و در شش ماهه نخست امسال ۲۸ درصد کاهش داشته است. آمار تجاوز به عنف در سال گذشته 40 درصد و امسال با 13 درصد کاهش مواجه شده، کشفیات پلیس استان در این زمینه ۱۰۰ درصد بوده است. ۹۴ درصد از تیراندازی های رخ داده در استان طی سال جاری کشف شده نیز  آمار سرقت‌های مسلحانه بانک، آدم ربایی و گروگان‌گیری در استان طی دو سال گذشته منفی بوده است. با تلاش‌های انجام شده توسط پلیس استان، وقوع سرقت با کاهش ۹ درصدی همراه بوده و ۹۷ درصد کشفیات در این زمینه صورت گرفته که 97 درصد آن به روز مربوط به سال گذشته است.

نگرانی عمده سردار عباس‌زاده؟
عمده نگرانی من در حال حاضر وضعیت جاده‌ها و تصادفات است به‌ویژه مسیر گناوه دیلم و برازجان که یک یا دو وقوع آن، می‌تواند تغییر عمده‌ای در وضعیت ما داشته باشد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: